سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع وحدت حوزه و دانشگاه؛ امکان یا امتناع؟

استاد حسن عباسی روز یک‌شنبه – ۲۸ آذر ۹۵ – در جمع دانشجویان دانشگاه اراک با اشاره به بحث وحدت حوزه و دانشگاه گفت: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یک موضوع در حوزه علم، فکر و معرفت هنوز پس از گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب اسلامی به عنوان یک موضوع لاینحل است که هنوز تکلیف ما با آن به درستی مشخص نیست. متاسفانه جامعه ما تنها جامعه ای است که بر سر این دو راهی قرار گرفته است. تمام جوامع دیگر تکلیفشان با خودشان در این زمینه حداقل روشن است که پیگیر دو مسئله دو پارادایمی نیستند.

وی افزود: علت اینکه جامعه ما بر سر دو راهی است به دلیل شرایط انقلاب اسلامی و رویکرد به دین است و این مسئله به درستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تبیین نشده است.

رئیس اندیشکدهٔ یقین با تاکید بر اینکه تا پیش از شکل گیری دانشگاه مدرن در کشور، حوزه علمیه متکلف همه نیازهای جامعه بوده اند، گفت: برخلاف گذشته حوزه علمیه امروز محصور در فقه، تفسیر و مباحث فلسفی است و از پاسخ به نیازهای روز عقب نشینی کرده است. عقب نشینی حوزه های علمیه در دوره‌های گذشته باعث شده امروز از مجموع ۴ هزار رشته ارائه شده در دانشگاه ها زیر ده رشته در حوزه های علمیه باشد و این یعنی اینکه بخش عمده نیازهای روز را دانشگاه پاسخ می دهد.

عباسی با طرح این سوال که آیا امروز علوم انسانی دینی داریم یا خیر؟ ادامه داد: اختلاف نظری که در این زمینه میان رهبری و رئیس جمهور وجود دارد اختلاف نظر جامعه است. مقام معظم رهبری مبنای علوم انسانی را غیرتوحیدی می دانند در حالیکه حرف صریح رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که مگر علوم انسانی؛ مبانی اسلامی، یهودی و مسیحی دارند و از اینجاست که اختلاف شروع می شود؛ در حوزه ها نیز خیلی معتقدند که علوم؛ مبنای اسلامی، یهودی و مسیحی ندارد.

رئیس اندیشکدهٔ یقین ادامه داد: مقام معظم رهبری به صراحت در سخنان خود فرمودند «مبنای علوم انسانی غرب مبنای غیرالهی، مادی و غیرتوحیدی است» این اختلاف نظر موجود در سطح کلان کشور جدی است که استراتژیکی است و همین مشکل را در سطح دانشگاه ها و حوزه ها نیز داریم. این موضوع که در سطح کشور لاینحل است.

عباسی با تاکید بر اینکه تمام مبنای علوم اقتصادی کشور ما برگرفته از علوم غربی است، گفت: سیستم های بانکی، بورس و نظام مالی اقتصادی کشور توسط فارغ التحصیلان در علوم غرب مدیریت می شود. تمامی مراجع تقلید نیز به این مسئله که سیستم بانکی کشور ربوی است نیز اذعان دارند.

وی با طرح این سوال که اختلاف امروز موجود بین مراجع تقلید و اساتید دانشگاه ها در حوزه اقتصاد را چه کسی باید پاسخ دهد؟ ادامه داد: زمانی که آیت الله جوادی آملی به صراحت اعلام کردند که سیستم بانکی کشور ربوی است متاسفانه در مقابل معاون یکی از بانک ها در مصاحبه ای بیان داشت که مراجع تقلید تحت تاثیر عوام قرار گرفته اند.

رئیس اندیشکدهٔ یقین تصریح کرد: علم اقتصادی که مدیران نظام مالی کشور در آن تحصیل کرده اند امروز در همان جوامع اروپا و آمریکا سقوط کرده است. متاسفانه همین مدیر ما اقتصاد سقوط کرده غرب را مطالعه کرده و بانک ربوی را مدیریت می کند که هر روز در آن شاهد اختلاس هستیم. آن وقت می گویند این بِرود دیگری بیاید سیستم درست می شود؛ خیر، ذات این سیستم ربوی است.

عباسی با تاکید بر اینکه همین اختلاف نظرات در سطح خُرد نیز زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است؛ گفت: کف جامعه با سیستم بانکی سر و کار دارند و از این اختلافات تاثیر می پذیرند. دنیا و آخرت مردم به این مسئله گره خورده است. ما در دانشگاه به تبع شرایط علمی وظیفه داریم قول‌ها را بشنویم و نیکوها و احسن‌ها را تبیین سازیم.

وی افزود: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری نسبت به اینکه مبنای علوم انسانی غرب غیرالهی، مادی و غیرتوحیدی است و بر آن تاکید دارند اما شورای تخصصی در وزارت علوم کجاست؟ باور کنید دانشگاه بدون امکانات رفاهی باز هم دانشجویی است.

رئیس اندیشکدهٔ یقین تاکید کرد: مطلق منشا علوم انسانی غرب تثلیث است که به واقع بر خلاف نظر رئیس جمهور کشور، اسلامی، یهودی و مسیحی دارد. جمع حوزه و دانشگاه می شود حجت الاسلام والمسلمین دکتر و زمانی که این پدیده مبنای علوم انسانی را اسلامی، مسیحی و یهودی نمی داند به خاطر این است که خودشان هم نمی دانند رشته ای که می خوانند تثلیثی است.

