گفت‌و‌گوی استاد حسن عباسی با مجله فرهنگی اجتماعی لارستان

دکتر حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین که به دعوت بسیج دانشجویی لارستان در همایش «پیش به‌سوی ایران 1414 در جهان 2035» حضور یافت، در یک گفت‌و‌گوی اختصاصی به چند سوال خبرنگار لادستان پاسخ داد.

ضمن عرض خیرمقدم؛ به نظر شما بهترین راه مقابله با نفوذ، [که به تعبیر مقام معظم رهبری نفوذ فرهنگی مهمتر از نفوذ سیاسی و اقتصادی است]، چیست؟

مسئله نفوذ در حیطه نهادهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مهمترین مخاطرات را برای جامعه به‌وجود می‌آورد. در واقع دشمن در نهادهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نفوذ می‌کند و روی محاسبات مسئولین تأثیر می‌گذارد و از این طریق اهداف خودش را به نتیجه می‌رساند. اما از تأثیرگذاری در تصمیم‌گیری و تصمیم‌گذاری بالاتر و جدی‌تر خطر نفوذ فکری فرهنگی است.

نفوذ فکری فرهنگی به این معناست؛ نظریه‌های پایه‌ی فکر دشمن که ضد دین است در دانشگاه‌ها به‌صورت نظریه‌های وحیمُنزل تدریس می‌شود و دانشجویان ما همین را یاد می‌گیرند و فردا به‌عنوان مدیران نظام همین‌ها را پیاده می‌کنند.

بهترین راه برای خنثی کردن چنین نفوذی تولید علم است. اینکه ما بجای نظریه‌ها و مکاتب غربی که در دانشگاه‌ها وجود دارد و اگر آنها را پیاده کنیم جامعه را ویران می‌کند، ما باید نقطه مقابل آن را داشته باشیم و نظریه‌هایی پیاده کنیم که مبنای آن مربوط به علوم انسانی خودمان باشد. پس راه مناسب تولید نظریه علم انسانی بومی که در تک‌تک نظریه‌ها و رشته‌ها بتوان نسلی را تربیت کرد که آنها وقتی در عرصه مدیریتی وارد می‌شوند نفوذپذیری آن‌ها کم شود و بتوانند اندیشه اسلامی را پیاده کنند.


چه عواملی باعث شده که عربستان طی ماه‌های اخیر، اقدامات ضد ایرانی خود را افزایش دهد و از طرفی با معصومیت خاصی در رسانه‌های کشور روبرو باشد؟

موضع سیاست خارجه کشورمان در مقابل عربستان موضعی کاملاً انفعالی است و موضعی است که تلاش می‌کند نسبت به کشورهای عربستان و ترکیه و بسیاری از کشورهای غربی از دَر تنش‌زدایی وارد شوند.

چون ما نبودیم که با عربستان تنش ایجاد کنیم، ما نبودیم که با ترکیه تنش ایجاد کنیم، ما نبودیم که با آمریکا و اروپا تنش ایجاد کنیم؛ بلکه آنها بودند که علیه ما تنش به‌وجود آورند. هرکس بخواهد تنش‌زدایی یک طرفه انجام بدهد تنشی که ما یک طرف آن نبودیم قطعاً شکست می‌خورد.
شما این را در ماجرای دولت دوم خرداد دیدید و در دوره هشت ساله اصلاحات و اینها آمدند با جهان در قالب گفت‌وگوی تمدن‌ها تنش‌زدایی کنند. در صورتی که ما تنش ایجاد نکرده بودیم که بخواهیم تنش‌زدایی کنیم، که نتیجه آن این شد؛ مقوله قرار گرفتن ایران در لیست محور شرارت.

