سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع ما و فرهنگ کدآمایی

استاد حسن عباسی عصر یکشنبه – ۲۸ آذر ۹۵ – در همایش ما و فرهنگ کدآمایی که در سالن ستارگان اراک برگزار شد، اظهار داشت: کدآمایی علمی است که در تاریخ ایران به عنوان یک فرهنگ وجود داشته و در واقع به معنای خودکفایی و پایین آوردن سطح انتظارات و سامان دادن امور با حداقل امکانات است.

وی افزود: باید فرهنگ خودبسندگی را در امور حاکم و به سبک زندگی تبدیل کنیم و در روش زندگی رویکرد ایرانی و اسلامی داشته باشیم.

رئیس اندیشکده یقین بیان کرد: کدآمایی تعریف دیگری از اقتصاد مقاومتی است که بایستی اجرا شود و باید با فکر غلبه یافته بر اقتصاد جامعه ما که سوداگری است مقابله کنیم.

باید به فرهنگ ایرانی و اسلامی خود بازگردیم

عباسی خاطرنشان ساخت: باید به فرهنگ ایرانی و اسلامی خود به منظور جامه عمل پوشانیدن به اقتصاد مقاومتی بازگردیم و نباید از علم اقتصاد غربی که غرب را به فلاکت رسانده پیروی کنیم.

وی تصریح کرد: در جنگ ارزی با آمریکا ۴۰درصد اقتصاد ایران نابود شد، درحالی که مقاوم‌سازی اقتصاد به ما کمک می‌کند تا در برابر این هجمه ها، اقتصاد کشور فرو نریزد.

رئیس اندیشکده یقین ادامه داد: هم اکنون بسیاری از کشورهایی که در پسابرجام می‌خواستند به ما کمک کنند دارای بدهی های سرسام آوری هستند، این کشورها کاری برای ما انجام نمی دهند و اگر می توانند اقتصاد خود را نجات دهند.

ضرورت دور کردن اقتصاد کشور از دلار

عباسی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ضرورت دور کردن اقتصاد کشور از دلار افزود: اگر بتوانیم اقتصاد مقاومتی را پیاده سازی کنیم و جادوی پولی ومالی دشمن را بشکنیم در حقیقت نجات یافته ایم.

وی گفت: در حال حاضر مشکل اساسی آن است که دولت‌ها در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی حرکت نکرده اند در حالی که ما نباید حیات و ممات کشور را در برداشتن تحریم‌ها دنبال کنیم و باید به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی باشیم.

مردم باید اقتصاد مقاومتی را بشناسند

رئیس اندیشکده یقین خاطرنشان ساخت: از سویی کالای خارجی وارد می کنیم و از سوی دیگر خیل عظیمی از جوانان کشور بیکار هستند، مردم باید اقتصاد مقاومتی را بشناسند و در این صورت است که دولت ها نیز موظف می شوند آن را پیاده سازی کنند.

عباسی با اشاره به بالار رفتن سطح سواد و آموزش عالی بیان کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب امروز ما با نوعی از جاهلیت مدرن روبرو هستیم که در حقیقت این جاهلیت مدرن به معنای اصرار بر دانسته های غلط است.

وی تصریح کرد: هر پیامبر و امامی در دوره خود مؤلفه هایی را الگوی توحیدی قرار داده، حضرت علی (ع) حق و باطل، امام حسین (ع) عزت و ذلت و امام صادق (ع) عقل و جهل، را الگوی توحیدی قرار دادند که ما امروز باید بدانیم در چه نقطه ای قرار داریم و کدام یک از این موارد را در کدام برهه باید سرلوحه امور خود قرار دهیم.

منبع: خبرگزاری مهر

استاد حسن عباسی در نشست “ما و فرهنگ کدآمایی” که در سالن ستارگان اراک برگزار شد، با اشاره به موضوع معرفت توحیدی اظهار داشت: هر پیامبر و امامی در دوره خود مؤلفه هایی را الگوی توحیدی قرار داده است، حضرت علی (ع) حق و باطل، امام حسین (ع) عزت و ذلت و امام صادق (ع) عقل و جهل، را الگوی توحیدی قرار دادند که ما باید این مؤلفه‌ها را در هر مرحله‌ای از زندگی در اولویت قرار دهیم.

