سخنرانی استاد حسن عباسی در هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار

استاد حسن عباسی کارشناس مسائل استراتژیک و رئیس اندیشکده یقین با حضور در هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار – ۱۱ دی ۹۵ – در سالن شماره ۳ سینما فلسطین در جمع  اهالی رسانه و مردم علاقه‌مند به موضوع هنر انقلابی در تقابل با هنر لیبرالی پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به مساله ای که این روزها در نقطه توجه رسانه ها قرار گرفته و افکار عمومی را مشوش کرده پدیده گور خوابی و بحث عقیم سازی که از سوی برخی مسئولین مطرح شده را نشانه نظریه تکوینی داروینی دانست که هرکس نتواند خود را با شرایط وفق بدهد باید از بین برود و آنان را مصداق این خواند و آن را به شدت نهی کرد.

عباسی ادامه داد: امروزه در نظام کشور شاهد دو جناح سیاسی هستیم اما هنوز در زمینه اقتصاد جناح گیری خاصی به وجود نیامده اما در زمینه فرهنگ این جناح گیری ها در حال شکل گیری هستند و به دو دسته فرهنگ انقلابی و لیبرالی دسته بندی شده است.

وی گفت : اصطلاح کالج هنرهای لیبرال در همه جای جهان وجود دارد و در ایران هم ۳۷ سال پیش دانشکده هنرهای زیبا از این اصطلاح نشات گرفته است و در واقع یک جعل مفهوم رخ داده است، تمام متونی که در دانشکده های هنری تدریس و بسط داده می شود شالوده و مبنایش تفکرات لیبرالی است که در ذهن هنرمند درحال نفوذ است و نتیجه اش این می شود که وقتی این جوان با تعارضات واقعی در جامعه ای که در آن زندگی می کند روبه رو می‌شود نمی‌تواند آنها را حل و هضم کند.

وی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) که فرموده‌اند تا من هستم اجازه نخواهم داد حکومت به دست لیبرال ها بیافتد این نکته را در جامعه امروز گوشزد کردند که جوهره هنرها در دانشکده های هنری ما هنر لیبرالی است و باید هنر انقلابی در مقابل آن شکل بگیرد و برای این منظور جریان هنری انقلابی باید به قرآن رجوع کند و اساس و مبنای هنر واقعی را از درون کتاب آسمانی استخراج کند.

حسن عباسی ادامه داد: در قرآن ما شاهد این هستیم که خداوند به پیامبرانش می گوید ما برای شما قصه های پیامبران پیشین را روایت کرده ایم تا در قلب تو تثبیت شوند ، همان طور که می دانیم جوهره وجود انسان دارای چهار لایه است که شامل صدر (در وقت حزن و شادی) لایه شغاف (در وقت عشق و نفرت) لایه قلب(در وقت دگرگونی و منقلب شدن) و لایه ای به نام فواد که اصلی ترین و مهمترین لایه است و محل رویت حق و باطل است و انسان مومن در حال تلاش برای رسیدن به فواد است، در فواد مرحله ای به نام تثبیت یا هواء وجود دارد که این ثبات شامل ثبات قدم ، ثبات نفس و ثبات فواد است .

وی تصریح کرد: سینماگری که می خواهد فیلم بسازد باید بتواند آن را ابتدا در فواد خودش تثبیت کند و سپس آنرا به مخاطبینش نشان دهد تا در فواد آنان تثبیت شود این همان هنر انقلابی – اسلامی است، هنرمندانی همچون شهید مرتضی آوینی، مرحوم فرج‌الله سلحشور توانستند با آثارشان به ثبیت فواد در میان مخاطبانشان برسند.

رییس اندیشکده یقین بیان کرد: هنرمندان ما باید از مرحله صدر به شغاف و قلب برسند و در نهایت به فواد و در واقع به بیداری واقعی برسند و آنچه را که دیده اند در هنرشان برای مردم بیان کنند چه در سینما چه در انیمیشن و چه در موسیقی و …. درحقیقت هنرمند باید خودش اهل تزکیه باشد چیزی که در هنر لیبرال نقطه مقابلش مورد نظر است و هدفش فاسد کردن هنرمند است. هرگاه در جامعه ای حق با باطل جابه جا شد و یا مخلوط شدن را مشاهده کردید اینها نشانه های نفوذ لیبرال در آن جامعه است.

