سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع شاخص‌های انقلابی‌گری

استاد حسن عباسی شامگاه دوشنبه – ۱۶ اسفند ۹۵ – در نشست «شاخص‌های انقلابی‌گری» در دانشگاه کاشان اظهار داشت: جریانی در کشور معتقد است ما همچنان انقلابی هستیم و انقلاب باید ادامه داشته باشد؛ در مقابل این جریان، جریان دیگری قرار دارد که معتقد است دوره انقلابی‌گری تمام‌شده است.

وی افزود: در مجله‌ای مطرح‌شده بود انقلاب اسلامی ما در سال 57 تمام شد و به مفهومی به نام جمهوری اسلامی تبدیل شد؛ اگر کسی از انقلابی بودن سخن بگوید به قبل بازگشته است، اما باید ببینیم انقلابی بودن ضرورتی دارد یا نیازی به این طرز تفکر نیست.

رئیس اندیشکده یقین بیان کرد: اقتصاد جهانی 60 تریلیون دلار بدهکار است، ترامپ هفته گذشته اعلام کرد فقط یک سوم این بدهی مربوط به آمریکاست؛ تنها یک راه برون‌رفت از این وضعیت وخیم اقتصاد جهانی وجود دارد و آن‌ هم جنگ جهانی است، همانند جنگ جهانی دوم.

وی ادامه داد: امروز هم جهان یا به‌ سوی جنگ جهانی می‌رود و یا به‌ سوی انقلاب جهانی، چراکه هیچ چشم‌انداز مثبتی برای درمان مشکلات اقتصاد جهانی وجود ندارد؛ نظریه‌های اقتصادی دیگر راه‌حلی برای این مشکلات ندارند.

خلق نقدینگی مهم‌ترین مشکل اقتصاد جهان

عباسی، خلق نقدینگی را مهم‌ترین علت مشکلات اقتصادی جهان دانست و گفت: مهم‌ترین مشکل امروز اقتصاد جهان چاپ بی‌رویه پول و خلق نقدینگی توسط بانک‌هاست که موجب مشکلات عظیمی در جهان شده است.

وی تصریح کرد: اگر دنبال تغییر دادن وضع اقتصادی موجود در جهان، منطقه و کشور هستیم، باید به دنبال انقلابی بودن باشیم، اما اگر دنبال تغییر این وضعیت نابسامان نیستیم، نیازی به انقلابی بودن نیست.

رئیس اندیشکده یقین عنوان کرد: زمانی که در سال 1392 مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا شروع شد، مهم‌ترین شهر صنعتی آمریکا از هم پاشید؛ اگر امید بستن به بیگانه می‌تواند مشکلات را حل کند، مشکلات اقتصاد آمریکا حل می‌شد و ایالات‌متحده مجبور نمی‌شد در آن زمان سیاست درهای باز را اتخاذ کند.

وی اضافه کرد: زمانی برای حل مشکلاتمان به سیاست‌های درهای باز رو آوردیم که غربی‌ها سیاست درهای بسته را اتخاذ کردند؛ طبق این سیاست ما باید ایدئولوژی را کنار گذاشته و جذب سرمایه‌گذاری و تکنولوژی خارجی انجام می‌دادیم.

عباسی با اشاره به سیاست درهای باز در چین بیان کرد: کشور چین پس از کنار گذاشتن ایدئولوژی، جذب سرمایه خارجی انجام داد و سپس تکنولوژی ساده را دریافت کرد تا بتواند تولیدات انجام دهد؛ در ادامه با نیروی کار ارزانی که داشت موفق شد تکنولوژی ساده را به کالای انبوه تبدیل و در بازار جهانی عرضه کند.

وی افزود: در کشور ما هم بنا بود همین سیاست اجرا شود، یعنی انرژی هسته‌ای را از 20 درصد به 3.7 درصد برسانیم و تعداد سانتریفیوژها را کم کنیم تا همانند سیاست درهای باز چین عمل کنیم؛ اما آمریکایی‌ها کلکی را به کار بردند، آن‌ها مقرراتی در سیستم خزانه‌داری خود دارند به نام دوربرگردان که آن را حذف نکردند.