وی افزود: امروزه با این رویکرد که جوانان، در حال تحصیل در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها هستند، پس جهل ریشه‌کن شده روبرو هستیم، در حالی که این ظاهر قضیه است و در حقیقت جهل نادانی نیست بلکه اصرار بر نادانسته‌های غلط است وبه تعبیر مقام معظم رهبری با جاهلیت مدرن روبرو هستیم.

علم معیشت غربی مصداق اصلی جهل و شقاوت انسان است

رئیس اندیشکدهٔ یقین با اشاره به جلوه‌های جاهلیت مدرن در حوزه اقتصاد گفت: علم معشیت غربی که اساس آن غلط است به‌عنوان علم معرفی شده، اما امروزه به‌عنوان مصداق اصلی جهل و شقاوت انسان است.

عباسی با ارائه تعریف علم اقتصاد غربی افزود: علم اقتصاد غربی، علم تخصیص بهینه منابع محدود به نیازهای نامحدود است و اینکه چگونه منابع محدود را بین نیازهای نامحدود توزیع کنیم که به شکل بهینه‌ای همه بتوانند بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به عنصر برکت و قناعت که اصل این تعریف را زیر سؤال می‌برد تصریح کرد: نه منابع محدود است و نه نیازها نامحدود، در هر جامعه‌ای یک ابرطبقه وجود دارد که بهره خود را از منابع و امکانات می‌برد و طبقات دیگر را فقیر نگه می‌دارد.

اساس بانک‌ها ربا و اساس بورس و سهام قمار است

رئیس اندیشکدهٔ یقین با اشاره به تعریف ارزش در اسلام گفت: در اسلام مسئله قیمت و بها مطرح شده و ارزش‌های والای انسانی همچون هنر، قضاوت، طبابت، تربیت، حکمت بها دارند نه قیمت. در مقابل این، انقلاب قیمت، در جوامع اروپایی که قیمت را مبنای هر ساز وکاری قرار می‌دهند رقم خورده است.

عباسی در ادامه به انقلاب‌هایی که بعد از انقلاب قیمت در حوزه اقتصاد به وجود آمد اشاره و بیان کرد: بعدها انقلاب قیمت، زمینه‌ساز به‌وجود آمدن انقلاب بانک و اعتبار شد که این انقلاب، امر ربا را به یک اصل تبدیل کرد.

وی به زمینه اصلی پیدایش بورس و سهام اشاره کرد و افزود: در شرکت‌هایی که سهام خود را به تدریج می‌فروختند با روش قمار حرفه‌ای سیستمی ایجاد شد که پایه‌ساز پیدایش بورس امروزی شد.

عباسی در ادامه به انقلاب‌های مالی دیگری که از پس یکدیگر به وجود آمدند اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب بورس، انقلاب بازار اوراق قرضه و به دنبال آن انقلاب‌های مالی دیگری از جمله بیمه، تأمین اجتماعی به‌وجود آمد که همگی اینها در ظاهر صورت خوبی دارند اما منشا بسیاری از فسادها در جامعه از جمله اختلاس و تبعیض بانک‌ها و بورس هستند چرا که اساس اینها ربا و قمار است.

پول و بازار بت و بتکده است

رئیس اندیشکدهٔ یقین با اشاره به پیامدهای علم اقتصاد غربی گفت: پیامدهایی که علم اقتصاد غربی و مراحل به‌وجود آمدن این انقلاب‌ها برای جامعه بشری به همراه داشته است، برجسته کردن شعار “پول خداست” و “بازار خدا است” و “خداوند دو دست نامرئی دارد” بوده است.

وی افزود: بازار، خلق از عدم می‌کند و پول به‌وجود می‌آید و پول خدا می‌شود و در چنین شرایطی است که بت و بتکده پول و بازار است.

