یادداشت اختصاصی استاد حسن عباسی پیرامون توافق وین + نمودار

استاد حسن عباسی در یادداشتی اختصاصی در خصوص مذاکرات هسته ای و توافق وین معتقدند که امریکا پروژه های با عنوان SSR را برای درهم شکستن مقاومت جامعه در ایران طراحی نموده اند که دولت یازدهم با در پیش گرفتن فرمول برد برد مسیر را برای عملیاتی نمودن این پروژه باز نموده اند و پس از تصویب قطعنامه‌ ۲۲۳۱، که محصول توافق وین و نشست‌وبرخاست منتج‌شده به «برجام» می‌باشد، اکنون پروژه‌ی SSR به‌طور اتوماتیک عملیاتی شده است؛ زیرا تعامل گسترده‌ غرب با اقتصاد ایران، دروازه‌ SSR را به روی ایران گشوده، و از سوی دیگر مهار توان هسته‌ای ایران در دست غرب، اهرم فشار و زمینه‌ی بهانه‌جویی را برای او محفوظ داشته است.

به گزارش رجانیوز در ادامه متن کامل این یادداشت از نظر می گذرد.

مقدمه
تبیین «برجام» و «قطعنامه‌ی ۲۲۳۱» از منظر حقوقی ـ سیاسی، از دیدگاه دیپلماتیک، از زاویه فنی ـ ‌هسته‌ای، و از بُعد اقتصادی ـ‌ تجاری، بررسی شده و در سطح محافل علمی و رسانه‌ای، به نقد و نظر گذاشته شده، اما بُعد ارزیابی استراتژیکی آن صورت نگرفته است. تبیین برجام و قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ از منظر استراتژیکی، در یک کلان‌نگری و نگرش سیستمی، سه وجه و ضلع کلی دارد:

۱)    ضلع توان هسته‌ای ایران و آنچه در مذاکرات به تصویب رسیده است.
۲)    ضلع توان اقتصادی ایران و آنچه در مذاکرات در حوزه تحریم به تصویب رسیده است.
۳)    ضلع توان دفاعی‌ـ ‌امنیتی ایران و آن‌چه در مذاکرات و در قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ به عنوان تعهد و تحدید توان دفاعی‌ـ ‌تسلیحاتی ایران رقم خورده است.

چهارچوب نظری برای تحلیل برجام و قطعنامه‌ی ۲۲۳۱، پروژه‌ رسمی SSR ایالات متحده درباره‌ جمهوری اسلامی ایران است. آن‌چه مدام از سوی اوباما و جان کری و دیگر مسئولان آمریکا نسبت به موضع منتقدان آمریکایی‌ـ ‌صهیونیستی توافق وین (‌برجام) ‌مطرح می‌شود این است که توافق وین و قطعنامه‌ ۲۲۳۱، امنیت رژیم صهیونیستی را تضمین می‌کند و موجب تغییر رفتار جمهوری اسلامی در منطقه خواهد شد، کنایه از تحقق پروژه‌ SSR در قالب مفاد قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ است. «قطعنامه‌ی ۲۲۳۱» اعم از «برجام» است و عصاره‌ هفت قطعنامه‌ قبلی علیه برنامه‌ هسته‌ای ایران محسوب می‌شود؛ عملاً آن‌چه در قطعنامه‌های پیشین زائد بود و ناکارآمد، در این قطعنامه حذف و ابعاد اثربخش آن، هم‌چنان حفظ شده است.

مبتنی بر چهارچوب نظری پروژه‌ SSR علیه ایران، ارزیابی استراتژیکی برجام و قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ حاکی از واگذاری «یقه‌ی جمهوری اسلامی» ‌به دشمن در محورهای متعددی است، و حکایت از پیدایش رخنه‌ها و منفذ‌های امنیتی متعددی در ساختار قدرت و امنیت جمهوری اسلامی دارد، به‌گونه‌ای که «شمشیر داموکلس» شورای امنیت، بالای سر جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

چهارچوب نظری استراتژی دشمن: پروژه‌ی SSR آمریکا علیه ایران

ایالات‌متحده در دو دهه‌ اخیر، در ذیل مقررات بین‌الملل و با پشتوانه‌ سازمان ملل، در کنار طرح پروژه‌ی DDR گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه، پروژه‌ی SSR ایران و سوریه و عراق را در دستور کار قرار داد، اما تاکنون امکان عملیاتی نمودن تعاملی آن را نیافته بود. اکنون مبتنی بر برجام و سپس بر مبنای قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ امکان عملی نمودن پروژه‌ی SSR را یافته‌اند، و رخنه و منفذی برای تحقق آن پیدا کرده‌اند.

طرح SSR به معنی «رفرم اجزاء و قطعات قطاع امنیت»‌ کشورِ هدف است.

پروژه‌  SSR “Security Sector Reform”   طرحی برای در هم شکستن مقاومت یک جامعه محسوب می‌شود. هیچ کشوری منابع پنج‌گانه قدرت ارگانیکی(فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، دفاعی‌- نظامی) هم‌سطح و هم‌ترازی ندارد؛ از این‌رو در یک حوزه قدرتمندتر و در حوزه‌ای دیگر ضعیف‌تر است.

