علمِ احمق‌پرور

?علم مدرن، با رویکرد روش‎مدارانه خود به متدولوژی اصالت می‌دهد و از این نظر هرگونه نگاه جهت‌مند و ارزش‌مدارانه را نفی می‌کند. بر مبنای همین نگاه است که آقای منصوری علم مدرن را به حرفه‌ی نجاری تشبیه می‌کند. نگارنده درصدد پاسخگویی به ایشان نیست اما شایسته است نکاتی به ایشان یادآوری شود:

1️ آقای دکتر منصوری، روش‌های علم در نگاه متدینین زدوده نمی‌شود، اما انحراف اصلی که در نگاه شما مشهود است، اصالت‌دهی به روش است. از زاویه نگاه شما، حتی شیطان نیز نجار است!

?شیطان، یک متدولوژیست بسیار حرفه‌ای‌ست. او هیچگاه روش پرستیدن را برای انسان نفی نمی‌کند، بلکه جهت پرستش او را از خدا به سوی بت‌ها می‌گرداند. شیطان، خوردن و آشامیدن را برای انسان منع نمی‌کند، بلکه حلال‌خواری او را به حرام‌خواری برمی‌گرداند. نفی نگاه ارزش‌مدار از علم، یعنی چشم بستن بر حلال و حرام!

2️ آیا نگاه یک انسان موحد به عالم نباید توحیدی باشد؟! احتمالاً در جریان نیستید؛ جالب است بدانید ریشه علم، معرفت، فهم، معیشت و اندیشه در غرب، #تثلیث است. زمانی که حسن روحانی در اعتراض به طرح تحول در علوم انسانی مطرح کرد که: «پایه‌ها و مبانی علم، اسلام و مسیحی و یهودی ندارد» #رهبر_انقلاب در پاسخ به ایشان فرمودند: «مبنای #علوم_انسانی غرب، غیرتوحیدی، مادی و غیرالهی‌ست»

3️ در بخشی از گفتگوی شما ادعا می‌شود که توجه به دین و تدین افراد، مانع از پیشروی علم و دانشگاه است!! بفرمایید کدام بخش از دین تا به امروز وارد دانشگاه شده است که بخواهد مانع پیش‌روی صنعت و علم باشد؟

4️ حکیم‌پروری، غیر از دکترپروری و بلکه بسیار فراتر است.
برخلاف ادعای شما، رویکرد حوزه‌های علمیه تا پیش از دویست سال قبل، تقدس بخشی به علم نبوده بلکه پرورش حکیم بوده است. شیخ بهایی از محصولات همین حوزه‌های علمیه است؛ عالمی که وزیر و مشاور اعظم دربار صفویه بوده و علاوه بر علوم دینی، در ریاضی، معماری، مهندسی، ادبیات، سیاست، مدیریت، فقه و… مهارت ویژه‌ داشته است؛ مقیاس علمی ایشان را با فارغ‌التحصیلان فعلی دانشگاه قیاس کنید. تخصص و اشراف همه جانبه‌ی شیخ بهایی بر علوم، حاصل چه چیزی جز درجه‌ی اعلی حکمت ایشان می‌تواند باشد؟

? حکیم کسی است که هرچه بیشتر پیشرفت می‌کند، به خوف او از خدا افزوده می‌شود؛ زیرا خودش را بیشتر در محضر خدا می‌بیند پس معصیت نمی‌کند.

? تفاوت حکمیم‌پروری از دکتر پروری در خوف از خدا است که رسول‌الله(ص) فرمودند: «رأس الحكمة مخافة الله عزّوجلّ»
علومی که در دانشگاه ارائه می‌شود، به خوف انسان از خدا نمی‌انجامد. در تمام علوم دانشگاهی، می‌شود به اعلی‌ترین درجات رسید اما آلودگی اخلاقی نیز داشت؛ در حالی که گام نخست در نیل به حکمت، تزکیه است. «ویُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتبَ وَ الحِکمَة» اگر علم در دست فردی با آلودگی اخلاقی توسعه پیدا کند، همچون شمشیری‌ست که در کف زنگی مست باشد.

