❇️ ایامالله سیونهمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند و بیبدیل اسلامی بر شما اندیشهجویان عزیز و ملت همیشه قهرمان ایران تبریک و تهنیت باد ?
✅ پیر ما میگفت: «میبینم که این ملت، الهی شدهاند.» ملتی که انبیا(ص) و ائمه(ع) از داشتنش محروم بودهاند… ملتی که الهی و اسلامی شد، دیگر در ظرف ایران نمیگنجد؛ حال دیگر هدف بلندی دارد و آن تحقق تمدن نوین اسلامیست؛ چراکه تنها راه حیات طیبهی بشریت، اسلام عزیز است.
✴️ تحقق انقلاب اسلامی سال ۵۷، استمرار سه حرکت عظیم بود:
- حرکت انبیا(ص) از آدم(ص) تا خاتم
- از علی(ع) تا آغاز غیبت
- نهضت زعمای شیعه در عصر غیبت تا ظهور
?گام نخست در دستیابی به جامعهی آرمانی، با #جمهوری_اسلامی محقق شد. گام بعدی، حرکت به سوی ساخت تمدن نوین اسلامیست؛ تا تمام کرهی زمین، زیر چتر اسلام، یک نظام جامع اسلامی بشود.
❓چگونه میتوانیم تمدن بسازیم؟
✅ تمدن از سنجهها ساخته میشود.
#سنجه_های_تمدن_سازی، معیارها، مؤلفهها و شاخصههای تمدنسازی هستند.
?سنجههای فاسد، یک تمدن را دچار فساد میکند. همان گونه که خراب بودن ترازو، به معنای فاسد بودن معیار اندازهگیریست و در نتیجه اندازهها را به غلط نشان میدهد.
?سنجههای غیر بومی، تمدنِ عاریتی میسازد.
⚠️سنجههای تمدنسازی قابل کپی برداری نیستند. امروز ما در انواع سنجههای مادی و غیرمادی از سنجههای تمدن غرب تبعیت میکنیم. به همین علت مهم است که پس از ۳۹ سال از آغاز انقلاب اسلامی هنوز موفق به ایجاد تمدن اسلامی نشدهایم چراکه تمامی سنجههای غربی را وارد ساخته و تنها با اضافه کردن کلمهی «اسلامی» در پشت آن سعی در بومی سازی آن داشتهایم!
✅ عالمی از نو بباید ساخت وز نو آدمی…
?با مجموعهی حاضر طی ۱۰ شب آینده، برخی سنجههای تمدن اسلامی را تقدیم شما همراهان و اندیشهجویان عزیز خواهیم کرد.
❇️ سنجه های تمدن سازی
- سنجه شماره یک: قسط
همزمان با آغاز بکار #جنبش_مقسطین، از سنجه تمدنسازی #قسط میآغازیم.
?قسط یعنی سهم هرکس هرچه که هست، به او پرداخت شود؛ و سهم هرکس هرچه که نیست، از او باز پس گرفته شود.
قسط به دو دسته تقسیم میشود:
1️⃣ قسط اجتماعی. (سهم هرکس هرچه که هست به او پرداخت شود)
2️⃣ قسط معرفتی.
?مهمترین، محوریترین و اصلیترین نکته در تمدنسازی، انسانسازی است. کارکرد اجتماعی قسط، از درون انسان یعنی کارکرد معرفتی آن شروع میشود. به معنای بهتر، قسط معرفتی،ساخت انسان تراز قرآنی است؛ قسط اجتماعی توسط همین انسانهای تراز محقق شدنی خواهد بود.
?اینکه ۳۹ سال پس از انقلاب اسلامی هنوز نتوانستیم قسط اجتماعی را محقق نماییم به این دلیل است که نور قسط از درون ما نجوشیده و عقل ما بر نفسمان سیطره ندارد؛ هر تعداد از ۸۰ میلیون انسان ایرانی که عقل آنها بر نفسشان تسلط بیابد، همان مقدار امکان تحقق قسط را در جامعه داریم.
?بسیاری سعی کردند قسط اجتماعی ایجاد کنند اما بدلیل آنکه اشراف معرفتی لازم را نداشته و خود را از درون به نورانیت نرسانیده بودند، به نام دین، ضدکارکرد دین که قسط است، عمل کردند. زدودن ظلمات درون، مقدم بر زدودن ظلم در بیرون است. بدون کارکرد معرفتی دین، قسط اجتماعی شدیداً امکان انحراف دارد.