سازوکار پروژه SSR به این گونه است که منابع پنج‌گانه قدرت کشورِ هدف، ارزیابی شده، سپس مشخص می‌شود که هر کدام از این منابع قدرت در چه سطحی هستند و بلندترین و پایین‌ترین سطح قدرت در کدام حوزه است؛ آنگاه با سازوکارهای خاص خود، قوی‌ترین منبع قدرت را آن‌قدر تحت فشار قرار می‌دهند و فرسوده می‌کنند تا به سطح چهارم برسد، سپس در مرحله بعد این دو سطح را با هم تحت فشار قرار می‌دهند تا به سطح سوم برسد و به همین ترتیب این روند تا آنجا طی می‌شود که همه سطوح قدرت به پایین‌ترین سطح برسند.

حال اگر به جای منابع پنج‌گانه قدرت ارگانیکی‏‏‏‏‏، منابع دوگانه‌ قدرت سایبرنتیکی (اطلاعات و انرژی) مطرح باشد نیز به همین منوال عمل می‌شود.

قوت نظامی، سیاسی و فرهنگی انقلاب اسلامی موجب شده است که ایران در درون و بیرون از کشور خود، نهضت اسلامی و هم‌چنین استقلال از نظام سلطه را به پیش ببرد. پروژه‌ SSR پروژه‌ای حقوقی‌- ‌استراتژیک است که قوت‌های برتر کشور هدف را می‌فرساید و در نتیجه، توان امنیتی آن را در اجزاء قطاع آن به مرور کاهش داده و زمین‌گیر می‌سازد. سپس با پدیده‌ آشوب‌های درونی، جنبش‌های مخملی، و تروریسم تکفیری، موفق می‌شود تراز امنیتی آن کشور را از طریق «کاهش تراز اجزاء قطاع قدرت آن»، پایین آورد و آن را تضعیف نماید.

سابقه

در دوره‌ بیل کلینتون که استراتژی مهار دوجانبه (علیه ایران و عراق) از سوی کاخ سفید مطرح شد، مثلث کلینتون، ال‌گور (معاون رئیس‌جمهور) و کوهن (وزیر دفاع)، اصرار بر تحقق SSR ایران و عراق و DDR جنبش مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین داشتند.

در دوره‌ ۱۸ سال گذشته، عمده‌ فعالیت‌های حقوقی‌ـ ‌بین‌المللی آمریکا در سازمان ملل از جمله طرح تحریم‌های گسترده علیه ایران معطوف به ایجاد اهرم‌های فشاری برای کشاندن ایران به پای میز مذاکرات و سپس تحمیل تعهدات گسترده و عمیق به ایران برای تحقق SSR بود. تا هنگام تصویب قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ در تیر‌ماه ۱۳۹۴ این امکان برای غرب فراهم نشده بود. هر بار قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تصویب می‌شد، ایران آن‌را نمی‌پذیرفت و عملاً ارتباط جهان استکبار را با ایران محدودتر می‌کرد. در ۱۳۸۷ غرب متوجه این نقیصه شد. از این‌رو گرهارد شرودر صدر اعظم پیشین آلمان را در جوار عامل دیپلماسی عمومی آلمان یعنی دکتر سمیعی جراح معروف مغز، به ایران اعزام نمودند. گرهارد شرودر در هر دو مصاحبه‌ی اصلی خود در ایران روی یک نکته تکیه کرد؛ «ایران بدون هیچ پیش‌شرطی، با غرب مذاکره کند.»

اگر غرب به تحریم، فشار و تهدید رو آورد، و مدام قطعنامه علیه ایران تصویب کند، ایران سقوط نمی‌کند و در مقابل روزبه‌روز از غرب دورتر شده و در نتیجه تأثیر پروژه‌ی SSR که جوهر آن، تعامل براندازانه‌ غرب علیه ایران است، به حداقل می‌رسد. از این‌رو پس از تصویب قطعنامه‌ ۲۲۳۱، که محصول توافق وین و نشست‌وبرخاست منتج‌شده به «برجام» می‌باشد، اکنون پروژه‌ی SSR به‌طور اتوماتیک عملیاتی شده است؛ زیرا تعامل گسترده‌ غرب با اقتصاد ایران، دروازه‌ SSR را به روی ایران گشوده، و از سوی دیگر مهار توان هسته‌ای ایران در دست غرب، اهرم فشار و زمینه‌ی بهانه‌جویی را برای او محفوظ داشته است. تنها بخش قدرت ملی ایران که غرب در آن حضور و نفوذ نمی‌یابد، بخش قدرت دفاعی است که قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ تمهیدات لازم را برای مهار آن فراهم ساخته است. اگر مقام مسئولی در تیم مذاکره‌ ایران مدعی شود که بخش‌هایی از قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ را نمی‌پذیریم، پس عملاً مدعی است که «قطعنامه‌های سازمان ملل، کاغذپاره‌ای بیش نیست.»

