سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع چشم انداز علم توحیدی در انقلاب اسلامی

رئیس اندیشکده یقین: نظام اقتصادی ما غلط است و مبنای آن اقتصاد لیبرالی است تا جایی که حتی برخی مسئولین صراحتاً اقتصاد نئولیبرالی را به‌عنوان الگوی ایرانی توسعه و پیشرفت مطرح می‌کنند و این است که برکت را از زدگی مردم می‌برد.

حسن عباسی، رئیس اندیشکده یقین در نشست «چشم‌انداز تولید علم توحیدی در انقلاب اسلامی» که در دانشگاه اراک برگزار شد مبنای علوم انسانی غربی اعم از جامعه‌شناسی، روانشناسی، علوم اقتصاد، علوم سیاسی و… را برگرفته از اصل تثلیث و غیرتوحیدی عنوان کرد و گفت: یکی از افق‌هایی که رهبری از سالها قبل مشخص کردند رسیدن به علم توحیدی بوده و البته با تلاش‌های بسیاری در دانشگاه و حوزه به نتایج خوبی حاصل شده اما کافی نیست. در این راستا دانشگاهیان باید در مرحله تز کارشناسی ارشد و دکتری خود را درگیر تولید علوم جدید کنند.

هنوز با دولت اسلامی فاصله‌ داریم

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب در رابطه با مسئله علوم انسانی اسلامی و الگوی پیشرفت ایرانی-اسلامی، افزود: جمهوری اسلامی در حال نظام سازی، دولت سازی و ملت‌سازی اسلامی است و هنوز با دولت اسلامی فاصله‌داریم. منظور از دولت به معنای خاص قوه مجریه نیست بلکه تمامی ارکان و مجموعه‌های نظام مدنظر هستند.

فروپاشی اقتصاد بسیاری از کشورها ناشی از نظریه‌های اقتصاد لیبرالی است

وی با اشاره نظام حاکم بر اقتصاد جهانی، بدهی بسیار بالای آن را ناشی از مدیریت لیبرالی اقتصاد عنوان کرد و افزود: بدهی فعلی بسیاری از کشورهایی که اقتصادشان در آستانه فروپاشی قرار دارد در پی چاپ پول بدون پشتوانه‌ای است که از نظریه‌های اقتصادی لیبرالی ناشی می‌شود اما اسلام چاپ پول بدون پشتوانه را حرام می‌داند.

ایران می‌تواند سیستم‌عامل پایه برای اداره جهان ارائه بدهد

حسن عباسی در ادامه گفت: حتی صاحب‌نظران غربی و شرقی هم معتقدند ایران از سال ۲۰۳۵ کلید قدرت جهانی را در اختیار خواهد داشت چون ایران می‌تواند سیستم‌عامل پایه برای اداره جهان ارائه بدهد هرچند ناکارآمدی فعلی اقتصاد ایران ناشی از مدیریت ربوی گونه در اقتصاد کشور است.

مبنای نظام اقتصادی کشور الگوی غلط لیبرالی است

وی در ادامه با اشاره به وضعیت نابسامان صنعت و اقتصاد کشور نیز گفت: به خاطر دارم که دوره‌ای کار کردن در هپکو و بسیاری از صنایع افتخار بود ولی امروز می‌بینیم که متأسفانه این شرکت های معتبر به این روز افتاده است؛ چون نظام اقتصادی ما غلط است و مبنای آن اقتصاد لیبرالی است تا جایی که حتی برخی مسئولان صراحتاً اقتصاد نئولیبرالی را به‌عنوان الگوی ایرانی توسعه و پیشرفت مطرح می‌کنند و این است که برکت را از زندگی مردم می‌برد.

عباسی سیستم بانکی کشور را حاصل تفکر اساتیدی دانست که علوم نظری غربی را مطالعه کرده‌اند و گفت: نمی‌توان با نظام اقتصادی ربوی غربی مدعی شد که در حال شکل دادن جامعه اسلامی هستیم.

وی بیان کرد: جوانان نیز در دانشگاه‌ها در حال تحصیل این رشته‌ها هستند و هر زمان که دولتی بر سر کار می آید،دکترای اقتصاد را به سمت مسئول بانک مرکزی و وزیر اقتصاد منصوب می کند و مجلس شورای اسلامی نیز به تصور اینکه کار را برای خدا کرده است با یک فارغ التحصیل دکترای اقتصاد برای وزارت موافقت می کند.

وی افزود: ۳۹ سال است که پدر اقتصاد کشور در آمده و از روز اول تا الان همیشه دکترای اقتصاد کشور بر اقتصاد ریاست می کرده است.

رئیس اندیشکده یقین تصریح کرد: کشور ما در مجموع ۱۳ سرلشگر دارد به مثابه اینکه با تعدادی لیسانس جامعه را اداره می‌کنیم ولی با همین وجود در ایجاد امنیت هم در ایران هم در دیگر کشورها توانسته‌ایم موفق عمل کنیم ولی با ۱۳ لشکر صاحب دکترا اقتصادی متاسفانه درگیر مشکلات اقتصادی هستیم.

درباره حسین