متن سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع نقطه مقابل دشمن

متن سخنرانی استاد حسن عباسی در گردهمایی بزرگ همیاران انقلاب اسلامی

مسجد توحید بوشهر – ۱۲ مهر ۹۵

به شهادت تاریخ، برای هیچ پیامبری چنین امکانی پدید نیامد که مردمش در تحقق عدالت و قسط این‌گونه در صحنه باشند. امروز انقلاب اسلامی خمینی(ره) در جای‌جای جهان اسلام تکثیر شده است.

  • فرزندان روح‌الله در سوریه، ۶۵ ماه است که مقابل جبهه‌ی کفر و شرک و نفاق، از داعش و النصره تا صهیونیسم و آمریکا ایستاده‌اند.
  • فتوای آیت‌الله سیستانی در عراق به شکل‌گیری نیروی بسیج مردمی (الحشدالشعبی) منتج شد.
  • انصارالله یمن، ۱۹ ماه است که بدون دولت مرکزی، مقابل ۱۵ کشور به سرکردگی رژیم سعودی ایستاده‌اند.
  • اراده‌ی الهی بر این بود تا شیخ زکزاکی که اوایل انقلاب نفس امام راحل(ره) بر او خورد و شیعه گشت، ۱۵ میلیون نفر در نیجریه را شیعه نماید.
  • سید حسن نصرالله و نیروهای او که بارها رژیم صهیونیستی را ذلیل کرده‌اند، امروز با رشادت در سوریه می‌جنگند.
  • سلاح ایرانی در اختیار نیروهای اهل سنت حماس، به‌گونه‌ای در نبرد ۵۱ روزه مقابله کرد که جهان نظاره‌گر آسیب‌پذیری رژیم صهونیستی شد.
  • فرهنگ آینده‌ی افغانستان را حماسه‌آفرینی‌های امروز جوانان افغانی در تیپ فاطمیون، شکل خواهند داد و ۳۸ میلیون انسان شیعه‌ی پاکستانی، مبنای مشروعیت آینده‌ی خود را از ایستادگی امروز جوانان تیپ زینبیون پاکستان در سوریه خواهند گرفت.

جریان امروز علمای دینی، این حضرت روح‌الله‌های تکثیر شده که در صحنه‌ی امروز این‌گونه می‌ایستند، حاصل میراث هزار ساله‌ی زعمای شیعه است. تسبیحی که در دست خود می‌گیرید، ۶۱ مهره‌اش را از نظر بگذرانید؛ حضرت حجت(عج) به مثابه نخ این تسبیح، ۶۱ زعیم خود را از جایی که امکان حیات مادی‌ امام شیعه نبود (آغاز غیبت) تا به امروز، نهضت را در هزار سال گذشته به‌گونه‌ای به‌پیش ‌بُردند که در زمان زعیم شصتم یعنی امام راحل(ره) وقت آن رسیده بود که نهضت علنی گردد؛ لذا انقلاب اسلامی سال ۵۷ رقم خورد.

این جفای به نهضت انتظار است اگر تصور کنیم انقلاب اسلامی کار ما بوده و به همت ما ۳۹ سال است برپای مانده. انقلاب اسلامی در ۱۵ خرداد سال ۴۲ با امام(ره) علیه شاه شروع نشد؛ بلکه با علی(ع) در صدر اسلام و در عدم تحقق غدیر آغاز شد.

امام خامنه‌ای وقتی عهده‌دار زعامت شدند، میراث‌دار نهضت همه‌ی شصت نفر قبلی بودند. اگر نهضت ۶۰ زعیم پیشین، علمی بود یا فرهنگی، سیاسی بود یا نظامی، مخفی بود یا آشکار؛ نهضت زعیم شصت و یکم یعنی امام خامنه‌ای هم علمی‌ست و هم سیاسی و فرهنگی و نظامی به صورت مخفیانه و آشکارا است. مسأله‌ی ایشان گام بعدی انقلاب ۵۷ و مرحله‌ی تمدن‌سازی نوین اسلامی‌ست.[i]

این درحالی‌ست که انقلاب اسلامی امروز در مهد خود یعنی ایران، با اما و اگر روبروست. اگر جامعه‌ی اسلامی در حد فاصل ۵۹ سال، چنان از اسلام اصیل پیامبر اسلام(ص) دور گشت که سر نوه‌ی او را بر نیزه کردند، مسیر انقلاب اسلامی ایران نیز می‌تواند چنین باشد.