قاعده‌ نفی سبیل

مبنای فقهی سیاست خارجی انقلاب اسلامی، قاعده‌ی «نفی سبیل» است. قرآن کریم تأکید فرموده که «وَ لَن يَجْعَلَ اللَّـهُ لِلْكَافِرِ‌ينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا»  خدا هیچ راهی را برای سیطره و غلبه‌ کفار بر مؤمنان قرار نداده است. قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ بسترساز پروژه‌ی SSR است و این پروژه زمینه‌ی نفی قاعده‌ی «نفی سبیل» است. مگر در وزارت امور خارجه‌ی ایران دو نکته‌ی دیگر مطرح باشد:

۱)    آمریکا و قدرت‌های استکباری، مصداق کفر جهانی نبوده و سیطره، هژمونی و استیلای آن‌ها بر ایران، مصداق قاعده‌ی مزبور نیست.
۲)    یا این‌که اساساً وزارت امور خارجه‌ی ایران مبتنی بر قاعده‌ی «نفی سبیل» عمل نمی‌کند.

فرمول مذاکرات برد ـ ‌برد

بررسی «‌برجام»‌ و «قطعنامه‌ی ۲۲۳۱» از منظر پروژه‌ی SSR آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، در قالب فرمول مذاکرات هسته‌ای امکان‌پذیر است.

الف ـ داده‌ها در مذاکرات: ‌واگذاری و مهار توان تکنولوژیک هسته‌ای.

ب ـ‌ ستانده‌ها در مذاکرات: ‌رفع بخشی از تحریم‌های مالی ـ ‌تجاری کشورهای سلطه‌گر.

ج ـ‌ پیامدهای داده‌ها و ستانده‌ها: مهار فعالیت‌ها و توان دفاعی ـ امنیتی ایران، و اشراف اطلاعاتی دشمنان.

هرم SSR در تراز‌شناسی قدرت ملی ایران

مبتنی بر فرمول مذاکرات (‌داده ـ‌ ستانده ـ‌ پیامد)‌ هرم SSR شکل گرفته است و در ترازشناسی قدرت ملی ایران، با کاهش توان هسته‌ای، بخشی از تحریم‌ها رفع خواهد شد، اما پیامد آن این است که توان دفاعی ـ امنیتی نیز کاهش یافته و مهار می‌شود؛ یعنی آنچه که در مبحث داده و ستانده مطرح نبوده است (‌توان دفاعی ـ ‌امنیتی‌) عملاً «‌داده‌ اصلی» از سوی ایران در مذاکرات و «ستانده‌ واقعی» ‌از سوی استکبار جهانی است.

الف‌- داده

در مذاکرات مقرر شد که ایران برای اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای خود، آن‌را کاهش داده و در بخش‌های عمده‌ای عملاً متوقف نماید و کاملاً آن‌را تحت نظارت و کنترل نظام سلطه درآورد. آنچه مبتنی بر «‌برجام» و «‌قطعنامه‌ی ۲۲۳۱»‌ از سوی ایران واگذار شده است، چهار بخش کلی را در بردارد:

۱)    رقیق‌سازی و مینیاتوریزه کردن توان تکنولوژیک هسته‌ای ایران، به مدت حداقل ۱۰ سال.
۲)    مهار و کنترل تکنولوژی هسته‌ای مینیاتوریزه شده‌ی ایران، به مدت حداقل ۱۰ سال.
۳)    واگذاری عنان تکنولوژی هسته‌ای ایران به دشمن به عنوان عامل و اهرم فشاری برای تحقق استراتژی «مکانیزم ماشه» در شورای امنیت سازمان ملل متحد.
(مواردی مانند بند ۱۲ اعمال مفاد قطعنامه‌های پیشین در قطعنامه‌ی ۲۲۳۱، ذیل بند ۴۱ منشور ملل متحد زمینه‌ تحقق مکانیزم ماشه است.)
۴)  تحقق اشراف اطلاعاتی دشمن، بر توان تکنولوژیک، به‌ویژه هسته‌ای ایران.

ب- ‌ستانده
در مقابل کاهش و توقف بخش عمده‌ای از فعالیت هسته‌ای، مقرر شد که استکبار جهانی بخشی از تحریم‌های ایران را حذف کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا، در دوره‌ ۱۳۸۵_۱۳۷۳ بالغ بر ۲۵.۰۰۰ قرار‌داد و معامله‌ تجاری کشور‌های مختلف را با ایران منتفی ساخت و در بازه‌ ۱۳۹۴_۱۳۸۶ این رقم را با کنترل و شدت بیشتری در جهان اعمال نمود و بیش از ۵۰.۰۰۰ قرار‌داد و معامله‌ تجاری کشور‌ها با ایران را ملغی نمود.

این رقم، بیش‌ترین حجم خنثی‌سازی مراودات تجاری در «‌اقتصاد تحریم» ‌در جهان است که با همه‌ تحریم‌های کوبا،‌ عراق (عصر صدام)، ‌کره شمالی، بلا‌روس و روسیه برابر بوده و عملاً به مقاومت اقتصادی مردم ایران تبدیل شده و زمینه‌ی ظهور و بروز استقلال اقتصادی جمهوری اسلامی ایران گردید که در قالب «دکترین اقتصاد مقاومتی»، می‌رفت که به الگویی ویژه در جهان بدل شود.