عباسی با تاکید بر اینکه در قبال مسائل جامعه مسئول هستیم، گفت: اقتصاد جهان ۶۰ تریلیون دلار بدهی دارد و نمی توانند مشکل ما را حل کنند.

وی افزود: قطعیت در دین مطرح است نه توجیه پذیری، اینکه هر کس برای اینکه به هر جایگاه برسد یا بخواهد به هر کاری دست بزند توجیه کند. اگر توحید در جهان شیوع پیدا نکرده به خاطر خود ما مسلمانان است که این مهم را خود نیز به خوبی نمی شناسیم.

عباسی در ادامه گفت: باید پدیده های هستی را با آیت ها مورد مطالعه قرار داد که امروز در تعدادی از مدارس کشور جریان آیت مداری را برای کودکان تدریس و تسهیل می کنند و هر هفته با یک آیت جدید آشنا می شوند. همچنین تا شش سال نسل جدید از اندیشمندان را خواهیم داشت که قدرت تفکیک علوم توحیدی از غیر توحیدی را خواهند داشت.

منبع: نسل فردا

استاد حسن عباسی روز یکشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه اراک اظهار داشت: در دین قطعیت مطرح است نه توجیه پذیری، بنابراین اگر توحید در جهان شیوع پیدا نکرده به خاطر خود ما مسلمانان است که این مهم را به خوبی نمی شناسیم.

وی افزود: یکی از کارکردهای دین برقراری قسط و عدل است و تا زمانی که خواص جامعه اهل قسط  نباشند نمی توان انتظار داشت که عوام جامعه به قسط و عدالت برسند.

رئیس اندیشکده یقین با تاکید بر اینکه ما در قبال مباحث جامعه خود مسئول هستیم، گفت: در قبال ربای بانکی و برقراری نظام معرفتی منحط غربی که غرب را به زمین زده است، مسئول هستیم.

اقتصاد جهان با ۶۰ تریلیون دلار بدهی مشکلی از ما رفع نمی کند

عباسی تصریح کرد: نظام اقتصادی لیبرالیستی دنیا در حال فروپاشی است اما عده ای تصور می کنند این سیستم می تواند مشکلات ما را حل می کند، اقتصاد جهان ۶۰ تریلیون دلار بدهی دارد و هیچ مشکلی از ما رفع نخواهد کرد.

وی گفت: تا زمانی که ظلم در جامعه وجود داشته باشد دین وجود ندارد، انبیا و اولیای الهی برای برپایی قسط آمدند و جمهوری اسلامی ایران نیز آمد تا قسط و عدل را برقرار سازد.

رئیس اندیشکده یقین افزود: این عین بی عدالتی است که فرزند یکی از مقامات کشور در انگلیس و آمریکا درس بخواند و زندگی کند، آن هم در شرایطی که آمریکا ملت ایران را تحت فشار قرار می دهد و ملت سختی را تحمل می کنند و شعار مرگ بر آمریکا سر می دهند.

برخی مدیران اندیشه غربی را پیاده می کنند

عباسی گفت: نگرش برخی مدیران جامعه ما دینی نیست بلکه اندیشه غربی را پیاده می کنند چراکه اگر مسئولی تقوا داشته باشد از ویژه خواری های یک مسئول یا مدیر دیگر دفاع نمی کند.

وی ادامه داد: در نظام سرمایه داری در حال اضمحلال غرب، همه چیز به منزله کالا است و ما نیز زمانی که در جامعه خود به این نگاه برسیم با مشکل مواجه خواهیم شد.

عباسی با بیان اینکه اختلاف نظر میان مراجع تقلید و اساتید دانشگاه ها در حوزه اقتصاد باید حل شود، افزود: علم اقتصادی که مدیران نظام مالی کشور آن را آموخته اند امروز در جوامع غربی سقوط کرده، اما متاسفانه همین مدیران، اقتصاد سقوط کرده غرب را پیاده و بانک ربوی را مدیریت می کنند که هر روز در آن شاهد اختلاس و فساد هستیم.

هیچ توضیحی دریافتی های نامتعارف را توجیه نمی کند

رئیس اندیشکده یقین تاکید کرد: هیچ توضیحی دریافتی های نامتعارف را در جامعه توجیه نمی کند، جامعه برای افراد هزینه کرده تا به جایگاهی دست پیدا کرده اند، بنابراین نمی توانند درخواست غیرمتعارف داشته باشند.

عباسی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بارها فرموده اند که مبنای علوم انسانی در غرب، مادی و غیرتوحیدی است اما برخی مسئولان معتقد به این مساله نیستند و در واقع در حوزه علم و معرفت، هنوز دچار مسائلی هستیم که تکلیف ما با آن به درستی مشخص نشده است.

وی گفت: در موضوع وحدت حوزه و دانشگاه هنوز جامعه ما بر سر دو راهی قرار دارد و این مسئله به درستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تبیین نشده است.

رئیس اندیشکده یقین افزود: حوزه علمیه در دهه های اخیر از پاسخ به نیازهای روز جامعه عقب نشینی کرده و همین باعث شده امروز از مجموع چهار هزار رشته ارائه شده در دانشگاه ها، کمتر از ده رشته مربوط و متعلق به حوزه های علمیه باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

 

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.