امروز رسماً در مقابل دوربین‌ها می‌گویند: «انقلاب، یا ۶ ماه است یا یک سال؛ نباید ۳۹ سال به طول بیانجامد. انقلاب اسلامی تمام شده است!» این بدان معناست که اصلِ جمهوری اسلامی، اصلِ انقلاب اسلامی و فراتر از این‌ها یعنی اصلِ اسلام امروز توسط برخی‌ها در نظام بی‌سروصدا برچیده می‌شود.

ده سال پیش در مجمع تشخیص مصلحت نظام متنی منتشر گردید مبنی بر این‌که «می‌خواهیم انقلاب اسلامی باشیم، یا جمهوری اسلامی؟» انقلاب کردیم که به جمهوری اسلامی برسیم؛ پس نباید به عقب بازگردیم. معنای ساده‌ی این مقاله‌ی تخصصی که توسط رئیس‌جمهور فعلی در فصلنامه‌ی راهبرد منتشر گردید، این است که وقتی انقلاب اسلامی نباشد، پس وجود رهبر انقلاب هم بی معناست؛ دیگر انقلابی وجود ندارد که نیاز به حفظ و صدور آن باشد، پس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و سایر نهادهای انقلابی نیز بی‌معنا خواهند بود. تفکری که انقلاب اسلامی را کنار گذاشته و اعلام نموده که عصر جمهوری اسلامی است و نه انقلاب اسلامی، همان جمهوری را نیز نتوانست اسلامی کند؛ زیرا به فرموده‌ی امام راحل (ره) « اگر در بانک ما ربا بماند، جمهوری ما اسلامی نیست.»[ii] امروز یازده تن از مراجع اعظام تقلید معتقدند «در بانک ما ربا هست.»[iii] در نتیجه جمهوری ما اسلامی نیست.

شکست سیاست درهای باز چین

از سال ۷۸ که معلوم شد سیاست گورباچفی نمودن ایران – که توسط تئوریسین‌های جریان اصلاحات دنبال می‌شد- شکست می‌خورد، پروژه چینی‌سازی ایران در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با چاپ کتاب «چین‌نو» آغاز می‌شود. پرسشی که در مقدمه این کتاب مطرح می‌شود این است: آیا می‌شود مدل چین را برای ایران اقتباس نمود؟ این پروژه در سال ۹۲ کلید خورد. از همین‌رو برای اجرای سیاست درهای باز مدلی چین، از هر آنچه رنگ و بوی انقلابی داشت، انقلاب زدایی کردند. [iv]

  • اگر یک نهاد فرهنگی در خیابان‌های تهران تعدادی پوستر برپا می‌کرد که مطابق آمار رسمی سازمان ملل، تعداد کودکان نامشروع آمریکا را نشان می‌داد، به لرزه می‌افتادند.
  • در همایش افق‌نو، که تعدادی سینماگر و سیاسیون و ژنرال‌های بازنشسته‌ی آمریکایی و اروپایی مخالف تمدن غرب که تریبونی نداشتند جمع شده و به ایراد سخنرانی می‌پرداختند، به دستور وزیر خارجه و وزیر ارشاد بساط آن جمع‌آوری شد؛ و این درست درحالی بود که همراهان جان کری در مذاکرات هسته‌ای دو تن از ضدانقلابیون ایرانی بودند که به او مشاوره می‌دادند.