اما تلاش طرف مذاکره‌کننده‌ ایرانی برای زدودن تحریم‌ها در برابر کند نمودن رشد توان هسته‌ای کشور، ‌فرصت طلایی برای استکبار جهانی پدید آورد تا دستاورد‌ زیست در محاصره‌ اقتصادی که «فرهنگ مقاومت اقتصادی» و توجه به ظرفیت‌های درونی و خود‌باوری در «‌توانستن» است را مورد هجوم قرار دهد. در واقع دستاورد رفع کانالیزه‌شده‌ تحریم برای نظام سلطه این است:‌ «زمینه‌سازی شرایط ویژه برای حمله به استراتژی امام خامنه‌ای‌ مدّظله‌العالی ‌در حوزه‌ دکترین مقاوم‌سازی اقتصاد در چهارچوب اقتصاد مقاومتی.»

هم‌چنین گشایش تعامل نظام مالی ـ‌ بانکی ایران با نظام مالی استکبار جهانی،‌ بستر ویژه‌ای برای شکل‌گیری سازوکار «‌جنگ ارزی» ‌در سال‌های آینده با جمهوری اسلامی است، زیرا مادامی‌ که ارتباطات مالی- بانکی به دلیل مقررات تحریم اقتصادی بین ایران و غرب کم و ناچیز بود، امکان نبرد ارزی نیز محدود بود، اما برای تأثیرگذاری بر ارز کشور هدف (در شرایطی که امروزه جهان به کارزار جنگ بین ارز کشورها بدل شده است) باید با نظام مالی و بازار پول آن کشور ارتباط داشت.

از سوی دیگر، هجوم ملخ وار گرگ های گرسنه اقتصادِ در حال رکود غرب به بازار ایران، بستر مناسبی برای سرویس های اطلاعاتی غرب در تحقق اشراف اطلاعاتی مالی- اقتصادی و تجاری نسبت به قدرت اقتصادی جمهوری اسلامی را فراهم می سازد. این نکته، ضریب امنیت اقتصادی در امنیت ملّی جمهوری اسلامی را کاهش می‌دهد.

در مجموع، رفع تحریم ها در بخشی محدود مرتبط با پرونده انرژی هسته ای ایران، به دلیل فقدان استراتژی مشخص در دولت برای وضعیت پساتوافق و پساتحریم، اقتصاد جمهوری اسلامی را با معضل جدیدی روبرو می‌سازد: عبور از «کاسبان تحریم» به «کاسبان توافق» یا «کاسبان پساتحریم».

کاسبان تحریم

۱)    دولت ایران: چون در تحریم هستیم، پس نمی توانیم خدمات‌رسانی کنیم.
۲)    تجار و دلالان داخلی: پدیده هایی چون بابک زنجانی.
۳)    صرافان و دلالان ارز.
۴)    کشور چین.
۵)    کشور روسیه.
۶)    کشورهای اتحادیه اروپا.
۷)    کشورهای درجه ۲ در روابط تجاری ایران: هند، ژاپن، کره جنوبی و… .

کاسبان پساتحریم
۱)    دولت ایران.
۲)    تجار و دلالان سنتی.
۳)    تجار و دلالان جدید و نوظهور.
۴)    کشور آمریکا (به‌ویژه در صنعت هوایی و…)
۵)    کشور فرانسه (به‌ویژه در صنعت خودرو و…)
۶)    کشور آلمان.
۷)    کشور انگلیس.
۸)    کشور ایتالیا.
۹)    کشور روسیه (به‌ویژه در صنعت نظامی و…).
۱۰)    کشور چین (به‌ویژه در صنعت هسته¬ای و…).
۱۱)    کشورهای لایه دوم: هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و… .

در نتیجه، «کیک بازار ایران» در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی تحریم گران در یک توافقِ نانوشته، تقسیم شده است؛ استعاره آن این است که ابن‌زیاد، ابن‌سعد و شمر، پس از بستن آب به روی یاران امام حسین (ع) در کنار نهر علقمه، بطری های آب خود را برای عرضه و فروش به حضرت ابوالفضل (ع) چیده باشند.

البته باید متوجه این نکته بود که تحریم ها تاکنون «ظالمانه» خوانده می شد؛ اکنون اما تحریم‌کننده ها ضمن این که به بازار ایران هجوم می آورند، هم چنان تحریم هایی را علیه اشخاص و نهادهای گوناگون انقلاب اسلامی محفوظ می‌دارند، که طبیعتاً این تحریم ها را باید «تحریم های عادلانه» نامید!

مؤلفه های حوزه «ستانده» پنج موضوع کلی را در بر می-گیرد:

۱)    خنثی‌سازی عملی و روانی فرهنگ «ما می توانیم» و «توانستیم» و «خدا می خواهد».
۲)    ممانعت از تحقق مقاوم سازی اقتصاد ایران در دکترین اقتصاد مقاومتی.
۳)    فراهم سازی مقدمات سیستماتیک زمینه برای آغاز جنگ ارزی علیه ایران در سال های آتی.
۴)    تحقق اشراف اطلاعاتی دشمن بر توان مالی، تجاری و اقتصادی ایران.
۵)    رشد فرهنگ مصرف و پدیده سبک زندگی بورژوایی در مردم ایران و در نتیجه کاهش روحیه مقاومت و استکبار ستیزی.

