ادب و اجوکیشن

هشتم اسفند ماه، روز امور تربیتی و #تربیت_اسلامی ‌است؛ ستادهاي امور تربيتي در این روز به ابتکار شهیدان رجایی و باهنر در مدارس تشکیل شد تا دانش‏آموزان به عمل به ارزش‏هاي اسلامي ترغيب شوند. طرحی که خوب بود اما کافی نبود و به همین علت بعدها به حاشیه رانده شد…

این، حلقه‌ی گمشده‌ی سازوکار«تعلیم و تربیت» است؛ توجه به ظرفیت‌های فطری وعبادی در پرورش انسان؛ فقدان همین مسأله بود که هشتم اسفند ماه سال ۵۹ شهیدان رجایی و باهنر که نخست‌وزیری و تصدی وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشتند، ستادهای امروز تربیتی را به منظور اشاعه فرهنگ اسلامی در مدارس دایر کردند. اما روش اجوکیشن غربی، با نگرشی که به «انسان» دارد، اصلاً نمی‌تواند او را متعالی ببیند؛ تا امکان تربیت آن را هم داشته باشد. مفاهیم، «تربیت» عربی و «اجوکیشن» غربی، دو سنجه‌ی گنگ ومغلقی هستند که ظرفیت لازم را برای آن غایتِ متعالیِ متصور فراهم نمی‌کنند. مفهوم پیچیده‌تر، عمیق‌تر و فراتر از این دو، «ادب» است؛ یعنی پرورش انسان‌هایی ادب‌جو.

ادب در عبودیت
ادب در عبودیت

?زمانی که شما در محضر کسی هستید، ادب حکم می‌کند کاری که برای او ناپسند است را انجام ندهید. حضور در هر جمعی، آداب خاص خودش را می‌طلبد. ادب حضور ما در محضر خدا که اتفاقاً دائمی و همیشگی‌ست، چطور باید باشد؟ اگر حضور خدا را درک کردیم، هر لحظه سعی می‌کنیم آن طور که او می‌پسندد، باشیم؛ حدودِ حرام و حلالی که او معین کرده را درنظر داشته باشیم.

?«محصول و خروجی آموزش و پرورش را چه می‌خواهیم باشد؟ انسانی با برجستگی‌های اخلاقی، فکری و مغزی و با تدین؛ چنین انسانی را می‌خواهیم..»

▫️امام خامنه‌ای – سوم مرداد ماه ۸۶

فلسفه‌ی آموزش و پرورش
فلسفه‌ی آموزش و پرورش

✅ هدف، ساختن انسان است؛ نجات از سرگشتگی و حیرانی، قدر یافتن چهار ساحت قدسی او برای مکلف شدن و آمادگی برای دریافت هدایت. این خمیرمایه و انسانی که می‌خواهیم تأدیب کنیم، ظرفیت‌های دست نخورده و ناشناخته‌ای در فطرت خود دارد که باید به حد اعلی برسد و شکوفا شود. نظامِ آموزش و پرورشی که چنین افقی را مدنظر داشته باشد در «طرح جامع ادب و اجوکیشن» دیده شده است.

✴️ استاد حسن عباسی «طرح جامع ادب و اجوکیشن» را با خط مشی «حکمت حضور» در نگاه امام خمینی(ره) و مبتنی بر«فلسفه آموزش و پرورش» از نگاه امام خامنه‌ای را در سال ۸۷ پرداخته‌اند. جلسه ۱۲۳ و ۱۲۴ و ۱۶۲ و ۱۶۴ کلبه کرامت ببینید:

#اختصاصی

کانال رسمی استاد حسن عباسی

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.