زبان و کلام عمار، متضمن شمشیر مالک است

مالک اشتر

حیات حکومت دینی حضرت علی(ع) چند عنصر اصلی دارد که انسان‌ها در زمان فتنه، یکی از این چند نفر هستند:

  • امام علی(ع) به عنوان ولی.
  • مالک اشتر که در جبهه می‌جنگد.
  • عمار که در پشت جبهه، افکار عمومی را سامان‌دهی می‌کند.
  • اشعث‌بن قیس که زیراب روانی مردم را می‌زند.
  • ابوذر که در مقابل مفاسد می‌ایستد.

انسان‌ها در وقت وقوع فتنه، یا ولی خدا هستند، یا مالک اشترهایی چون قاسم سلیمانی هستند، یا عمار هستند که افکار عمومی را روشن کرده و شبهات را پاسخ می‌دهند یا ابوذرهایی هستند که در مقابل فیش‌های نجومی و اختلاس‌ها و ویژه خواری‌ها و شکاف طبقاتی مبارزه کرده و هر روز نیز لعن و نفرین می‌شوند یا اشعث‌هایی هستند که در رسانه‌ها و… ته دل مردم را به سود دشمن خالی می‌کنند.

زبان و کلام عمارها، متضمن شمشیر مالک‌هاست!

عمار از صحابه خوش‌نام و بسیار وجیه پیامبر اسلام(ص) بود.

هرکجا در جبهه‌ی علی(ع) تزلزل بوجود می‌آمد او به نزد مردم رفته و آنان را توجیه می‌نمود. او میدان‌داری‌ها و جوسازی‌ها را با سخنرانی خود خنثی می‌نمود.

اما یکی از نیروهای ضعیف علی(ع) که در مؤثر واقع شدن توطئه‌ی عمروعاص نقش بسیاری داشت، اشعث بن قیس بود. او با زمزمه‌های باطل در نیروهای خودی موجب تشتت و تفرقه شد. پس از شهادت عمار، او جو عمومی را بدست گرفت. توطئه‌ی معاویه را اشعث در بین نیروهای خودی انعکاس می‌داد. همواره گروهی در داخل جبهه حق بوده‌اند که نقش ستون عملیاتی و شمشیر داموکلس دشمن را بازی می‌کنند. پالسی که دشمن در تحریم اقتصادی، فشار نظامی و… می‌دهد را گرفته و در بین نیروهای خودی شارژ می‌کنند. در طول تاریخ انبیا(ص) و ائمه(ع) این‌گونه بوده و در امروز جمهوری اسلامی نیز همینطور است. این افراد از دشمن بیرونی هم بدترند. بی‌ترحمی و بی‌تحملی نسبت به کسانی که در جبهه‌ی خودی پالس دشمن را مبنا گرفته و مرتب نق می‌زنند، یک اصل در تفکر استراتژیک شیعی است. از ماجرای جنگ صفین، نه تنها تشیع که تمام بشریت لطمه خورد. چراکه مالک نزدیک خیمه کفر معاویه شده بود و عن‌قریب بود که ستون خیمه معاویه را ویران کرده و او را بکشد که اگر چنین می‌شد، شاید قعود ساباط و قیام کربلا پیش نمی‌آمد، ائمه(ع) یکی بعد از دیگری این‌ طور مظلومانه به شهادت نمی‌رسیدند و در نهایت غیبت کبری رقم نمی‌خورد؛ و ممکن بود ساختار نظام بشری امروز به گونه‌ای دیگر باشد. اما شمشیر خود زیر گلوی امام گذاشتند و او را مجبور کردند جام زهر را بنوشد و به مالک بگوید بازگرد.

برای مطالعه بیشتر، جلسه ۵۷۴ #کلبه_کرامت با موضوع «قاسطین» (مورخ ۹۴/۲/۳) ملاحظه نمایید:

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.