باید دلار را از اقتصاد کشور دور کنیم

رئیس اندیشکدهٔ یقین با تاکید برضرورت حذف دلار از معاملات کشورها گفت: مقام معظم رهبری در مورد اهمیت شناخت پول و ساز و کار آن تاکید دارند که اگر مردم و مسئولان بتوانند با همت خود اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی پیاده کنند و جادوی پولی ومالی دشمن را بشکنند وارزش و آقایی دلار را پایین بیاورند کشور خود و ملت‌های دیگر را نجات داده‌اند چراکه این جادوگری حاصل همین انقلاب‌ اقتصاد غربی است که پول بدون پشتوانه چاپ می‌شود.

وی افزود: بنابراین باید تلاش روزافزونی داشت تا دلار را از اقتصاد کشورمان دور کنیم و مبنای اقتصاد در کشور ایران برمبنای دلار نباشد.

عباسی اضافه کرد: مشکل اساسی کشور آن است که دولت‌ها زیر بار اقتصاد مقاومتی نرفته‌اند، البته دیدیم که با برجام هست و نیست هسته‌ای، آب سنگین خنداب نابود و تعطیلی سانتریفیوژها نصیب کشور شد و اوباما هیچ تلاشی برای مانع شدن از اجرای قانون داماتو انجام نداد.

رئیس اندیشکدهٔ یقین خاطرنشان کرد: با توجه به قانون داماتو هر فردی که در حوزه صنایع ایران سرمایه‌گذاری بالای 20 میلیون دلار کند، مشمول جریمه می‌شود، این در حالی است که هم‌اکنون شاهد هستیم کسانی که با آمریکا مذاکره کردند امروز لحن‌شان نسبت به تمدید تحریم‌های علیه ایران بسیار شدیدتر از دلواپسان است ما نباید حیات و ممات کشور را در برداشتن تحریم‌ها دنبال کنیم.

وی ادامه داد: اما با آگاهی مردم از مؤلفه‌های اساسی علمی و فکری و با شناخت این مسئله، دولت مجبور می‌شود به خواسته‌های مردم جامه عمل بپوشاند، چراکه نمی‌شود کالای خارجی وارد کنیم و جوانان ما بیکار باشند.

رئیس اندیشکدهٔ یقین با اشاره به ضرورت حرکت مردمی برای مقابله با واردات کالای خارجی که مشابه داخلی دارد گفت: باید در جامعه جنبش‌های مردمی با شعار نفرت از کالاهای خارجی شکل بگیرد، ایران کشور گسترده‌ای با منابع زمینی و زیر زمینی بسیاری است.

وی ادامه داد: بشر امروزی دستگاه چاپ اسکناس را خدایی می‌داند که مشکلاتش را حل می‌کند، در ادبیات ما تبدیل مس به طلا یک آیت است اما بشر امروز کاغذ را به طلا تبدیل می‌کند.

عباسی بیان کرد: در مقابل بازار و دست نامرئی بازار که بین عرضه و تقاضا ارتباط برقرار می‌کند مفهوم یدالله که نه بازار بلکه خدا و نه دست نامرئی بازار بلکه دست عینی و واقعی خداست قرار دارد که بالاتر از همه دستها است.

وی اضافه کرد: ما به عنوان جامعه ایرانی در مقابل علم معیشت غربی و پیامدهای منفی آن باید رویکرد ایرانی و اسلامی داشته باشیم.

کدآمایی، تأمین و مدیریت نیازها با منابع محدود

رئیس اندیشکدهٔ یقین به کدامایی اشاره کرد و گفت: واژه کدآمایی که از کد و آما تشکیل شده است، از ریشه آمایش به معنای آماده‌سازی گرفته شده است، مثل دو واژه کدبانو و کدخدا که در ادبیات ما ریشه دارد و به این معناست که خانه و یا روستا توسط کدبانو و کدخدا با امکانات محدودی که در اختیار دارد اداره شود، به بیان دیگر تأمین و مدیریت نیازها با منابع محدود است.

وی افزود: کدآما علمی است که در تاریخ انسان ایرانی به عنوان یک فرهنگ وجود داشته و آن هم فرهنگ خودکفایی است و به معنای پایین آوردن سطح انتظارات و سامان دادن به زندگی خود با حداقل امکانات است.

