کلام دلنشین استاد حسن عباسی با زائران پیاده‌ی اربعین؛ «سلام مرا به امام حسین(ع) برسانید.»

اربعین سید و سالار شهیدان و گسیل جمعیت عاشقان به سمت کربلا، فرصتی است که بعد از صده‌ها نصیب آزاده‌های جهان شده تا بار دیگر علم آزادگی را برافرازند. در روزهای منتهی به اربعین سراغ حسن عباسی، رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال و معلم استراتژی رفته‌ایم تا ببینیم حقیقت عظیم اربعین چه فرصتی است و به جوانان راهی پیاده‌روی اربعین چه توصیه‌ای دارد.

استاد حسن عباسی

سلامم را به امام حسین(ع)برسانید

در لحنی پدرگونه و صمیمی به شما زوار امام حسین(ع) می‌گوید: من خیلی متاسفم که توفیق و لیاقت ندارم در راهپیمایی اربعین شرکت کنم. شما از جانب من نایب الزیاره‌اید و سلام مرا هم به حضرت برسانید.

اربعین را از نگاه رهبر عزیز ببینیم/ غرش توده شیر عظیم 20 میلیونی/ نقش راهپیمایی اربعین در تحقق تمدن نوین اسلامی

مثل همیشه از موضع کلان به قضیه نگاه می‌کند و می‌گوید: نکته بسیار مهم در مورد اربعین وقتی از بیرون به آن می‌نگریم نسبت عبارت قسوره توسط رهبر انقلاب به پیاده‌روی اربعین ست. قسوره حجم خروش یک شیر را نمایش می‌دهد انگار یک جمعیت ۳۰ – ۲۰ میلیونی راهپیمایی اربعین به مصابه غرش یک شیر دارد آن ظهور و بروز اقتدار تشیع و اقتدار اسلام را نشان می‌دهد.

توجه ما را به نقش پیاده‌روی اربعین در تمدن‌سازی نوین اسلامی جلب می‌کند و می‌گوید مفهوم قسوره بودن این حرکت و این جوش و خروشی که به حول و قوه الهی چند سال است که به این اوج رسیده به ویژه در ۴ – ۳ سال گذشته که تهدید داعش متوجه عراق شده بود شور و جنبه حماسی بیشتری پیدا کرد تا امروز که عراق از لوث داعش پاک شد. این بخش عمده‌ای از اقتدار در زدودن داعش به اثر روانی مراسم چند سال اخیر راهپیمایی اربعین برمی‌گشت.

خطاب به زوار اربعین می‌گوید: توفیقی که خدا به شما عطا فرموده و طلبیده شدید که زیارت بروید در این مسیری که جمعیت طولانی و عظیم حضور دارند به یک نکته اصلی بیندیشید و آن هم مسئله نقش راهپیمایی اربعین در تحقق تمدن نوین اسلامی است اینکه در کره زمین سالی یکبار ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر یکجا جمع شوند بی‌سابقه است، حتی مراسم حج عظیم ما هم این حجم گستردگی نیروهای انسانی علاقه‌مند را به دلایل متعدد متاسفانه ندارد؛ لذا باید از این فرصت استفاده کرد و نقش این تجمع عظیم را از حیث سرمایه اجتماعی و از حیث سازوکار مودتی که ایجاد می‌شود، بررسی کرد.

تسری نوع همیاری در اربعین به درون جامعه تمدن‌ساز است/ همیاری در اربعین بها دارد نه قیمت

به تفاوت معیارهای سنجش در تمدن اسلامی با دیگر تمدن‌ه اشاره می‌کند و می‌گوید: گفته می‌شود که مردم نجف و کربلا و شهر‌ها و روستاهای مسیر همه زوار را به منازل‌شان برای استراحت و پذیرایی دعوت می‌کنند، در شمال کشور ما هم وقتی به مسافرت می‌روید عده‌ای مسافران را به منازل خودشان دعوت می‌کنند، اما بابت خدماتی که به مسافران می‌دهند پول می‌گیرند، چون ویلایشان قیمت دارد، اما کسی که در نجف و کربلا مردم را دعوت به خانه خودش می‌کند، اینگونه نیست، چون کار او وخانه او بها دارد، قیمت ندارد. این‌ها آن مولفه‌های تمدن‌سازی اسلامی است یعنی وقتی می‌گوییم تمدن نوین سلامی، ۲۰ – ۱۰ میلیون جمع می‌شوند در یک تجمع عظیم بدون اینکه تعداد هتل‌ها کفایت کند، بدون اینکه حجم مود غذایی مناسب باشد، بدون اینکه امکان استراحت، بیمارستان و بهداشت فراهم باشد.

می‌پرسد: چه می‌شود که مردم با یک همیاری این راهپیمایی را اینگونه شکل می‌دهند؟ اگر این نسبت همیاری به درون جامعه ایرانی ما هم بیاید و در تمام طول سال یک چنین همیاری داشته باشیم، وجوه شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی شکل می‌گیرد.

باز هم بر وجوه تمدن‌سازی اربعین تاکید می‌کند و می‌گوید: با شعار جدی حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی از طریق حرکت عظیم راهپیمایی اربعین می‌توانیم آن را معرفتی کنیم و از یک مناسک سالانه به یک حرکت تمدن‌ساز تبدیل کنیم و آنگونه که حضرت آقا فرمود: یک وجهش مسئله اربعین قسوره باشد که همان غرش عظیم این توده شیر ۳۰ – ۲۰ میلیونی است که در این راهپیمایی حضور دارند.

در آخر هم می‌گوید: التماس دعا دارم، نائب‌الزیاره ما هم باشید؛ و دعا کنید خدا این توفیق را هم به ما عطا کند و ما هم در این راهپیمایی حضور داشته باشیم.

صوت این گفتگوی صمیمی را می توانید در زیر گوش کنید:

دانلود صوت گفت‌وگو

منبع: خبرگزاری دانشجو

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.