استاد حسن عباسی درخصوص اهمیت و ضرورت روش تدریس هدایت محور به خبرنگار اجتماعی استادنیوز گفت: تجربیات و یافتههای علمی و عملی نشان داده است که روش تدریس موجود در دروس معارف اسلامی(آموزش محور)،ازکارآیی مطلوب فاصله داشته و انتظارات هدایتی را که هدف اساسی از ارائهی دروس معارف اسلامی در دانشگاهها میباشد، برآورده ننموده است تاجایی که بطورکلی دانشجویان ،دروس معارف اسلامی را دروسی عمومی و غیرضروری ،ابزاری برای افزایش معدل و کلاس تفریح به حساب میآورند.
وی در ادامه گفت: ازنظر آیات قرآنی هرگونه فعالیت تبلیغی و آموزشی درحوزه تعالیم دین، باید با تمرکز بر میزان تاثیرگذاری هدایتی در فراگیران و جامعهی هدف برنامه ریزی گردد. با این بیان، روش تدریس دروس معارف اسلامی باید با دیگر دروس تخصصی تفاوت ماهوی داشته باشد و برمدرس معارف لازم است که درتدریس خود، روش تدریس هدایت محور مبتنی بر ایمان و عمل صالح را اتخاذ نماید. متاسفانه در تدریس دروس معارف اسلامی خلا این روش بطور جدی احساس می شود؛ این درحالی است که درتدریس سایر رشتههای تخصصی(مثل؛شیمی،فیزیک ،عمران ومعماری وغیره) علاوه برروش آموزش محور،روش کاربردمحور نیز با راه اندازی آزمایشگاهها وکارگاهها اجرا شده و تا پنج نمره پایان ترم به آزمون کارگاه و آزمایشگاه اختصاص مییابد.
این استاد برجسته درخصوص آداب اخلاقی روش تدریس هدایت محوربرای اساتید معارف اسلامی گفت:به طور کلی شامل سه بحث میشود که به تفکیک ذیل میآید؛
الف): اخلاص درنیت: استاد معارف باید برای تقرب به خداوند و به انگیزه سعادت دنیوی و اخروی، برای اخذ رضایت الهی روش تدریس هدایت محور را اجرا نماید.
ب):ایمان به درست و منتج بودن کارخود و یقین به امدادهای الهی:« إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَهُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ»
ترجمه:(بیتردید کسانى که گفتند: پروردگار ما خدا است سپس [در میدان عمل بر این حقیقت] استقامت ورزیدند، فرشتگان بر آنان نازل مىشوند [و مىگویند:] نترسید و اندوهگین نباشید و شما را به بهشتى که وعده مىدادند، بشارت باد.)«وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ» ترجمه:(و کسانى که براى [به دست آوردن خشنودى] ما [با جان و مال] کوشیدند، بیتردید آنان را به راههاى خود [راه رشد، سعادت، کمال، کرامت، بهشت و مقام قرب] راهنمایى مىکنیم و یقیناً خدا با نیکوکاران است).
ج):روش تدریس هدایت محور را اصلی ترین وظیفه و تکلیف آموزشی وشرعی شغل معلمی خود بداند تا تمجید و تشویق دیگران، تفاوتی درحالات درونی و بیرونی او ایجاد نکند؛بلکه پیوسته از خدا کمک بجوید که وظیفه معلمی خود را به نفع احسن انجام داده و اخلاص کارش را بیشتر کند تا از نفوذ شیاطین انس و جن به خدا پناه ببرد.
خسته نباشید…
اقای دکتر مشکل عمیقتر از این حرفاست
اکثر استادان معارف اسلامی کنونی خودشون نیاز ب هدایت دارند چ برسه ب اینکه دیگران رو هدایت کنن…
با سلام در صورت امکان سخنرانی های متنی دکتر عباسی را جهت مطالعه در دسترس قرار بدهید چون فرصت شنیدن صوت وتصویر را ندارم تشکر
سلام
میتوانید سخنرانیها را بصورت گزارش متنی از همین سایت دریافت نمایید.
لطفا حداقل صوت سخنرانی های استاد رو واسه دانلود در سایت قرار بدین