?امام جامعه، قوام به قسط است؛ اما نباید اقامه قسط تنها به دوش او باشد. همهی مردم باید اقامه کنندهی قسط باشند و این مهم را از درون خود آغاز نمایند. کار مسؤولین که تماماً باید قیام به قسط باشد، یعنی دست به هر کاری میزنند، قیام به قسط باشد.
✴️ یک سنجهی دینی شدن جامعهی اسلامی، و تحقق تمدن نوین اسلامی دفع #ظلم و برپایی قسط است.
❇️جلسه ۴۹۹ کلبه کرامت به «کارکرد اسلام» پرداخته است.
- سنجه شماره دو: حفظ حدود الهی
❇️ حدود الهی، همچون گاردریلهای دو طرف بزرگراه هستند.
گاردریل یک سو، حدود ایجابیست که به آنها امر شدیم؛
سوی دیگر، حدود سلبیست که از آنها نهی شدیم.
?«حفظ حدود الهی» از ویژگیهای مؤمنین است که قرآن کریم در آیه ۱۱۲ سوره توبه برشمرده است.. «وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ»
این محافظان دو طرف بزرگراه، خودروها را از خطر پرتاب شدن به بیرون حفظ میکنند؛ تا مؤمنین در حرم امن الهی بمانند..
❓یک جامعهدینی چگونه در حرم امن الهی میماند؟
✅ تمدن، متشکل از ۱۴۰ زیرنظام است. تعیین زیرنظامهای ایجابی که به آن امر شدهایم و مشخص کردن زیرنظامهای سلبی که از نزدیک شدن به آن نهی شدهایم، یکی دیگر از سنجههای تمدنسازی است.
- سنجه شماره سه: پول
اگر تاریخ بشر مشحون از افسانههای تلاش انسان برای تبدیل فلزات بیارزش به طلا و کیمیاگری بوده است، انسان عصر امروز، کاغذی بیارزش را به طلا تبدیل کرده است! که البته با این ربای سازمان یافته کوهی از بدهی را برای آیندگان بالا آورده است.
✅ نقش پول در تمدن نوین اسلامی باید اصلاح شود. آقایی ریال در کنار شکستن ارزش و آقایی دلار یکی از سنجههای تمدنسازی است. به شرطی که ریال واجد سه ویژگی باشد:
1️ باید ذخیره ارزش باشد
پول واقعی باید همچون طلا ذخیره ارزش باشد. اگر قطعهای طلا له شده یا شکسته شود، بازهم میارزد. اما اسکناس که هیچ طلایی در پشتوانهی خود ندارد، اگر له شده، خیس و پاره شود یا آتش بگیرد، بازهم ارزش دارد؟
2️ نباید کار کند
پول همچون متر و کیلوگرم و… یک معیار اندازهگیری است؛ نباید کم و زیاد بشود. تصور کنید معیارهایی چون متر و کیلوگرم، متغیر باشند؛ یعنی یک متر، ماه بعد نیم متر باشد!! در این صورت، هیچ چیز سر جای خودش نخواهد بود. برای مثال قد من امروز یک متر و ۶۰ سانتیمتر است، اما با مترِ ماه بعدی، قد من یک متر خواهد بود. معنای کار کردن پول، همین است. عجیبتر اینکه پولها همدیگر را اندازه میگیرند. امروز دلار، تعیین میکند که ریال چقدر باشد! چقدر حکیمانه فرمود امام خمینی(ره) به عنوان یک فقیه و عالم دین که: «پول نباید کار کند.» پول امروزی از این جهت هم دارای اشکال است؛ پول واقعی نباید کار کند.
3️ نباید همچون کالا خرید و فروش بشود
پول، واحد اندازهگیری کالا است. نباید به عنوان یک کالا، خودش خرید و فروش بشود. فرض قبلی که از یک قطعه طلای کوچک، یک سکه ضرب کردیم را در نظر بگیریم؛ تا زمانیکه این قطعه طلا، سکه و پول رایج است، امکان خرید و فروش ندارد. اگر این قطعه طلا را ذوب کرده و از آن یک انگشتری بسازیم، حال دیگر تبدیل به کالا شده و خرید و فروش آن امکانپذیر میشود. امروز پول به راحتی خرید و فروش میشود.