این پژوهشگر عرصه سیاسی عنوان کرد: بر اساس این قانون هیچ شرکت و کشوری نمی‌تواند به‌ طور گسترده با ایران مراودات مالی داشته و در کشور ما سرمایه‌گذاری مالی انجام دهد؛ به دلیل اینکه در مذاکرات هسته‌ای کسی از این قانون اطلاعی نداشت، عملاً امکان مراوده مالی با جهان را نداشتیم مگر با شرط و شروطی خاص.

آمریکا و چین درهای خود را بسته و ایران در حال باز کردن است

وی خاطرنشان کرد: درست جایی به سیاست درهای باز ایران حمله کردند که وضعیت اقتصادی جهان به‌ شدت خراب بود که پس از جنگ پولی بین چین و آمریکا، نخست‌وزیر چین اعلام کرد در یک برنامه 5 ساله به سمت سیاست درهای بسته حرکت می‌کنند.

عباسی با اشاره به سیاست درهای بسته در آمریکا عنوان کرد: ترامپ با شعار شغل برای آمریکایی وارد انتخابات شد و با همین شعار رأی آورد؛ ترامپ در راستای اجرای این سیاست، شتاب بیشتری به ساخت دیوار بین آمریکا و مکزیک داد و ورود 6 کشور به آمریکا را ممنوع کرد؛ به‌گونه‌ای که شغل و تولید فقط برای آمریکایی باشد و اگر کالای خارجی وارد می‌شود، با شروطی انجام شود.

وی دیوارکشی کشورهای غربی به دور خود را تصمیم آن‌ها برای نجات از وضعیت اقتصادی خراب جهان عنوان کرد و گفت: در چنین شرایطی که اوضاع اقتصاد جهان به این حد خراب است، ما به سمت سیاست درهای باز رفتیم و تازه سیاستی که قانون دوربرگردان هم در آن لحاظ شده است.

انقلابی بودن یک ضرورت است

رئیس اندیشکده یقین بیان کرد: در چنین شرایطی انقلابی بودن یک ضرورت اساسی است، در چنین وضعیتی نجات کشور و جامعه، منوط به شناخت دقیق صحنه و جوانب آن است؛ نه اینکه بنا به دلایلی چون حجاب داشتن زنان ما، حضور نیروهایمان در سوریه و غیره، بدبخت هستیم و در کشورهای غربی همه‌چیز عالی است.

وی خاطرنشان کرد: امروز دلار، آقایی و سروری دارد که شکستن این سروری یک اصل است، اگر قرار است استقلال اقتصادی داشته باشیم، راه آن گوش کردن به تمام خواسته‌های غرب نیست؛ اگر این کار را انجام دادیم تازه ابتدای بدبختی ماست.

عباسی تأکید کرد: اگر به رسمیت شمردن رژیم صهیونیستی مشکلات ما را حل می‌کرد که خود آمریکا این‌قدر مشکل نداشت، چرا اروپا که این رژیم را قبول دارد مشکل دارد؛ پس انقلابی بودن یک ضرورت است.

انقلاب اسلامی کف خواسته‌های ماست

وی ادامه داد: آنچه در انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، کف خواسته‌های ماست، سقف خواسته‌های ما در زمان ظهور اتفاق می‌افتد؛ این تفکر را باید بسط دهیم که نمونه‌های زیادی در کشورهای مسلمان منطقه می‌بینیم.

رئیس اندیشکده یقین عنوان کرد: در طول تاریخ در دین ما عالم زیاد بوده اما چیزی که کم داریم مصلح است؛ بر اساس عقیده آیت‌الله جوادی آملی، وظیفه حوزه‌های علمیه بیشتر از اینکه تربیت عالم و فقیه باشد، تربیت منذر است، در مسیحیت بشارت مهم‌تر است اما در اسلام انذار جدی‌تر است.