ج- پیامد

«داده» های توان هسته ای، «ستانده»های اقتصادی در رفع بخشی از تحریم را در برداشت. به این «بده-بستان» عنوان «برد- برد» نهاده شد.

اما این بده- بستان، یک ضلع سوم دارد: پیامدهای این بده- بستان.

پیامدهای «بده- بستان» مذاکرات اخیر، عمدتاً درحوزه دفاعی- امنیتی انقلاب اسلامی خود را می‌نمایاند و اثرات مخرب آن در ماه ها و سال های آینده به معضلی کلیدی در امنیت ملّی جمهوری اسلامی تبدیل می گردد.

درواقع از رهگذر توافق وین، مشکلاتی از کشور حل شده و مشکلات جدیدی پدیدار خواهد گردید؛ نسبت «آنچه حل شد» و «آنچه به گونه ای نوظهور حادث می شود» قطعاً نسبت متوازنی نیست. درواقع، ساده‌انگاری است که کسی «داده» و «ستانده» را محصور به مباحث فنی هسته ای و حوزه های رفع‌شده در تحریم نماید. در صورتی‌که ظاهراً با یک «داده»ی اولیه (در کاهش توان هسته ای) روبه‌رو بوده، و با یک «ستانده» (در کاهش بخشی از تحریم‌ها) مواجه هستیم، اما عملاً یک «داده»ی ثانویه هم وجود دارد: کاهش توان دفاعی- امنیتی. اگر مقام مسئولی بگوید: «ضمانت اجرا ندارد و نمی پذیریم» در این صورت از نظر حقوقی مشکلات جدیدی مبتنی بر قطعنامه ۲۲۳۱ ظهور و بروز می یابد.

برای نمونه، همان گونه که در بند ۹ قطعنامه ۱۹۲۹ در سال ۲۰۱۰ موضوع توان موشکی بالستیکی ایران هدف قرار گرفت، اکنون در قطعنامه ۲۲۳۱ نیز توان موشکی بالستیکی مجدداً آماج دشمن واقع شده است.

همچنین در قطعنامه ۲۲۳۱ فروش تسلیحات به ایران ذیل نظارت سازمان ملل متحد دیده شده و خرید سلاح از ایران نیز کاملاً کانالیزه شده است که به نظر می رسد با توجه به عدم تمرکز جمهوری اسلامی بر تجارت صنعتِ دفاعی، هدف طرح این موضوع در قطعنامه ۲۲۳۱، موضوع کمک ایران به جنبش های مقاومت اسلامی است. پیامدهای «بده- بستان» مذاکرات منتج به توافق برجام، چهار مؤلفه کلیدی در حوزه دفاعی- امنیتی دارد:

۱)    مهار فعالیت های دفاعی بومی (موشکی) که محصول داخل کشور است.
۲)    مهار و کنترل فروش تسلیحات ایران، با هدف مهار کمک ایران به نهضت های مقاومت اسلامی.
۳)    مهار و کنترل خرید تسلیحات از سوی ایران.
۴)    تحقق اشراف اطلاعاتی دشمن بر حوزه ی دفاعی- امنیتی نیروهای انقلاب اسلامی ایران.

نتیجه

در مذاکرات اخیر که منتج به توافق وین (برجام) و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت گردید، قاعده این است:

۱)    داده‌ی اولیه: توقف و کاهش بخش های قابل توجهی از توان و ظرفیت هسته ای کشور؛
۲)    ستانده: رفع بخشی از تحریم های مالی، تجاری و اقتصادی از سوی استکبار جهانی، و
۳)    پیامد (داده‌ی ثانویه): مهار و کنترل توان دفاعی- امنیتی کشور خواهد بود (مبتنی بر پذیرش تعهدات، محدودیت ها و فشارهای وارده که در ماه ها و سال های آتی، مشکلات عدیده ای را برای کشور به بار خواهد آورد.)

منبع: رجانیوز

About یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

47 comments

  1. سلام علیکم ، چطوری میتونیم استاد رو بهدانشگاهمون دعوت کنیم؟؟؟؟

  2. برجام یه جورچوب حراج به خون شهداست. استاد عزیز

    بدخواهات انشالله به خودشون بیان,ای کاش میدونستم اینی

    که استادرونقدکرده تونظرات کیه.استادجونشونوکف دست

    گرفتن وهمه روتوجیه میکنند.

  3. مسعود اسلامی

    وقتی تاریخ ایران رو میخونیم می بینیم همیشه عده ای بودن که ( بهر دلیل ) خیانت کرده اند و این سرزمین ضربه های زیادی رو به خاطر این خیانت ها خورده .

  4. سید مصطفی خاتمی

    خیلی پیچیده شد . میگم اینا رو تو سخنرانی لانه جاسوسی ام میگن؟؟؟

  5. سلام دکتر
    خوشم میاد همچنان پا بر جا هستین و روی وظیفه و رسالتتون با شجاعت استوار ایستادید
    خسته نباشید خدا قوت

  6. از روزی که توافق صورت گرفت فهمیدم که همه چیرو از دست دادیم… غرور و….. . اما خدا وکیلی چیکار میشه کرد دستمون خالیه چطور باید جلوش رو گرفت. ما داریم چوب یه عده نادان و خود فروخته رو میخوریم. جز حرص خوردن کاری از دستمون بر نمی یاد.