عباسی ادامه داد: باید به فرهنگ کدآمایی و خودبسندگی رجوع کنیم آن را احیا کنیم و به سبک زندگی تبدیل کنیم چراکه اقتصاد غربی سطح انتظارات و نیازها را در حد حداکثر تشریح کرده است.

اقتصادمقاومتی، سیاست مقاوم‌سازی بنای اقتصاد کشور است

رئیس اندیشکدهٔ یقین با اشاره به مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: ما باید نیازهای خود را به صورت محدود تعیین کنیم و قناعت را پیشه گیریم از اسراف دوری کنیم و با منابع محدود موجود به زندگی خود سامان دهیم و به بیان فرمایشات مقام معظم رهبری این مفهوم مقاوم‌سازی بنای اقتصاد است.

وی افزود: 40درصد اقتصاد ایران در جنگ ارزی با آمریکا نابود شد، درحالی که مقاوم‌سازی اقتصاد به ما کمک می‌کند که بنای اقتصاد خود را مقاوم کنیم تا در برابر این حوادث، اقتصاد کشور فرو نریزد.

عباسی بیان کرد: متاسفانه در جامعه ما تولید پایین و میانگین سن تولید به بالای 30سال تجاوز کرده است، این درحالی است که انتظارات در سطح بالا است و ارزش کار و کارگری نیز سیر نزولی به خود گرفته است.

رئیس اندیشکدهٔ یقین با اشاره به شکست این تئوری در اروپا و امریکا که هیچ حکومتی نمی‌تواند به سطح بالای نیازهای یک جامعه پاسخ دهد گفت: این کشورها با این شکست اعلام کرده‌اند که علم اقتصاد به زمین خورده است و این درحالی است که علم اقتصاد در حال سقوط بوده نه آنکه اقتصاد دنیا سقوط کرده است.

عباسی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهایی که در پسابرجام می‌خواستند به اقتصاد کشور کمک کنند، دارای بدهی 60 تریلیون دلاری هستند که بدهی آمریکا در این میان 20 تریلیون دلار برآورد شده، این کشورها اگر می‌توانستند اقتصاد خود را نجات می‌دادند.

وی ادامه داد: کدآمایی که ریشه در فرهنگ تاریخی ایرانی دارد همان تعریف دیگری از اقتصاد مقاومتی است. باید به این فرهنگ بازگشت فرهنگ کدبانو شدن و کدخدا شدن یعنی بازگشت به خویشتن خویش است.

عباسی خاطرنشان کرد: فکر غلبه یافته بر اقتصاد جامعه ما سوداگری و یک تفکر اشتباه و خطرناک است که باید با این فکر غلط مبارزه کرد.

رئیس اندیشکدهٔ یقین با اشاره به اینکه صندوق بین المللی پول اعلام می‌کند اقتصاد کشورهای غربی و عربی در حال فروپاشی است گفت: نباید جامعه ما از این علم اقتصاد غربی که کشورهای غربی را به فلاکت رسانده است، پیروی کند و باید برای عبور از این مسئله با بازگشت به هویت و فرهنگ ایرانی و اسلامی برنامه جامع برای حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی را در پیش بگیریم.

وی ادامه داد: بازگشت به فرهنگ کدآمایی یک رویکرد فرهنگی است نه اقتصادی. در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت این فرهنگ وجود داشته و تا 30سال گذشته هم برجسته بوده است.

عباسی افزود: در صورت این بازگشت و گسترش مفاد عمومی آن در سطح جامعه، نسبت به آنچه در مرزها می‌گذرد بی نیاز خواهیم گشت اما متاسفانه عنان و اختیار جامعه به دست تاجرانی است که فکر ملی ندارند چراکه تجارت شغل اول کشور ما شده است و جای این سوال است که در مملکت دینی تجارت شغل اول است یا آخر؟

استان مرکزی دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است

رئیس اندیشکدهٔ یقین با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان مرکزی گفت: استان مرکزی و اراک مهد مردمانی اهل فکرهای عمیق در حد اشتغال است چرا باید مصالح و منابع خود را از استان‌های دیگر بیاورد؟