اما پاسخ آمریکا به آن‌ها چه بود؟

آمریکایی‌ها می‌گویند قرآن‌تان را خوب نخواندید؟ در قرآن شما گفته شده ما کفار و مشرکین و ملحدین تا شما را به دین خود درنیاوریم، دست از شما برنخواهیم داشت.

ما، وکیل مدافعان شیطانیم. انواع خباثت‌هایی که برای هریک‌ از آن‌ها یک پیامبر آمده بود و دعوت می‌کرد؛ وقتی که قوم او اصلاح نمی‌شد، برای همان یک خبیثه عذاب الهی نازل می‌شد؛ ما همه‌ی آن خبائث را باهم داریم. ما «ام‌الفساد قرن، تروریسم بالذات، شیطان بزرگ و استکبار جهانی»[v] هستیم؛ ما تا شما را به ذلت نرسانیم، دست از سر شما برنخواهیم داشت.

به شما اجازه دهیم سیاست درهای باز چین را اجرا کنید؟

نه. تو انسان ایرانی، باید باورکنی که نمی‌توانی!

 – تو نبودی که انرژی اتمی را تولید کردی.

 – شما حسن طهرانی مقدم نداشتید که عزت به‌دست فلسطینی‌ها بدهد تا با سلاح ایرانی-اسلامی اسرائیل را شکست دهد. شما نبودید که در سوریه و لبنان و عراق، داعش و تروریست‌های تکفیری را عقب راندید.

 – شما نبودید که ۳۹ سال با دست خالی نظام را تا به اینجا رساندید.

لذا اجازه اجرای سیاست درهای باز چین را به شما نمی‌دهیم؛ مگر اینکه باور کنید که نمی‌توانید، آن‌گاه هرچه بخواهید به شما می‌دهیم تا به یک دبی بزرگ تبدیل بشوید!

سیاست درهای باز تایلندی

شصت سال پیش در منطقه جنوب شرق آسیا، جنگ و خشونت و آوارگی درگرفت. اما این بین یک کشور امن وجود داشت به‌نام تایلند. در سیاست درهای باز، به او گفتند تو کشور امنی هستی، درهای خودت را باز کن؛ ما غربی‌ها برایت هتل‌های ۵ ستاره می‌سازیم که مردم دنیا برای تفریح به کشور امنِ تو سرازیر شوند؛ تا از این طریق ارز هنگفتی به دست تو برسد. پس مردم تایلند، شرف و ناموس خود را پای این سیاست گذاشتند؛ سال‌ها بعد هتل‌های ساخته شده توسط غربی‌ها، آن مناطق را تبدیل به خانه‌های فساد عظیمی کردند. [vi]

پس از شکست دولت در پیش‌بُرد سیاست درهای باز مدل چین، سیاست درهای باز مدل تایلندی، امسال در ایران با برجسته نمودن امنیتِ ما و بهره‌مندی از اقلیم چهارفصل، شروع شد. در هفته‌ی دولت اعلام شد با سرمایه‌گذاری‌های خارجی‌ها هفتاد هتل «پنج ستاره» درحال ساخت داریم و این میزان به ۴۰۰ هتل پنج ستاره می‌رسد. تا بلکه بخشی از ۱۰۰ میلیارد دلار تِرن‌اُور مالی صنعت گردشگری در جهان، جذب ایران شود. سپس در سخنرانی روز ملی گردشگری گفته شد: «گردشگر به جایی می‌رود که تحمل فرهنگی بالا باشد.»[vii]

منظور از تحمل فرهنگی بالا این است که مردم مؤمن هر منطقه‌ی گردشگری، نپرسند چرا توریست‌های خارجی حجاب بر سر ندارند؛ نگوید چرا در داخل هتل‌ها برای‌شان مشروبات الکلی سرو می‌شود.

بی‌حجابی و تحریک جنسی انبوهی از جوانان که امکان ازدواج ندارند و شرب خمر و… را تحمل کنیم تا مدل پاتایای تایلند، بالی اندونزی، آنتالیای ترکیه در ایران پیاده شود که چند میلیارد دلار از این طریق حاصل ما بشود.