وی با اشاره به ویژگی‌های انقلابی بودن بیان کرد: منذر بودن و مصلح بودن، دو ویژگی انقلابی بودن است؛ اگر امروز نسبت به مشکلات جهان و منطقه انذار ندهیم و تحول­‌گرایانه، طرحی جدید ندهیم، خود به‌ خود از سیستم جهانی حذف می‌شویم.

عباسی خاطرنشان کرد: مبنای علم اقتصادی که در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود مربوط به فردی است که نظریه ربا را مطرح کرده است؛ در اسلام ما به ضرر نکردن معتقدیم اما می‌گوییم به‌ طرف مقابل هم نباید ضرری برسانیم اما در ربا فقط سود یک‌طرفه انجام می‌شود.

لیبرالیسم یعنی بگذار هرچه می‌خواهد انجام دهد

وی با اشاره به معنای لیبرالیسم تصریح کرد: لیبرالیسم یعنی بگذار هرچه می‌خواهد انجام دهد، در ایران به‌ غلط به معنای آزادی ترجمه‌شده است اما در واقع به معنای آزادی از حلال و حرام است؛ این تفکر در هر شریعتی وارد شود آن را نابود می‌کند.

پژوهشگر سیاسی کشور اظهار داشت: زمانی که بی‌رویه اسکناس چاپ کنیم و در بازار وارد کنیم، نتیجه‌ای جز ایجاد بدهی ندارد؛ موج اولی که این اسکناس را وارد بازار می‌کند ثروتمند می‌شود اما بدهی زیادی به جامعه تحمیل می‌شود.

وی عنوان کرد: در کشوری مثل فرانسه که یک جامعه شاخص در لیبرالیسم است چیزی حدود 56 درصد کودکان زنازاده هستند؛ در جایی که لیبرالیسم در آن جریان داشته است، حرام‌زادگی یک پدیده فراگیر است اما در کشورهایی مثل ایران که از لیبرالیسم به دور بوده است، بر اساس آمار سازمان ملل، این آمار به‌ شدت پایین است.

عباسی بیان کرد: امروز باید ببینیم اگر در جامعه ما مشکلات اقتصادی وجود دارد مربوط به جریان داشتن اسلام است یا اینکه دولت‌ها یکی پس از دیگری در این سال‌ها به تئوری‌های لیبرال وفادار بودند؛ اگر مشکلات اقتصادی در کشور ما وجود دارد به دلیل این است که در موضوع اقتصادی دقیقاً همانند آن‌ها رفتار کردیم.

تئوری‌های غربی را به نام اسلام پیاده می‌کنند

وی افزود: تئوری‌های غربی را در کشور پیاده می‌کنند و نتایج آن را به اسلام نسبت می‌دهند؛ در کجای اسلام این‌گونه در مورد اقتصاد صحبت شده است.

پژوهشگر سیاسی کشور بیان کرد: اگر قواعد کفار را حتی یک ایرانی که با زبان فارسی صحبت می‌کند بخواهد پیاده کند، نیروی انقلابی باید در مقابل او بایستد؛ طبیعتاً ناراحت هم می‌شود که دانشمندان غربی زحمت‌کشیده‌اند، پیامبران کفار برای تولید این قوانین زحمت‌کشیده‌اند اما آیا کشور ما قرار بود یک کشور جمهوری لیبرال باشد یا جمهوری اسلامی؟

وی ادامه داد: باید مشخص شود که اگر ناکارآمدی است مربوط به لیبرالیسم است؛ چراکه آنچه در سال‌های گذشته هرچه پیاده شده است در حوزه اقتصاد مربوط به تفکر لیبرالیسم بوده و هرجا موفقیتی دیده‌ایم مربوط به نیروهای انقلابی بوده است.

عباسی گفت: اگر احمدی روشن‌ها، علی‌محمدی‌ها و امثال این‌ها را می‌بینید که ترور می‌شوند، دلیل آن این است که با روحیه انقلابی ما را در صنعت هسته‌ای از صفر به اینجا رساندند.