وی اضافه کرد: استان مرکزی و اراک دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است، این در حالی است که بسیاری از ملزوماتی که می‌توان در کشور و همین استان تولید کرد را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند، بنابر این فرهنگ کدآمایی یا تأمین نیازها با همین منابع محدود باید در جامعه نهادینه شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

استاد حسن عباسی در نشست «ما و فرهنگ کدآمایی» که در سالن ستارگان اراک برگزار شد، با اشاره به نهادینه کردن فرهنگ کدآمایی در جامعه و تأمین نیازها با منابع موجود اظهار کرد: باید تلاش شود تا این مهم به عنوان یک فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی که برگرفته از واژه کدخدا و کدبانو است در جامعه احیا شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون علم اکونومی و یا همان علم اقتصاد غربی بر اساس اذهان دولت‌های غربی سقوط کرده، افزود: این علم به معنای تخصیص بهینه منابع محدود به نیازهای نامحدود است که هم‌اکنون در تمام کشورهای دنیا که روزی این مسئله را قبول داشته‌اند با شکست مواجه شده است.

رئیس دانشکده یقین تصریح کرد: متأسفانه انقلاب‌هایی تحت عنوان بورس بر اساس قمار، بانک بر اساس ربا و اوراق قرضه بر اساس بیمه ایجاد شده که تمامی این موارد در ظاهر بسیار خوب هستند، اما هنگامی که به عمق و عواقب آن نگاه می‌شود یک مصیبت برای بشر است.

عباسی با اشاره به اینکه تمامی این انقلاب‌ها در گذشته یکی از یکی بدترین و نامناسبت‌ترین نظام‌های مالی بوده که مشکلات بسیار جدی را ایجاد کرده، ادامه داد: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری اگر مردم و مسئولان بتوانند با همت خود اقتصاد مقاومتی را پیاده کنند و ارزش دلار را پایین بیاورند بسیاری از مشکلات موجود رفع  و کمک بزرگی به اقتصاد کشور شده است.

وی خاطر نشان کرد: کدآمایی همان خودکفایی است که در صورت تحقق و نهادینه شدن در جامعه می‌تواند زمینه ساز اقتصاد مقاومتی باشد، همچنین ما باید تلاش کنیم با منابع محدود کشور را مدیریت کنیم.

رئیس دانشکده یقین گفت: متأسفانه استادان اقتصاد کشور با واژه کدآمایی آشنایی ندارند، به همین دلیل و نبود آگاهی‌های لازم در سال 90 در یک روز 40 درصد ارزش ریال ایران نابود و می‌توان گفت جنگ ارزی علیه ایران آغاز شد.

عباسی اضافه کرد: ورود کالاهای مصرفی از خارج از کشور سبب ایجاد رکود شده، این در حالی است که بسیاری از افراد از مسئله پسابرجام انتظار معجزه دارند، بسیاری از صنایع با همین تفکر و وارداتی که توان تولید در داخل را داشتیم در حال نابودی هستند که همین مهم سبب پایین آمدن راندمان تولید شده است.

وی بیان کرد: بسیاری از کشورهایی که در پسابرجام می‌خواستند به اقتصاد کشور کمک کنند، دارای بدهی 60 تریلیون دلاری هستند که بدهی آمریکا در این میان 20 تریلیون دلار برآورد شده، این کشورها اگر می‌توانستند اقتصاد خود را نجات می‌دادند.

رئیس اندیشکده یقین تاکید کرد: متأسفانه هم‌اکنون در کشور به نام بانکداری اسلامی ربا و به نام بورس قمار انجام می‌شود و هیچ کدام از این موارد اسلامی نیستند.

وی با اشاره به اینکه واردات بی‌حساب و کتاب در این سال‌ها به کشور ضربه زیادی وارد کرده،  اظهار داشت: استان مرکزی و اراک دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است، این در حالی است که بسیاری از ملزوماتی که می‌توان در کشور و همین استان تولید کرد را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند، بنابر این فرهنگ کدآمایی یا تأمین نیازها با همین منابع محدود باید در جامعه نهادینه شود، بنابراین همه باید به مسئله اقتصاد مقاومتی مورد توجه مقام معظم رهبری که مسأله مقاوم سازی اقتصاد است نه ریاضت در اقتصاد توجه داشته باشند.