آیا یک مرد مسلمان، مجاز است تا از هر راهی برای خانواده‌ی خود پول درآورد؛ که یک حکومت نیز مجاز باشد بودجه‌ی کشورش را این‌گونه از هر راهی تأمین کند؟

توریست‌های فرهنگی، همین افرادی هستند که امروز نیز به ایران سفر کرده و از آثار ملی و تاریخی دیدن می‌نمایند. اما آن افرادی که آورده‌ی پولی برای کشور دارند، همان کسانی هستند که برای ورودشان به اینجا باید تحمل فرهنگی‌مان بالا برود! اگر در داخل خاک کشور، پایگاه نظامی در اختیار آمریکا قرار دهیم، همچون پایگاه بگرام افغانستان؛ اثرش در امنیت ملی کمتر از آن است که خارجی‌ها در اینجا هتل‌هایی بسازند و در داخل هتل‌هایشان قوانین و مقررات خود را پیاده کنند.

انقلابی بودن تعریف دارد. جناح چپ و راست، اصول‌گرا و اصلاح‌طلب، اصالت ندارند.

امروز دو جریان مدعی در کشور هستند که از این معنا، جامعه به دو دسته تقسیم می‌شود: یا انقلابی، یا لیبرال.

جناح لیبرال که انقلابی اسلامی را تمام شده فرض می‌کنند هیچ مدلی برای اداره‌ی جامعه ندارند. در تمام سال‌هایی که رئیس دولت، رئیس مجلس، وزیر و نماینده مجلس بوده و در شوراهای عالی کشور حضور داشتند، زمانی ذهنیت‌شان این بود که ایران، ژاپن اسلامی بشود؛ روزی دیگر، چین اسلامی؛ و یک‌روز هم مالزی و تایلند اسلامی.

مگر قرار ما این نبود که اینجا به ام‌القرای جهان بدل شود و دیگران بگویند ما نیز مانند ایران اسلامی بشویم. کسانی در اطراف امام راحل(ره) بودند که اعتقادی به خدا، به قرآن، به عقلِ انسان مسلمان نداشتند که بر این مبنا، الگویی ارائه نمایند تا چین و ژاپن و تایلند وانگلیس و آمریکا و… به سُلک ما درآیند. آن‌چه که از ما قابل اقتباس است، فرهنگ عاشورایی‌ست. قواعدی که امام حسین(ع) در صحرای کربلا رقم زد و در قالب تفکر بسیجی نمایان شد. همین قواعد به جوان لبنانی، عراقی، یمنی، سوری و حتی اهل سنت فلسطین ارائه شد و شکست‌های پی‌درپی دشمن را برای‌شان رقم زد.

چطور می‌شود که در پیچیده‌ترین پدیده‌ی بشری یعنی جنگ می‌توانیم مستشار به دیگر مناطق جهان صادر کنیم، اما در اقتصاد و فرهنگ و صنعت نه! هرکجا پیشرفت داشتیم، حاصل اسلام و تفکر انقلابی بوده و هرکجا ناکارآمد بوده و دچار مشکل شدیم، مربوط به لیبرالیسمی‌ است که از ابتدای انقلاب تا به امروز به اسم اسلام پیاده شده است.

در قاعده‌ی نفی سبیل فرموده که « وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً »[viii] خدا هیچ راهی برای کفار جعل ننموده که آنان بر مؤمنین سیطره بیابند. امروز هر انقلابیِ مجاهد کبیر وظیفه دارد تا هر رشته‌ای که پیوند بین ما و کفار هست و موجب می‌شود کفار از این طریق بر ما سیطره داشته باشند را قطع کند و جامعه را به‌دور از دیدگاه‌های آنان اداره نماید. از همین روست امام جامعه نه به مسئولین اقتصادی کشور که به پاسدارها فرمود: اگر ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنید، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اید.[ix] اگر در جهاد کبیر، یعنی عدم تبعیت از کفار قرار هست تا قل و زنجیرهایی که دلار به زندگی ما زده است را آزاد کنیم، چرا امام مسلمین این امر را از نیروهای انقلاب می‌خواهند، نه مسئولین اقتصادی کشور؟

 

قسط، کارکرد دین است. / مردم با فتنه‌ها آزمایش می‌شوند تا غربال شوند.

