سال‌روز ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم

بیست و سوم ربیع‌الاول، سال‌روز ورود حضرت_معصومه -علیهاالسلام- به شهر قم است.

✅ حضرت فاطمه معصومه(س) تنها ۱۷ روز در قم ساکن بودند که پس از آن رحلت می‌کنند. این همه برکت برای ۱۷ روز اقامت ایشان در قم بوده است. کمیت این ۱۷ روز مطرح نیست، آن چه مهم است کیفیت حضور حضرت در این ۱۷ روز است. ایشان پس از اقامت در قم، بلافاصله عبادتگاه خود را تعیین می‌نمایند و جایگاه ثابتی برای این عمل در نظر می‌گیرند. این محل امروزه به منطقه «ستیه» در میدان «میر قم» مشهور است. محراب و سجده‌گاه ایشان با نام «بیت‌النور» در مرکز این منطقه قرار دارد. این اقدام حضرت، نمونه‌ای ملموس و کاربردی از طرح‌ریزی استراتژیک و طرح‌ریزی فقهی ایشان مبتنی بر روی کردهای محیط‌مدار، محضرمدار و مسجدمدار است. حضرت معصومه(س) زن تراز اسلام و یک بانوی استراتژیست و راهبردنگار تمام عیار بوده است.

?رویکرد مسجدمدار در تمدن‌سازی، ایجاد هجر و یک جامعه آرمانی بشری، رویکرد بسیار مهم و حساسی است. بشر از ابتدا برای خود عبادتگاه، معبد، کنیسه، آتشکده و… ایجاد می‌کرده است. اما عبادتی که در آن سجده‌گاه مطرح باشد، دارای نظمی پولادین و تمدن‌ساز است. چراکه مناسبات اجتماعی انسان را جهت‌مند می‌سازد. امروز شهر قم، به برکت حضور حضرت معصومه(س) جایگاه مهمی در سطح جهان اسلام دارد و از این حیث، با شهر نجف رقابت دارد؛ قم به قلب تپنده مرجعیت شیعه بدل شده که در انقلاب اسلامی سال ۵۷ نیز نقش بسیار مهمی را ایفا نمود.

?روی‌کرد محیط‌مدار، یکی از شیوه‌ها و روش‌های جدی در جهان امروز برای تنظیم مناسبات تمدنی است. در جنبش‌های چریکی نهضتی، عنصر «مکان» حائز اهمیت است. دختر جوان امام هفتم(ع) با هجرت خود به شهر قم چنین موقعیت و شأن عظیم برای این شهر طی سال‌های بعد ایجاد نموده است. بهره‌گیری از چنین الگویی در حرکت نهضتی مراجع شیعه است که انسان‌های شاخصی چون شهید بهشتی، شهید چمران، امام موسی صدر و… را به مناطق مختلف می‌فرستادند، که اثر آن در دوره‌ی بعد از انقلاب اسلامی به حرکت سید حسن نصرالله در لبنان می‌انجامد.

کرسی نظریه پردازی کلبه کرامت

❇️ روی‌کرد «مسجد_مدار» و روی‌کرد «محیط_مدار» را می‌توانید ملاحظه نمایید.

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.