وی در پایان با اشاره به جشنواره مردمی عمار گفت: این حرکت مردمی می خواهد بین هنر لیبرال و هنر قرآنی فرق بگذارد و در حال ترسیم مبانی نظری آن و ساری کردن آن در بطن جامعه است. جشنواره عمار در سال ۱۳۸۹ در پاسخ به جریانات فتنه ۸۸ به وجود آمد در حالی که نباید فراموش کنیم هرگاه افراد جامعه‌ای به ایمان برسند بارها مورد آزمایش و فتنه های مختلف قرار می گیرند و این هنرمندان انقلابی هستند که باید فتنه شکن باشند و جوانان هنرمند عماری متعهدانه همچون مه شکنان فتنه هستند تا مردم را از گردنه ها عبور دهند.

منبع: روابط عمومی جشنواره عمار

استاد حسن عباسی در سومین روز هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به تولیدات هنری و خلاقیتی که توسط هنرمندان جوان ما در این جشنواره صورت گرفته است، گفت: جوانان باید امکان ظهور و بروز داشته باشند جوانان خوشبختانه خوب کار کرده‌اند نمونه‌های کارهای عمار به نظر مطلوب می‌رسد. اینکه ما واسطه را حذف کنیم و مستقیم با مردم ارتباط داشته باشیم کار مؤثری است.

وی درباره بحث هنر مردمی انقلابی گفت: متاسفانه اوایل انقلاب از هنر انقلابی غفلت شده بود. ما به سمت هنر مردمی نرفتیم اما خوشبختانه عمار به سمت هنر مردمی حرکت کرده است.

عباسی در این نشست درباره سینمای انقلابی و دشمنان آن صحبت کرد و گفت: جامعه سیاسی تا فرهنگی ما همه به دو دسته انقلابی و لیبرال تبدیل شده‌اند منتها در عرصه فرهنگ این امر زیرپوستی عمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه براساس تئوری داروینیسم گورخواب‌ها کسانی هستند که نتوانستند اختلاس کنند، در بورس ثروت جمع کنند و رانت داشته باشند لذا برطبق نظر مقامات باید عقیم شوند، این یعنی داروینیسم اجتماعی، سیاسی و فرهنگی چرا که انسان‌هایی که خود را با محیط منطبق می‌کنند تنها منقرض نمی‌شوند!

عباسی با بیان اینکه امروز شرایط بگونه‌ای شده است که بین فرهنگ لیبرالی و انقلابی شفاف‌سازی می‌شود، گفت: آنچه در گذشته در دانشکده های هنرهای زیبای ما بوده همان لیبرالیسم غربی است که امروز هم وجود دارد، بنابراین در ایران هم آنچه به معنای هنر تدریس می‌شود جامعه شناسی هنر، فلسفه هنر یا هر چیز دیگری ، همه لیبرالیستی است.

منبع: خبرگزاری فارس

استاد حسن عباسی روز شنبه در جشنواره عمار که در سینما فلسطین در حال برگزاری است، گفت: اینکه مقامات حکومتی می گویند گورخواب‌ها باید عقیم شوند در واقع این همان داروینیسم اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است در واقع گورخواب کسی است که نتوانسته اختلاس کند، یا ثروتی به هم بزند و یا نتوانسته رانتی داشته باشد و محاسباتی را برای خود رقم بزند بنابراین چون قدرت انطباق با شرایط اجتماعی را نداشته باید از بین برود.