پول امروزی هیچیک از این سه ویژگی را دارا نیست. اسکناسهای ریال، ذخیره ارزش نیستند، همچون کالا خرید و فروش میشوند و برخلاف نظر امام خمینی(ره) کار میکنند. هرچند، تمامی پولها در جهان همینگونه هستند، اما ریال به عنوان یکی از سنجههای تمدن نوین اسلامی میباید این سه ویژگی را بیابد.
- سنجه شماره چهار: قیمت و بهاء
ارزش هر چیز، دو وجه مادی و معنوی دارد. وجه مادی ارزشها با «قیمت» سنجیده میشود؛ اما وجه معنوی آن چطور؟
کپیتالیسم یا سرمایهگرایی، همهی پدیدههای عالم را کالا میگیرد. نه تنها کالاهای مادی، که علم، عشق، حکمت، قضاوت، وکالت، محبت، سلامت، سیاست و… نیز کالا شمرده میشود. هرآنچه که کالاست، طبعاً برای آن قیمت تعیین شده و خرید و فروش میشود.
آیا انسان هم کالاست؟ کپیتالیسم در بردهداری مدرن، حتی انسان را هم کالا گرفت که برای آن قیمتیست! به همین علت مهم است که بشر غربی، انسان بودن را به سطح بهیمی و حیوانی خودش تنزل داده است.
ارزش حقیقی انسان به «بهاء» اوست، نه به قیمت او. ما گرانقیمت نیستیم، گرانبهاء هستیم. به گفته علامه طباطبایی(ره): « «بهاءالله» اسم اعظم خداست؛ که مصداق آن نیز امام حسین(ع) هستند.» امام حسین(ع) آنقدر شخصیتی عظیمی داشتند که بهاء ایشان خدا بود. کسی که خون او در راه خدا به زمین ریخته میشود، کار خدایی کرده است، لذا خون بهای او نیز خداست.
ما کوچکیم، اما میتوانیم عمل بزرگی انجام داده و بهاء بیابیم. فتنهها و امتحانها و ابتلائاتی که بر سر راه ما گزارده میشود، به این دلیل است که ما بتوانیم بها بیابیم. عشق والدین به همدیگر، عشق فرزندان به والدین، قضاوت یک قاضی، طبابت یک طبیب، وکالت یک وکیل، حکمت یک حکیم، حب فرزند، تربیت یک معلم، مدیریت یک مدیر، سیاست یک سیاستمدار و… قیمت ندارند، بلکه بهاء دارند.
در ساخت تمدن اسلامی اگر نتوانیم قیمت و بهاء انسان و کنشهای او را از هم جدا ببینیم و بسنجیم، در گرداب متعفن کپیتالیسم و سرمایهگرایی درمیغلطیم؛ که انسانها را هر روز از فطرت خود بیشتر جدا میکند.
- سنجه شماره پنج: حلال زادگی
سنجه شماره شش: صحت و سلامت
اشرف مخلوقات، در عناصر شیمیایی خلاصه نمیشود.
?تمدن نوین اسلامی با دانش پزشکی امروز که ریشهی آن در بیوشیمی و امراض جسمی انسان است، محقق شدنی نیست. چه مقدار از بیماریهای جسمی انسان ناشی از مرض قلب (حسد، طمع، کفر و…) است؟ آیا برآوردی داریم؟
?با محدود کردن انسان به عناصر شیمیایی، سلامتی او در آخرت و حتی در دنیا نیز تأمین و تضمین نمیشود؛ کما اینکه طی ۳۹ سالِ گذشته از انقلاب اسلامی علیرغم بپیشرفتهای چشمگیر حوزه صحت، (با اندیشهی متأثر از فلسفهی پزشکی،) در تحقق سلامت حقیقی جامعه راه به جایی نبردیم.
#کرسی_نظریه_پردازی #کلبه_کرامت
#تمدن_نوین_اسلامی #جامعه_هجری
❇️ برای اطلاع بیشتر میتوانید جلسه ۱۳۶ کلبه کرامت «حکمت سلامت» (برگزار شده در مرداد ماه سال ۸۷) را ملاحظه نمایید.
سنجه شماره ۷: نفع ضرر – فلاح و خسارت
سنجه شماره ۸: حد انگاری بالاتر از جرمانگاری
سنجه شماره ۹: امنیت