استاد حسن عباسی کارشناس مسائل استراتژیک ضمن بازدید از سازمان سینمایی حوزه هنری به تماشای چند نمونه از محصولات تولیدی این سازمان نشست.
وی ادامه داد: ۷۵ درصد باید تمرکزمان روی موج دوم رسانهای یعنی کارهای تولیدی باشد که متاسفانه ما منفعل روبروی پرده ایستاده ایم و داریم فقط نگاه می کنیم. تا ۱۵ سال دیگر وزارت علوم و آموزش و پرورش و سینما و …. نابود می شوند. گیم محور خواهد بود. اگر امروز سهم اثرگذاری سینما ۷۵% و سهم گیم ۲۵% است، ۱۵ سال دیگر که بچه های نسل بازی بزرگ می شوند، سهم اثرگذاری سینما ۲۵% خواهد بود و سهم اثرگذاری گیم ۷۵%. فقط ۲۵ درصد باقی می مانند که به صورت سنتی به محصولات نگاه می کنند. ۷۵% افرادی خواهند بود که مثل گیم، مخاطب فعال هستند نه مثل مخاطب سینمای فعلی منفعل در مقابل تصویری که دیگران خلق کرده اند.
این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه نسلی که امروز زیر ۱۵ ساله است، مدام دارد پردازش می کند و تعامل می کند. خاطر نشان ساخت: قطع به یقین، در این فضا مثل نسل دایناسورها نوع رسانه های پیشینی نابود می شوند. نوع تلویزیون ها نابود می شوند و آموزش و پرورش نابود می شود. این روندهای آینده ساز را باید جدی گرفت.
وی در ادامه به تحلیلی در خصوص فعالیت مرکز ترندوان پرداخت و اظهار داشت: به نظر می رسد مطالب مرکز ترندوان ( مرکز تحقیقات استراتژیک رسانه مرتبط با اتحادیه اروپا) دارد در این زمینه افق ها را برای ۲۰ -۲۵ سال آینده رصد می کند و روزانه هم چارچوب هایش را روی وبسایتش قرار می دهد.
دکترعباسی تاکید کرد: معتقدم حتما این ها را در برنامه ریزی های ۵ – ۱۰ سال آینده مدنظر داشته باشید.
به اعتقاد وی، بسیاری از نکاتی که در آن مرکز پیش بینی شده و انچه را که تاکنون پیش بینی کرده بودند با رصدی که ما داشته ایم بالای ۹۰ درصد پیش بینی هایشان محقق شده است.
به گفته وی؛ این پیش بینی شان که سینما، تلویزیون و آموزش و پرورش از بین می رود و همه چیز تعاملی می گردد نیز بسیار تحول بخش خواهد بود. مانند تاکسی های اینترنتی که آژانس های تاکسیرانی رانابود کرد. این اتفاق کاملاً ممکن و شدنی است.
این کارشناس مسائل استراتژیک اضافه کرد: یعنی شما یک دفعه می بینید سیستم تعاملی مدرن کلیه ساختارهای سنتی را از اعتبار خارج می کند. آموزش و پرورش و سینما و تلویزیون را از بین می برد. این تولیدات سینمایی سنتی را که با بدبختی منابع آن تامین می شود تا در سینماها اکران شوند، دیگر کسی به سینما نمی رود که ببیند. یا در خانه ها سینمای خانگی دارند و یا با بهترین کیفیت فیلم ها را از فضای سایبری دانلود می کنند. پس ما باید سریع برویم به آینده. آینده جایی است که مخاطب ما آنجا حاضر می شود و آن مخاطب وقتش را برای بازی می گذارد. به جای اینکه با کلی آزمون و خطا ده سال بعد به آن جا برسیم، می توانیم الان جهش کنیم و چند گام به جلو پیش برویم.
وی در بخش دیگری از صحبت هایشان به مشکل کسری بودجه عمومی کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: همانطور که پیش بینی می کردیم، «برجام» نتوانست هیچ کمکی به برطرف شدن مشکلات دولت در تامین منابع خود کند و متاسفانه، اوضاع دولت در تامین و تخصیص منابع بودجه ای دستگاه ها هر روز بدتر از دیروز می شود. لذا پیشنهاد می کنم به طور جدی به ایجاد یک معاونت اقتصادی بیندیشید که از طریق آن بتوانید منابع قابل اعتمادی را برای اهداف استراتژیکتان تامین کنید. اندیشکده یقین در پیاده سازی این اهداف اعلام آمادگی می کند تا سازمان سینمایی حوزه هنری را یاری برساند.
سپس، محمد حمزه زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری به تشریح بخش هایی از برنامه ها و فعالیت های این سازمان و مراکز و موسسه های تابعه آن مانند: باشگاه فیلم سوره، مرکز مستند سوره، مرکز انیمیشن و تلویزیون سوره، موسسه بهمن سبز، موسسه هنرهای تصویری و مرکز تولید متن و مرکز انتشارات پرداخت.
در این نشست مدیران سازمان سینمایی حوزه هنری، از جمله: سیدمحمد حسینی، محسن یزدی، یزدان عشیری، محمدرضا شفاه، احسان کاوه، علی قربانی، علی آل احمد و محمدرضا رضاپور و … حضور داشتند.
منبع: سوره سینما