وی با بیان اینکه اگر کسانی در انطباق خود با شرایط اجتماعی ناتمام باشند و به اسم گورخواب هم لو بروند راس دستگاه های مدیریتی ما کسانی هستند که درخواست کنند این افراد باید عقیم شوند، گفت: واقعیت این است که براساس تفکرات جریان داروینیسم کسانی که در سیاست، اقتصاد و اجتماع قدرت انطباق با شرایط را نداشته باشند باید از بین بروند و این موضوعی است که در مورد گورخواب ها قابل بررسی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هنرمند انقلابی هنرمندی فتنه شکن است، تصریح کرد: هنرمند انقلابی می تواند به مانند شهید آوینی و فرج الله سلحشور مردم را در هنگام فتنه ها از گردنه های سخت عبور دهد.

عباسی با بیان اینکه هنر انقلابی از شهید آوینی شروع شد و به فرج الله سلحشور رسید، تصریح کرد: سلحشور در سریال یوسف پیامبر به یک پختگی رسید و اگر زنده می ماند در ساخت سریال حضرت موسی به یک جهش عظیم دست می یافت در هر حال امیدواریم که جمال شورجه که ساخت این سریال به او واگذار شده در کار خود موفق باشد.

وی با اشاره به اینکه هنر انقلابی به دنبال تزکیه هنرمند است اما هنر لیبرال هنرمند فاسد تربیت می کند گفت: هنر انقلابی هنری است که اسلام به دنبال تحقق آن است واقعیت این است که هنرمند باید با هنر خود به صورت خداگونه برای مردم قصه بگوید و از مشوش کردن افکار جامعه بپرهیزد.

وی با بیان اینکه هنر عماری در مقابل هنر لیبرالی آمریکا قرار گرفته است، گفت: امروز محتوای دانشکده هنرهای زیبای تهران متاثر از دانشگاه هنر لیبرالی آمریکایی است واقعیت این است که ما با این رویکرد نمی توانیم در تحقق تمدن نوین اسلامی اثرگذار باشیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر هنر اسلامی بر لایه چهارم وجود انسان که در قرآن به نام فواد از آن تعبیر شده است نفوذ کند دیگر به کلینیک های روان پزشکی نیاز نیست، تصریح کرد: هدف از شکل گیری جشنواره عمار این است که بین هنر لیبرالی و هنر انقلابی فرق گذاشته و بتواند بر لایه چهارم وجودی انسان اثر بگذارد.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال با بیان اینکه هدف انقلاب اسلامی تشکیل تمدن نوین اسلامی است و تا زمانی که ما از این هدف دست نکشیم دشمن سیاست های خود برای نابودی انقلاب اسلامی را دنبال می کند، تصریح کرد: هدف از انقلاب اسلامی تشکیل تمدن نوین اسلامی بوده نه اینکه بخواهیم از غربی ها بوئینگ و ایرباس بگیریم واقعیت این است که ما قبل از انقلاب بهتر از این تجهیزات را دریافت می کردیم.

عباسی با بیان اینکه عدم شناخت نسبت به اسلام و لیبرالیسم موجب بروز انحراف از فتنه می شود، تصریح کرد: در اوایل انقلاب دو نفر از اعضای ستاد انقلاب فرهنگی که حزب اللهی بودند و اساتیدی را که ریش خود را با تیغ می تراشیدند با انگ زدن به آنها زمینه اخراج شان را فراهم می کردند که امروز یکی از همین آقایان در آمریکا فرقه سروشیسم را راه انداخته و یکی دیگر از آنها می گوید که سلول به سلول من لیبرال است واقعیت این است که این روشنفکران امروزی که کار آنها از افراط به تفریط کشیده شده است کسانی هستند که اصلا اسلام را نمی شناختند و فرق بین اسلام و لیبرال را هم نمی دانستند.

وی با بیان اینکه فتنه‌ها تک‌تک مدیران ما را درنوردیده است، اضافه کرد: هر کسی که در جمهوری اسلامی مسئولیت می پذیرد امتحانات جمهوری اسلامی در مقطع پسا دکتراست بنابراین اکثر مدیران از این امتحانات مردود می شوند به همین دلیل شاهدیم که بسیاری از مدیران و برخی از روسای جمهور از چرخه انقلاب خارج شده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

یک دیدگاه

  1. فیلمش رو قرار بدید.