عباسی افزود: مشکل اساسی کشور آن است که دولت‌ها زیر بار اقتصاد مقاومتی نرفته‌اند، البته دیدیم که با برجام هست و نیست هسته‌ای، آب سنگین خنداب نابود و تعطیلی سانتریفیوژها نصیب کشور شد و اوباما هیچ تلاشی برای مانع شدن از اجرای قانون داماتو انجام نداد.

وی تصریح کرد: با توجه به قانون داماتو هر فردی که در حوزه صنایع ایران سرمایه‌گذاری بالای 20 میلیون دلار کند، مشمول جریمه می‌شود، این در حالی است که هم‌اکنون شاهد هستیم کسانی که با آمریکا مذاکره کردند امروز لحن‌شان نسبت به تمدید تحریم‌های علیه ایران بسیار شدیدتر از دلواپسان است ما نباید حیات و ممات کشور را در برداشتن تحریم‌ها دنبال کنیم.

رئیس اندیشکده یقین اضافه کرد: نباید اجازه داده شود ایران و ایرانی به ویژه اسلام که هم‌اکنون به تمام دنیا صادر شده مورد توهین و تحقیر آمریکا قرار گیرد، افرادی که مصمم بر انجام مذاکرات و ارتباط با آمریکا بودند الان دیگر باید قانع شده باشند که این کشور به هیچ عنوان قابل اعتماد نبوده و نیست.

عباسی با اشاره به اینکه مبنایی که آمریکا در اقتصاد جهانی ایجاد کرده آن است که تمام قدرت ملی‌اش به دلار وابسته است، بیان کرد: باید تلاش کنیم دلار را از پشتوانه مالی کشور حذف کنیم، تا اقتصاد مقاومتی به نتیجه برسد و در حوزه اجرایی با تولیدات کیفی‌تر وابستگی به کالاهای خارجی را کمتر کنیم.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم از قوانین مالی غربی پیروی کنیم هرگز به نتیجه نخواهیم رسید بلکه باید مدل ایرانی اسلامی را به نتیجه برسانیم این مدل با تحقق فرهنگ کدآمایی و تبدیل آن به فرهنگ جاری شدنی است که در این زمینه باید با جدیت بیشتری گام برداشته شود.

منبع: خبرگزاری فارس

استاد حسن عباسی رئیس اندیشکدهٔ یقین عصر روز یکشنبه در همایش ما و فرهنگ کدآمایی در سالن ستارگان اراک به جاهلیت مدرن اشاره کرد و گفت: بسیاری از مباحث جاهلیت مدرن ابعاد تکنولوژی را در بر می گیرد.

عباسی اظهار کرد: جامعه ای که در آن ترامپ با این رویکردهای افراطی روی کار می آید، و وقتی حلب آزاد می شود بسیاری از کشورهای اروپایی جلسه ویژه برگزار می کنند و انگلیس سفیر ایران را فراخوان می کند در جاهلیت مدرن است.

وی با بیان اینکه جاهلیت مدرن یک عقلانیت ویژه را روبه روی خود می خواهد ادامه داد: توجه به سفارشات ائمه اطهار می تواند در این مسیر راه گشا باشد.

رئیس اندیشکدهٔ یقین بیان کرد: در جامعه امروز ایران، طبقه ای که یک درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد، چه تحریم باشد یا نباشد خودروی پورشه یک میلیاردیش وارد کشور می شود و از آن استفاده می کند.

عباسی با اشاره به اینکه در اقتصاد کلان غرب بانک، بیمه، بورس و … هر کدام یک مصیبت برای بشر هستند افزود: امروز منشا بسیاری از فسادها و اختلاس ها بانک و بورس است چرا که این سیستم ذاتش خراب است چون بر اساس ربا و قمار بنا نهاده شده است.