  7. سلام علیکم
    ضمن عرض تشکر ازارائه مطالب خوب و به موقع، در صورت امکان مطلب فوق را به صورت فایل پی دی اف بر روی سایت قرار دهید.
    با تشکر

  8. سلام
    همین الان اخبار زیر نویس کرد که آقای آمانو اعلام کرده که ایران اجازه گفتگو با نظامیان و دانشمندان “مورد نظر” را نداده است.
    با یک حساب دو دو تا چهار تا میفهمیم که اسامی دانشمندان هسته ای و نظامیان ما لو رفته است.
    زیرا منظور از “مورد نظر” ارجاء به یک فهرستی است که هم اکنون افشا شده و تنها مرحله گفتگو انجام نشده !!

    خدا بخیر کنه…

  9. با سلام
    یکجا شنیدم که اگر عده ای به طمع گرفتن غنیمت در جنگ احد آن موضع استراتژیک را ترک نکرده بودند ، حضرت حمزه سید الشهدا شهید نمیشدند و اگر ایشان پس از رحلت حضرت رسول ص زنده بودند سقیفه رخ نمیداد . و …
    اگر در دولت قبل اینهمه اختلاص مالی صورت نمی گرفت امروز ملت می توانست مقاومت بیشتری کند شاید اصلا بحث تحریم مطرح نمی شد .

  10. با عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما مدیر محترم سایت و هم چنین تمامی دوستان عزیز و بالاخص جناب استاد دکترحسن عباسی محترم و انقلابی بزرگ.
    با توجه به چنین رویکردی از جانب استاد و همچنین اعمالی که بر علیه ملت و انقلاب و خط امام(ره) از طرف جریانهای لیبرال و سکولار داخلی در همکاری با استکبار جهانی و غرب در حال وقوع است، بنده علارغم اینکه معتقد به توسل به ائمه معصومین(ع) و تکیه بر پشتیبانی خداوند حکیم و قادر از جبهه حق و خاصه از اسلام و مسلمین می باشم اما واقعیت این است که با انعقاد این قرارداد ننگین تر از ترکمنچای که طوری تنظیم گردیده که طرف غربی ما را در یک فشار دوجانبه قرار داده؛ از طرفی ما را ملزم به تعهد پذیرش برجام و 2231نموده که پذیرفتن آن علنا باعث فلج شدن سیستماتیک و کانالیزه شدن امنیت دفاعی -سیاسی و امنیتی خواهدشد همانگونه که استاد عزیز تحلیل نموده اند و از طرفی عدم پذیرش این قرارداد از طرف ما تبعات وحشتناک و ویران گری به بارخواهد آورد. چنانکه ملاحظه می کنیم آنها شمشیر را از هم از پشت و هم از رو بسته اند و در هر صورت متضرر اصلی طرف ایرانی است. حال با این وجود سوال بنده اینست که اولا در صورت پذیرش نهایی برجام مسئولیت این خطر متوجه چه کسانی یا گروههای یا نهادی خواهد بود؟ دوما در صورت تایید احتمالی از طرفین یعنی مجلس وسنا با وجود خطرات محرز و واضح برجام آینده کشور چگونه خواهد بود؟ ثالثا اگر می دانیم این توافق بر علیه ما تنظیم گردیده است پس چرا باید آنرا تصویب و تایید نماییم؟ رابعا جملگی میدانیم غرب و سردسته آنها شیطان بزرگ به هیچ وجه بنابر هزارویک دلیل که توضیحش در این مختصر نمی گنجد هرگز به تعدات خود عمل نخواهند کرد، با این وجود چرا مخالفین این توافق به غیر از اعتراضات عملا کار خاصی انجام نمی دهند؟ خامسا با تلاش بی وقفه و بی نظیر استاد عزیز و به تبع آن حامیان و همفکران ایشان که همگی باید با اتحاد و جدیت سعی بر تنویر افکار عمومی نماییم اما متاسفاه اکثریت عموم ملت ایران هرگز از تبعات برجام چیزی نمی دانند و هرچه میدانند اطلاعات وارونه در جهت تامین منافع لیبرالیستها و مخالفین نظام است، با این وجود آنها بدلیل کوته بینی و البته غافل کردن تعمدی ایشان از حقیقت چگونه ممکن است ملت را بیدار ساخت؟ چرا که مردم ما بدلیل آنکه تحت فشارهای سنگین اقتصادی هستند بیشتر به شعارهای گول زنک جبهه مخالف روی می آورند و لذا کار بسیار مشکلی است که آ«ها را توجیه کرد.
    و هزار یک سوال دیگر. درآخر ضمن تشکر از زحمات بی وفقه جنابعالی خواهشمندم راهکارهای مربوطه را ازبیانات استاد اطلاع رسانی کنید تا ما بتوانی با اطلاعات قوی و محکم در صدد تنویر و آگاهی مردم به زعم خودمان برآییم . خواهشمندم رسیدگی نمایید. همچنین سلامتی و سرافرازی و توفیق روزافزان برای استاد عزیز و زحمتکش و مسلان حقیقی از خداوند متعال خواستارم و امیدوارم سایه ایشان را همیشه برسر ما مستدام نماید آمین یا رب العالمین.