هر چیزی یک کارکردی دارد که با آن شناخته می‌شود. به فرموده‌ی مفسرین، کارکرد دین قسط است. «… لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ…»[x] یعنی به مُر اسلام، سهم هرکس هرآنچه که هست به او پرداخت شود؛ همچنین سهم هرکس هرچه که نیست از او بازپس گرفته شود. اما خواص باید قوام به قسط باشند: «… کونوا قَوّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ…»[xi] مشکل امروز ما این است که خواص ما قوام به قسط نیستند.[xii]

اگر دین در جامعه‌ای برپا شد و قسط محقق نشد، شهد و شیرینی دین به کام مردم نخواهد نشست. در جامعه‌ی ما امروز به نام اسلام، اقتصاد ربوی پیاده می‌شود؛ لذا مردم و جوانان به حق خود نمی‌رسند، پس تصور می‌کنند دین ناکارآمد است.

یک انقلابی، مأمور به تحول در عصر خود است. به فرموده‌ی شهید آوینی «کسانی که مأمور به تحول در عصر خود هستند، اگر از قواعد عصر خود پیروی کنند، هیچ تحولی رخ نخواهد داد.» پس برای انقلاب و واژگون‌سازی برخی سازوکارهای جامعه، قواعد موجود را نباید بربتابیم.

مبنای علوم انسانی غرب، غیرتوحیدی‌ست؛ بانک ربوی‌ست؛ اقتصاد برون‌زا جواب نمی‌دهد؛ در تمامی‌شان باید تحول ایجاد شود.  آن‌چه که می‌بینیم از هجوم ریزگردها، رودخانه‌های خشک شده‌ی شهرها، سن بالای ازدواج، عدم قسط و… حاصل اقتصاد ربوی‌ست. این‌گونه خدا گوش ما را می‌پیچاند تا به خود بیاییم که: « اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم»[xiii] معنای این سنت خداوندی در این است که برای هر تغییر در قوم، ابتدا می‌باید تغییر انفسی صورت بگیرد.

فتنه زمانی به وجود می‌آید که حق و باطل مخدوش شود. خداوند انسا‌ن‌ها در زندگی فردی و اجتماعی مورد آزمایش و ابتلای به فتنه‌های مختلف قرار می‌دهد. در راستای آزمایش‌های فردی، قرآن می‌فرماید: ما را به هرچیزی از نگرانی و گرسنگی تا نقص در اموال و جان و ثمرات آزمایش می‌کند. [xiv] در راستای زندگی اجتماعی و ملی نیز می‌فرماید: آیا مردم گمان می‌کنند صرف آنکه ادعای ایمان کنند، ترک‌شان کرده و با فتنه‌ها آزمایش‌شان نمی‌کنیم؟[xv]

«فتنه» از «لَنَبْلُوَنَّکُمْ» بالاتر است. در فتنه‌های اجتماعی، جامعه‌ای که ادعای اسلام کرده و حکومت به‌نام اسلام برپای نموده، با فتنه‌ها آزمایش می‌شود تا افراد غربال شوند. این‌گونه بود که بسیاری از مدعیان زمان پیامبر اسلام(ص) زمین خوردند. شمر، سرباز امام علی(ع)، سردار امام حسن(ع) و قاتل امام حسین(ع) بود. انسان‌ها غربال می‌شوند. در باب انقلاب اسلامی نیز همین‌گونه است. هدف استراتژی دشمن، استحاله از درون است. انقلابی نباید بماند؛ که اگر این انقلاب ماند و به همین رویه ادامه داد، کفر باقی نخواهد ماند.[xvi]

امروز انسان انقلابی مأمور به سه انقلاب است:

  • انقلابی که بود؛ حفظ انقلاب پیشین (انقلاب سال ۵۷)
  • انقلابی که هست؛ تحول در انقلاب فعلی و حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی که جوهره‌اش جهاد کبیر است.
  • انقلابی که در زمان ظهور باید انجام شود.