امروز هم، چون ما با عربستان تنش‌زدایی نکرده‌ایم بلکه آن‌ها تنش ایجاد کرده‌اند، اگر ما بخواهیم با عربستان تنش‌زدایی کنیم با موضع لطافتی که امروز دست به آن زده‌ایم اولین وضعیت فاجعه‌باری که رخ می‌دهد این است که عربستان روزبه‌روز گستاخ‌تر جلو می‌آید. چون عربستان رگ خواب دستگاه دیپلماسی ما را فهمیده و می‌داند هرچه شدیدتر برخورد کند دستگاه دیپلماسی ما از دَر دوستی می‌خواهد با او وارد شود و او به این خاطر خودش را کاملاً در اتوبان یک‌طرفه می‌بیند که می‌تواند هر چقدر دلش بخواهد بتازاند، به این خاطر اگر احساس کند در مقابلش کسی قرار و نظر مخالفی دارد، قطعاً موضع خود را از این حالت گستاخانه فاصله می‌دهد.

با توجه به سخنان رئیس جمهور در نمایشگاه مطبوعات پیرامون نقد ولی امر مسلمین و نقد در جامعه و در مقابل سرکوب منتقدین برجام توسط قوه ی مجریه ی، نظر شما در خصوص اینگونه صحبت ها چیست؟

این حرفی که زده شده یک ادعایی شبه‌روشنفکری است. بعضی‌ها در اینچنین مواردی می‌خواهند که خودشان را در فضای مطبوعاتی و رسانه‌ای نشان دهند و حتی تا جایی می‌رسند که می‌گویند نقد بر امام مسلمین. گروه‌های دیگری بودند که می‌گفتند؛ نقد خدا، در صورتی که بعد از آن عاقبتشان را دیدیم و سر از رسانه‌های خارجی نظیر VOA و BBC در آوردند.

کسانی این حرف را بزنند که بیشترین دوره عمر خدمتی‌شان را امنیتی نگذرانده باشند و در نهادها و شوراهای امنیتی کارشان مهار بعضی از دستگاه‌ها و غیره و ذالک نباشد. کسانی این حرف را بزنند که در آخر تابستان سال 1375 دنبال مدیریت مادام‌العمر یک شخص نبوده باشند. این افراد با توجه به سابقه مدیریتی، فکری، فرهنگی و سیاسی آنها از آزادی بیان از نقد غیره و ذالک نمی‌توانند سخن بگویند.

کسانی که 48 لقب ویژه به منتقدین خودشان از 2 سال گذشته تا کنون داده‌اند از بی‌سوادی، جهنم برگشته و بی‌شناسنامه و …، اینها نمی‌توانند از آزادی بیان سخن بگویند. هر وقت اینها نقدهایی که به آنها می‌شود پذیرفتند، می‌شود پذیرفت که جاهای دیگری هم نقد کرد، اما مادامی که این نگاه وجود ندارد و این افراد یک‌طرفه به قاضی می‌روند، هیچ نتیجه‌ای برای خودشان و دیگران نخواهد داشت.

لارستان را چگونه دیدید؟

همانطور که ذهنیتی از بیرون به آن داشتم، با کتاب‌های مرحوم آیت‌الله موسوی‌لاری آشنا بودم و خیلی اسلام‌شناسی در واقع ساده و روان و به جامعه داخل و خارج کشور را رواج می‌دادند.

این باور را داشتم که در جامعه لار آنچه که تاریخ لارستان شنیده بودم یک منطقه ریشه‌دار، عمیق و یک منطقه اصیل و آن اصالت در رفتار و برخورد و در منش افراد و آقایانی که امروز با آنها برخورد داشتم، دیدم و این یک عمق استراتژیک است برای نظام.

امیدوارم خدا مردم محروم لارستان را که از مشکلات زیست محیطی، جغرافیایی و موارد دیگر که این منطقه را آزار می‌دهد، ان‌شاءالله خداوند توفیق‌ روزافزون به آنها دهد و خدا آنها را برای نهضت حضرت حجت(عج) حفظ کند.

منبع: مجله فرهنگی اجتماعی لارستان

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.