  11. با سلام
    زمان مرحوم امام جام زهر رو به امام امت وملت تحمیل کردن حالا نوبت به جام دومشون که برجام باشه رسیده مسلمین هر چی میکشن از دست ابوموسی اشعری و امثال اون بوده خدا به داد ملت ما برسه
    جادارد نخبگان جامعه و امثال اقای دکتر عباسی در جهت تنویر افکار عمومی در صدا وسیما به روشنگری بپردازند
    با تشکر

  12. بسم الله الرحمن الرحیم
    من یه جوان 27 ساله ام که از سیاست چیزی نمیدونم ولی میدونم امام خمینی (ره) میگفتند: آمریکا دشمن ماست و باید از بین برود و رابطه با آمریکا به ضرر و زیان ماست . پس چرا سیاستمدار های ما با دشمنان ما دست دوستی میدن سر گرفتن حقمون از اونها اجازه میخوان . هر جای دنیا به زور بخوان حق کسی رو ضایع کنن طرف حقش رو به زور میگیره نه اینکه با ها ش توافق بکنه و بگه اینو بده اینو بگیر .متاسفانه سیاستمداران ما حرف امام و رهبری رو مثل عزت ایران زمین زدن ولی بدونن امام یه جمله دیگه داره که میگه آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند . یعنی ما باید کاری کنیم که نتونه غلطی بکنه پس فکر و اندیشه از امثا ل عباسی ها و جنگیدن و خون دادنش از ما .

    یا حق

  13. دوستان این تحلیل رو همراه با تحلیل استاد رحیم پور ازغدی کنار هم قرار بدید کاملا متوجه میشید وظیفه اتون چیه.

  14. چرا آقای عباسی اینقدر کم سخنرانی میکنن به شکایت آقای روحانی از ایشون مربوط میشه ؟

  15. سلام استاد
    ۱-چرا دیر موضع گیری کردید
    ۲-چرا رهبری به سرعت تقدیر کردند

  16. استاد خیلی سخت تحلیل کرده-یه کمی باید یواش بره

  17. سلام…. مشکل اصلی بر میگرده به اگاهی کم مردم اگر میتونستیم مردم رو از اهداف ننگین این جریان اگاه کنیم دیگه کسی سال 92 به این جریان اعتماد نمیکرد.حداقل بیاید تلاشمون رو در اگاه کردن مردم بالا ببریم تا دیگه در انتخابات اینده این جریان پیروز نشه.یامون نرده که امسال انتخابات مجلس رو هم داریم مواظب باشیم مجلس رو هم به دست نگیرن……

  18. ایا امام امت با اقای عباسی هم نظر هستند
    ؟؟؟

  19. امیدوارم که ایران متن توافق روقبول نکنه.به امیدخدا

  20. با سلام خدمت استاد بزرگوار
    خیلی منتظر نظر جناب دکتر عباسی در ارتباط باتوافق بودم.
    از دولت «امید جان » بیشتر از این انتظار نداریم. چون متاسفانه هوش سیاسی- دینی ندارند. اینقدر هم عاقل نیستند که راهکار عقلا رو قبول کنند.
    لطفا دکتر عباسی بفرمایند که حالا با این وضعیت ما باید چکار کنیم به غیر از دعا!
    حق نگهدارتون

  21. سلام … تحلیل خوبی بود … توافق جامع در حقیقت به شیطان بزرگ اجازه مهار بزرگترین رقیب استراتژیک خود یعنی انقلاب اسلامی را میدهد. این توافق ضربه سهمگینی بر پیکره امنیتی و سیاسی کشور وارد می سازد. در حالی که باخت هسته ای و امنیتی – اقتصادی را برای ایران شاهد هستیم، عملاً تحریم ها نیز باقی خواهند ماند … به بهانه های دیگر تشدید هم می شوند و ما حتماً حق اعتراضی هم نخواهیم داشت …
    متاسفانه در منطق روحانی این یعنی برد – برد … مانند توافق هایی که در سال 82 امضاء کرد که بر طبق آنها بر تمام صنایع هسته ای ایران پلمب زده شد و دستاورد اون این بود که محور شرارت هم شدیم …

  22. “کاسبان پسا تحریم ” و “تحریم های عادلانه ” بسیار جالب بود 🙂

  23. انتظارمي رود دكتر اين مسأله را شفاف سازي كرده و براي همه به خصوص مسئولان مربوطه بيان كنند كه خيلي مهمّ است و آن اين كه :
    بعد از نپذيرفتن خطوط قرمز موجود در توافق و قطعنامه از سوي ايران يا خيانت نمودن آژانس بعد از تصويب احتمالي توافق ، آمريكا اين امكان را خواهد داشت كه تحريم ها را برگرداند و ايران هم به غني سازي خود ادامه دهد ؛ ولي ديگر در اين شرايط بهانه ي بمب هسته اي آمريكا عليه ايران در اذهان عمومي مورد قبول واقع خواهد شد كه درنتيجه هم افكار عمومي به نفع آمريكا ست وهم از حمايت متّحدانش برخوردار خواهد شد كه خيلي راحت مي تواند بهانه ي حمله نظامي را هم به دست آورد ؛ ولي اگر آمريكا توافق وين را نمي پذيرفت ، هم افكار عمومي برعليه او بود ( چون ايران غني سازي نمي كرد) و هم متّحدانش وي را تنها مي گذاشتند و بهانه اي هم نداشت ؛ يعني شايد بتوان گفت كه اين توافق راهكار خروج آمريكا از بحران و افكار منفي اي باشد كه بر عليه وي است .