?در تعقیبات نماز عصر چنین می‌خوانیم که: «اعوذُ بک من علمٍ لاینفعُ» به خدا پناه می‌بریم از علمی که به ما نفع نمی‌رساند. علمی که نفعی به ما نمی‌رساند، چیزی جز « جهل» نیست. برخلاف تصور عموم، معنای جهل، ندانستن نیست؛ بلکه اصرار بر دانسته‌های غلط است. منظور از جهل، ساینس و دانشی است که فردی چون استیون هاوکینگ (دارای بالاترین سطح علمی جهان در فیزیک به طوری که همه‌ی فیزیک‌دانان جهان شاگردان او به شمار می‌آیند،) را به الحاد می‌رساند. علمی که در اعلی‌ترین درجه خود، اهرام ثلاثه مصر را با ابزار و تجهیزات بسیار محدود چهار هزار سال قبل بنا می‌سازد؛ به طوری که هنوز کسی نمی‌داند این قطعات عظیم‌الجثه‌ی سنگ، چگونه بر پشت هم چیده شده و بالا رفته‌اند. اما این #علم، جهل است.

5️ هم‌تای شما در آمریکا در باب علم مدرن، نظر دیگری دارند. «میچیو کاکو» از بزرگترین نظریه‌پردازان فیزیک جهان که در علم فیزیک، استاد شما محسوب می‌شود، علم مدرن را « #احمق_پرور» می‌داند. از منظر ایشان، نظام دانشگاهی آمریکا در مهد تمدن غرب، احمق‌پرور است که اگر نخبگان جهان جذب آن نشوند، به سرعت متلاشی می‌شود.
آیا چنین روند معیوب در نظام دانشگاهی آمریکا هم حاصل ورود دین به دانشگاه بوده است؟!

آیا نظام علمی-آموزشی آمریکا نیز رویکرد دینی داشته که احمق می‌پروراند؟
آیا نظام علمی-آموزشی آمریکا نیز رویکرد دینی داشته که احمق می‌پروراند؟

6️ شما به جد مدعی شدید که پیشرفت‌های دفاعی کشور، نتیجه همراهی دانشگاه با حوزه دفاعی بوده در حالی که شواهد امر، عکس این ادعا را اثبات می‌کند. کدام صنعت پیش‌رو کشور تاکنون محصول دانشگاه بوده است؟

? هرگاه خودروی بومی و مرتفع کننده نیاز داخلی در خیابان‌های کشورمان دیده شود، آن گاه می‌توانیم مدعی دارا بودن دانشگاه صنعتی باشیم. آنچه تاکنون در صنعت موشکی، دفاعی و هسته‌ای رقم خورده است، نه محصول دانشگاه که حاصل روحیه جهادی افراد متدینی چون حسن طهرانی مقدم و همراهان وی، مجید شهریاری، احمدی روشن و… بوده است. مصطفی احمدی روشن بیش از آنکه دانش‌آموخته‌ی دانشگاه شریف باشد، فارغ‌التحصیل آزادگی و حریت در خانواده‌ی مؤمن و انقلابی خود بود. پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای برای شما و همکاران دانشگاهی‌تان به قدر غیرقابل باور و محال می‌نمود که شخص شما به رهبری معظم توصیه کردید گزارشات پیشرفت صنعت هسته‌ای شهید شهریاری و همراهانشان را باور نکنند!

7️ اما دانشگاه شما، صنعتی شریف، که نخبه‌های کشور را پذیرش می‌کند، آن چنان هم بی‌حاصل نبوده است. چندی پیش، سازمان عملیات ویژه گرداب، (که مبتنی بر چارچوب قانون، فسادهای سایبری را ردگیری می‌کند،) شبکه‌ای از جوانان فاسد ایرانی را از کانادا به دام انداخت که بزرگترین وب‌سایت پورن به زبان فارسی را تأسیس و مدیریت می‌کردند. مدیر این شبکه در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف بود. پس از دستگیری وی، یک هزار تن از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف با نام و مشخصات خود، در دفاع و حمایت از این فرد فاسد، و در اعتراض به محاکمه او در سیستم قضایی کشور نامه سرگشاده رسمی منتشر کردند!
gerdab.ir/fa/news/5863

علم احمق پرور

?آیا این فرد فاسد و امضا کنندگان آن نامه‌ی خفت‌بار و ننگین، محصول تربیت‌شدگان شما در دانشگاه شریف و علمِ روش‌مدار شما که اسلام را مانعی برای آن می‌دانید، نیستند؟

t.me/hasanabbasi_students/3506
t.me/hasanabbasi_students/3507

اختصاصی
کانال رسمی اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.