چه باید بکنیم؟

  • بصیرت تاریخی داشته باشیم. (بدانیم چه بر سر اسلام و… در دوره‌های گذشته آمد.)
  • بدانیم انقلاب اسلامی چگونه شکل گرفت و چگونه به این‌جا رسید!
  • بدانیم انقلابی که شد را چگونه حفظ کنیم.
  • انقلاب موجود را چگونه پیش بریم.
  • مقدمات ظهور را چگونه رقم بزنیم.
  • چطور پیوندها و مناسباتی که بین ما و کفار وابستگی ایجاد می‌کند را کنار بزنیم.
  • چگونه انقلاب اسلامی را بیش از پیش در جوامع متعدد تکثیر کنیم.
  • چطور در علوم انسانی تحول ایجاد کنیم.

برای انقلابی بودن باید قصه داشته باشید.

انسان‌ها ۴ دسته‌اند.یا همچون حسین(ع) قصه دارند؛ یا مثل یزید، قصه‌ی صاحبان قصه‌ها را (امام حسین(ع)) کامل می‌کنند؛ یا همچون حضرت زینب(س) قصه‌ها را روایت می‌کنند و دیگران که منفعلانه، می‌نشینند و می‌شنوند. نادر مهدوی قصه داشت؛ یزیدیان آمریکایی قصه‌اش را کامل کردند.رئیس‌علی دلواری قصه داشت؛ یزیدیان انگلیسی قصه‌اش را کامل کردند .قصه داشته باشید تا یزیدیان زمان روبرویت بایستند، و زینبیان عالم پیام خون تو را ببرند. اگر قصه داشتید، وجود دارید. کسی که قصه ندارد، نیست. انقلابی بودن، یعنی قصه داشتن؛ یعنی سرگرم زندگی نشدن؛ یعنی قله‌ها و افق‌های دور را از دست ندادن.

[i] – برای مطالعه‌ی بیشتر به جلسات ۱۸۹ و ۱۹۰ کلبه کرامت با موضوع «روی‌کرد تاریخ‌مدار» مراجعه شود.

[ii] – بیانات در دیدار مسئولین اقتصادی و کشاورزی – ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳

[iii] – جهت اطلاعات بیشتر به وب‌سایت reba.ir  مراجعه نمایید

[iv] – برای مطالعه‌ی بیشتر به جلسه ۶۲۱ کلبه کرامت با موضوع «سیاست درهای باز» مراجعه شود.

[v] – چهار لقبی که توسط امام خمینی(ره) به آمریکا اعطا شد!

[vi] برای مطالعه‌ی بیشتر به جلسه ۶۳۹ کلبه کرامت با موضوع «رؤیای چینی» مراجعه شود.

[vii] – دکتر روحانی، رئیس جمهور – سخنرانی روز جهانی گردشگری – ۵/۷/۹۵

[viii] – قرآن کریم – سوره نساء – آیه ۱۴۱

[ix] «…اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌  و برای آنها الگو خواهند شد.» – دیدار با فرماندهان سپاه – ۲۸/۶/۹۵

[x] – سوره حدید – آیه ۲۵

[xi] – سوره مائده – آیه ۸

[xii] – برای مطالعه‌ی بیشتر به جلسه‌ی ۴۹۹ کلبه کرامت با موضوع «کارکرد اسلام» مراجعه شود.

[xiii]  – سوره رعد – آیه ۱۱

[xiv] – «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ…» – سوره بقره – آیه ۱۵۵

[xv] – « أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ » – سوره عنکبوت – آیه ۲

[xvi]  – برای مطالعه‌ی بیشتر به جلسه ۳۶۳ کلبه کرامت با موضوع «فتنه و اقتدار» رجوع شود.

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.