  24. حسن عاشق علی

    با سلام و خدا قوت

    فرزندان ابلیس تمام آرمان های امام و انقلاب را سخاوتمندانه در پای کدخدا و شیطان بزرگ قربانی کرده اند

    صدای شیفتگان رابطه با غرب در نمی آید حالا بعضی ها بجای اعتراض به عمله و اکره ی شیطان می آیند ار نحوه ی

    روشنگری استاد عباسی ایراد می گیرند شما اگر غیرت و ناموس و شرف داشتید وضع مملکت اینجوری نمی شد

    که چهارتا جوجه لیبرال بی رگ و ریشه بیایند کارناتمام هم پالکی های قبلی خود را تمام کنند .

    خدا لعنت و رسوا کند کسانی را که مأموریت دارند زبان گویای شیطان در این مملکت باشند .

    خون پاک و مطهر شهدا دیر یا زود دامن نجس تان را خواهد گرفت و در آن روز پیشمانی خیلی دیر است .

    عُمری ست که بر امامِ خود می نازیم ///// بر واجب و بر حرامِ خود می نازیم
    پـــای عَلَــمِ مبــارزه یــا تسلیــم ///// بر فلسفـه ی قیـامِ خـود می نازیم

    یا علی تا بعد .

  25. سلام. به واقع تحلیلی بسیار دقیق و واقع بینانه واز همه مهم تر قاعده مند و اصولی بود. به امید انکه این تحلیل به دست حوزه های تصمیم گیر در جامعه هم برسد

  26. واقع بینانه بود
    منتظر سخنرانی ایشون در این رابطه هستیم

    • پس معلومه شما هنوز عمق شیطنت و حیله گری و شرارت شیطان بزرگ رو درک نکردید!

  27. بدبینانه ترین تحلیلی بود که تا حالا خوندم. البته این بد نیست خوش بینانه ترین و بدبینانه ترین رو باید داشته باشیم. ولی بعضی از مفاهیم هم اصلا فنی نبود من خیلی از آقای عباسی انتظارم بالا بود خوب ایشون که ادعاشون گوش فلک رو کر میکنه باید فنی تر باشن. این بیشتر شبیه اظهار نظر شخصی بود تا تحلیل استراتژیک. این حرفا رو تو کوچه خیابون و تو تاکسی هم میشه شنید.

    • مهدی از اندیشه ...

      نمیدونم چرا اما یاده نوبخت افتادم ….

    • سلام دوست عزیز.فقط دو تا سوال میشه بفرمایید شما 1کدوم تاکسی ها رو سوار میشوید؟ 2 توی کدوم کوچه وخیابون رفت و اومد میکنید
      که همه اینقدر فاضل هستند وتحلیل هایی این چنین ژرف و عمیق از مسائل دارند؟

    • به نظر من جالب بود
      لطفا بفرمایید کجاش سطحی بود تا اطلاعاتمون در مورد این نوشته کامل بشه
      ممنون

    • جناب جان!
      اتفاقا تو موضوعی که به یک ملت مربوطه باید روان و ساده حرف زد، اینجا ملت باید تصمیم بگیرند، مگر نه مسئولان که عمرا قرار نیست به این حرف ها گوش بدهند! در این موضوعی باید طوری حرف زد که یک زن خانه دار تحصیل نکرده هم بتونه بفهمه که آقا آخرش چی شد؟؟؟؟

    • ظاهرا شما خیلی فنی تر هستید این از اظهاراتتان مشخص است لطف کنید شما قدری توضیح دهید.

    • والا توی کوچه و پس کوچه ها مردم فقط می بینن ماشین ارزون شده! ولاغیر{اونم بخاطر شرکت های برشکسته فرانسوی}

      نه زمین، نه بنزین ، نه خانه ، نه طلا ، نه ……. و قرارم نیست چیز دیگم ارزان بشه

    • تابلو
      از این استراتژیک تر ؟

    • اگر در تاکسی اینگونه تحلیل میکردن که مشکل نداشتیم

    • سلام
      به قول ارسطو ، چرا بچه بچه حرف میزنی ؟!!!! این تحلیلهای استاد کاملا ریشه ایه .تا آخرش گوش بده بعد نظر !!!

  28. سلام
    زنده باد استاد…

  29. به شدت منتظر بودم نظر استاد در باره ی توافق وین رو بدونم ممنونم

  30. خیلی نگگران کنندس ! متاسفانه مردم‌ما رو دارن فریب میدن، اگر کلن بهم بخوره که‌هیچ،ولی اگه تصویب شد امید وارم‌دکتر‌ راه فراری برای اون‌طراحی کنن تا زمانی که اچضاع بهم‌ ریخت‌ دستمون‌از نقشه خالی نباشه