سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع پس از جهانی شدن؟!

استاد حسن عباسی عصر روز سه‌شنبه – ۹ آبان ۹۶ – در نشستی با موضوع پس از جهانی شدن؟! (بررسی الزامات فرهنگی شهر تاریخی یزد) که به همت موسسه اندیشه و فرهنگ اسلامی یزد و با حضور جمعی از فعالان و نخبگان فرهنگی شهر در محل عمارت صادقیه برگزار شد با تأکید بر اینکه یزد جهانی از دو منظر آثار و ابنیه تاریخی و ویژگی فرهنگی خاصی که دارد موردتوجه است، افزود: ساختار فرهنگی ویژه و بی‌نظیر این شهر و زندگی مسالمت‌آمیز و آرام مردم در کنار یکدیگر این منطقه باوجود حضور اقلیت‌های دینی و از طرفی شهره بودن این منطقه به خاطر دین‌داری مردم موضوعی است که باید موردتوجه قرار بگیرد و به نمایش گذاشته شود.

رئیس اندیشکده یقین بابیان تفاوت بین مقوله جهانی‌سازی و جهانی‌شدن، اظهار داشت: جهانی‌شدن پروسه‌ای است که هر جامعه‌ای ناخواسته باید آن را طی کند اما برای جهانی‌سازی پروژه‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین پروژه جهانی‌سازی، غربی سازی جهان با یکپارچه‌سازی فرهنگ جهانی در قالب ترویج سبک زندگی آمریکایی مطرح شد که در چند سال اخیر به چالش جدی کشیده شده است.

عباسی اضافه کرد: در این مسیر جهانی‌سازی، نظام سلطه از طریق زیرساخت قدرتمندی که دارد، فرهنگ خود را صادر می‌کند؛ به‌طور مثال زبان انگلیسی به‌عنوان زبان جهانی، دلار امریکا به‌عنوان مبنای اقتصاد جهان و غذای فست فودی به‌خصوص مک دونالد به‌عنوان غذای غالب و در دسترس جهان مؤلفه‌هایی از این جهانی‌سازی هستند.

رئیس اندیشکده یقین با تأکید بر اینکه ابتدا باید ببینیم به دنبال جهانی‌سازی هستیم یا جهانی‌شدن، اذعان کرد: برای جهانی‌سازی در ابتدا باید پیامی داشته باشیم تا بخواهیم آن را به جهانیان برسانیم و در کنار آن زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

عباسی بابیان اینکه ثبت آثار تاریخی به معنی جهانی‌شدن نیست، افزود: در سطح کلان یک تمدن و کشور و در سطح پایین‌تر از آن شهری مثل یزد برای جهانی‌شدن باید آرمان و رؤیایی داشته باشد و به‌تبع آن باید بتواند به دنیا پیامی صریح، شفاف و مشخص ارائه کند و داشتن این پیام نیازمند این است که ارزش‌ها و ایدئولوژیک‌ها کامل، جامع و مشخص باشد.

وی با اشاره به اینکه در آمریکا علی‌رغم همه اختلافاتی که رؤسای جمهور دوره‌های مختلف با یکدیگر داشته و دارند، همه در مسیر لیبرالیسم هستند و تفاوت ایدئولوژیک باهم ندارند، تصریح کرد: اما در کشور ما مسئولین با رهبر انقلاب به‌عنوان شخص اول مملکت تفاوت ایدئولوژیک داشته و هنوز آرمان‌ها و اهداف نظام اسلامی برای آن‌ها روشن و قابل‌فهم و درک نیست.

رئیس اندیشکده یقین بابیان اینکه وقتی ایدئولوژی ما هنوز مشخص نیست نمی‌توانیم پیامی را به جهانیان بدهیم و هویت خود را به آن‌ها معرفی کنیم و آن را نشر دهیم، اظهار داشت: یزد جهانی باید پیامی مبتنی بر ارزش‌ها و سبک زندگی مردم خود برای دنیا داشته باشد که این ارزش‌ها و سبک زندگی هویت یزد را معرفی می‌کند.

وی از آثار تاریخی که در دنیا ثبت جهانی شده است به‌عنوان فرهنگ موزه‌ای یادکرد و تصریح کرد: فرهنگ موزه‌ای امکان جهانی‌شدن را ندارد و آنچه موجب جهانی‌شدن می‌شود داشتن فرهنگی متهاجم و زیرساخت لازم جهت نشر آن است.

عباسی ادامه داد: تحمل بالای رواداری و وجود جامعه‌ای آرام و بدون تنش علی‌رغم حضور ادیان و فرهنگ‌های مختلف در شهر که به دلیل اجرا و توجه به مفاهیم و ارزش‌های دین اسلام به وجود آمده است و سبک زندگی خاص و ویژگی‌ها اخلاقی نیکویی که در این راستا در مردم این شهر به وجود آمده و آن را به شهری ایمانی تبدیل کرده، می‌تواند پیام شهر یزد برای جهان باشد.

رئیس اندیشکده یقین با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم از ساختار یونسکو در جهانی‌شدن پیروی کنیم و خواسته‌های آن‌ها را در این راستا اجرا کنیم، دین اسلام در کشور برچیده می‌شود افزود: متأسفانه امروز شاهد این هستیم که عده‌ای آنچه سازمان ملل و مجامع جهانی مطرح می‌کنند را وحی منزل می‌دانند و بدون تفکر و بدون هیچ چون و چرایی بر ضرورت اجرای آن پافشاری می‌کنند؛ و این در حالی است که تاکنون هیچ خیری از سازمان‌های جهانی و مجامع بین‌المللی به مردم کشور ما نرسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه رؤیای ایرانی اسلامی، رؤیای مهدویت است و جامعه ما با این رؤیا زنده است، بیان داشت: جوهره مسئله مهدویت، مقوله‌ی شهادت است در کنار بسیج و سپاه در ایران تشکیلات عظیم مردمی نظیر انصار الله یمن، حزب‌الله لبنان، فاطمیون افغانستان، زینبیون پاکستان و حشدالشعبی عراق در این راستا به وجود آمده است.

عباسی با اشاره به آیاتی از قرآن در مورد عده‌ای از مؤمنین که جان و مال و دارایی خود را باخدا معامله می‌کنند، افزود: امثال شهید حججی‌ها کسانی هستند که زندگی خود را به خدا می‌فروشند و در این مسیر قدم برمی‌دارند و در مقابل عده‌ای مانند سلبریتی‌ها نظیر برخی ستاره‌های سینمایی و فوتبالیست‌ها هستند که در همه زندگی خود در تلاش‌اند تا توجه مردم را به خود جلب کنند.

این تحلیل‌گر مسائل استراتژیک در پایان با تأکید بر اینکه پروژه جهانی‌سازی آمریکا با اصالت بخشیدن به هوای نفس و غرایز انسانی است، تصریح کرد: به فرموده امام راحل عظیم‌الشأن، ما برای ترویج فرهنگ و سبک زندگی اسلامی و دعوت مردم به اسلام باید فطرت بشری که خدا آشنا و دوست دار کمال و خوبی‌هاست را بیدار کنیم و با زبان فطرت بشری با آن‌ها سخن بگوییم.

منبع: خبرگزاری فارس

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.