آمریکایی‌ها در عمرشان در برابر کسی زانو نزده و در مقابل دوربین‌ها گریه نکرده بودند

وی در رابطه با دستگیری سربازان آمریکایی بیان کرد: زمانی که کماندوهای نیروی دریایی آمریکا را دستگیر کردیم، آمریکایی‌ها در عمرشان در برابر کسی زانو نزده بودند و در مقابل دوربین‌ها گریه نکرده بودند؛ این‌ها اتفاق کمی نیست.

رئیس اندیشکده یقین تأکید کرد: ما اسرائیل را که به رسمیت نمی‌شناسیم هیچ، قول داده‌ایم بساط آن را به حول و قوه الهی از این منطقه جمع کنیم؛ خودفروخته‌های وطنی که برای خوش‌خدمتی به غربی‌ها هر کاری می‌کنند بدانند قاسم سلیمانی در سیاست خارجی از این خودفروخته‌ها دستور نمی‌گیرد.

نابودی اسرائیل شاید کمی زودتر

وی با اشاره به سخنان رهبری تصریح کرد: رهبری نابودی رژیم صهیونیستی را در 25 سال آینده دانستند اما شاید خیلی زودتر از آن‌هم این رژیم نابود شود.

عباسی اظهار داشت: خوشحالیم که امروز جوانانی هستند که دغدغه آنان نه‌ تنها نابودی آل سعود و امثال آن است، بلکه نابودی رژیم صهیونیستی و در ادامه آن تبدیل ایالات‌متحده به جمهوری اسلامی آمریکا را هدف خود قرار داده‌اند؛ امروز فقط روحیه انقلابی را برای کشور خودمان نمی‌خواهیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز جوانان و اساتید انقلابی کشورمان انقلاب علمی را در جهان پایه‌گذاری کردند که فقط مختص کشور خودمان نیست؛ بسیاری از علوم در جهان بر پایه تثلیث استوار هستند که بر اساس حکم قرآن این موضوع شرک است، جریان انقلابی در دانشگاه‌ها در حال مبارزه با این تفکر و بازسازی این علوم هستند.

پژوهشگر سیاسی کشور گفت: افق‌گذاری انقلابی ما در سال 1414 این است تا به‌ جایی برسیم که همانند قاسم سلیمانی، در عرصه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مستشار به کشورهای دیگر بفرستیم؛ همان‌طور که نیروی نظامی به کشورهای منطقه فرستادیم، برای بازسازی و حل مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات این کشورها هم می‌توانیم نیروهای کشورمان را ارسال کنیم.

پاسخ به شبهه کمک به خوزستان به جای سوریه

وی تأکید کرد: عده‌ای گفتند به‌ جای هزینه کردن برای کمک به کشورهای منطقه در جنگ، این پول را در حل مشکل ریزگردهای خوزستان صرف می‌کردیم؛ این چه حرف سخیفی است، آیا واقعاً نمی‌دانند بودجه نظامی از بودجه اقتصادی و عمرانی و غیره جداست.

عباسی ادامه داد: با بودجه نظامی کشور می‌توانستیم تانک بخریم در پادگان بگذاریم و منتظر می‌ماندیم تا در اینکه حمله‌ای رخ بدهد و از آن استفاده کنیم یا اینکه با حرکتی هوشمندانه در کشوری کاری فرهنگی کنیم و آنان را حمایت کنیم تا از خود دفاع کنند و دشمن را هم خارج از کشور دفع کنیم.

وی عنوان کرد: در مقابل آمریکای جهان خوار تنها یک استراتژی جواب می‌دهد و آن‌ هم مقاومت و ایستادگی است؛ به کوری چشم جریان غرب‌گرا در داخل کشور، تا پای جمهوری اسلامی شدن آمریکا هستیم و از این موضوع کوتاه نمی‌آییم.

منبع: خبرگزاری فارس

 

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.