وی به  الگوی ایرانی معیشت «کدآمایی» اشاره کرد و ادامه داد: انسان ایرانی از هزاران سال پیش با سطح نیاز و انتظارات پایین و با حداقل ها زندگی خود را تامین کرده بود و همیشه خودکفا بوده است.

جوان امروز گران زندگی می کند

عباسی با اشاره به اینکه جوان امروز گران زندگی می کند بیان کرد: جوانان امروز وسایلی را برای زندگی خود تهیه می کنند که بسیاری از این وسایل سالی یکبار هم استفاده نمی شود همین مسائل باعث افزایش سن ازدواج جوانان شده است.

رئیس اندیشکدهٔ یقین با تاکید بر اینکه امروز خانه ها به انبار احتکار لوازم خانگی تبدیل شده است افزود: این امر راه تجارت کشورهای دیگر را به کشور باز کرده است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی ریشه در فرهنگ دو هزار ساله کشور دارد افزود: امروز هم لازم است با نوعی سازگاری نیازها و محدود کردن خواسته ها قناعت پیشه کنیم، در این صورت است که بسیاری از مشکلات کاسته می شود.

عباسی توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: باید اقتصاد کشور را به گونه ای مقاوم سازی کنیم که در برابر بازار های بین المللی کمترین تنش را داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر که تولید در رکود قرار دارد آقایان دست روی دست گذاشته اند تا پس از برجام معجزه ای رخ دهد در حالی که درها را بر روی کالاهای وارداتی باز کردند، تولیدات داخلی توان رقابت با محصولات مشابه را ندارند و روز به روز شاهد تعطیلی بیشتر صنایع هستیم.

رئیس اندیشکدهٔ یقین با اشاره به اینکه بر اساس اعلام بانک جهانی و صندوق بین المللی پول امروز اقتصاد جهان بیش از ۶۰ تریلیون دلار بدهی دارد و اقتصاد جهان عملا از هم پاشیده است اضافه کرد: اقتصاد جهان ۱۵ تریلیون دلار بیش از تولیدش، بدهی دارد.

عباسی با اشاره به اینکه یک سوم بدهی جهان (۲۰ تریلیون دلار) مربوط به کشور آمریکا است ادامه داد: عده ای منتظر هستند در پسا برجام، آمریکا و کشورهای اروپایی مشکلات ایران را حل کنند اگر اینها این توان را دارند مشکلات خودشان را حل کنند.

جامعه امروز ایران به دست تجار افتاده است

وی با اشاره به اینکه جامعه امروز ایران به دست تجار افتاده است بیان کرد: متاسفانه تاجری که فکر ملی داشته باشد هنوز در کشور ندیدم، متاسفانه تجارت در کشور به شغل اول تبدیل شده است در حالی که در کشور اسلامی تجارت باید شغل آخر باشد.

رئیس اندیشکدهٔ یقین به برجام هم اشاره ای کرد و گفت: بعد از اینکه سه سال مذاکر کردیم و طی این مدت تمام هست و نیست هسته ای را دادیم، در آخر شاهد تمدید تحریم ها بودیم.

وی ادامه داد: تمدید این تحریم ها به این معنی است که هیچ کشوری حق ندارد بیش از ۲۰ میلیون دلار در زیر ساخت های نفت و گاز کشور سرمایه گذاری کند.

جریمه ۲۳۰ میلیون دلاری بانک ایتالیایی به دلیل دور زدن تحریم ها

عباسی افزود: وال استریت ژورنال امروز اعلام کرد که یک بانک ایتالیایی به دلیل دور زدن تحریم های ایران به ۲۳۰ میلیون دلار جریمه شده است در حالی که هدف از مذاکرات رفع مشکلات بود.

رئیس اندیشکدهٔ یقین خاطر نشان کرد: همان طور که بارها رهبر معظم انقلاب فرمودند آمریکا قابل اعتماد نیست برای دست یابی به اهداف نظام باید روی پای خود بایستیم. ذهنی که توان ساخت موشک را دارد می تواند در زمینه های مختلف موفق باشد.

منبع: دیار آفتاب

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.