او خانه همی جوید و من صاحبِ خانه… «شیخ بهایی»

??سوم اردیبهشت هر سال، بزرگداشت حکیم #شیخ_بهایی نام گرفته ا‌ست.

?شیخ بهایی یک عالم دین است که وزیر و مشاور اعظم دربار صفویه بوده و علاوه بر علوم دینی، در ریاضی، معماری، مهندسی، ادبیات، سیاست، مدیریت، فقه و… تبحّر داشته است؛ مقیاس علمی ایشان را با فارغ‌التحصیلان فعلی دانشگاه قیاس کنید. تخصص و اشراف همه جانبه‌ی شیخ بهایی بر علوم، حاصل چه چیزی جز درجه‌ی اعلی #حکمت ایشان می‌تواند باشد؟

?حکیم کسی است که در پیمودن درجات علم و معرفت، هرچه بالاتر ‌رود، خوف او از خدا بیشتر بشود. زیرا خودش را بیشتر در محضر خدا می‌بیند و معصیت نمی‌کند. حکمت، خاص #مؤمن است؛ تا مؤمن نشویم، راه به حکمت نخواهیم برد! در روایتی از امام علی(ع) آمده است که: «الحكمة ضالة المؤمن» «حکمت، گمشده‌ی #مؤمن است.» گام نخست در نیل به حکمت، #تزکیه است.

?تفاوت حکمیم‌پروری از دکترپروری در خوف از خدا است که رسول‌الله(ص) فرمودند: «رأس الحكمة مخافة الله عزّوجلّ» یعنی همان نسبتی که سر انسان با بدن او دارد، خوف از خدا در حکمت دارد. اگر علم در دست فردی با آلودگی اخلاقی توسعه پیدا کند، همچون شمشیری‌ست که در کف زنگی مست باشد.

?اگر نظام دانشگاهی امروز، عاجز از پرورش ابن سیناها و خواجه نصیرها و شیخ بهایی‌هاست؛ علت مهم این است که حکیم نمی‌پروراند که به خوف از خدا بینجامد. در تمام علوم دانشگاهی، می‌شود به اعلی‌ترین درجات رسید ولی آلودگی اخلاقی هم داشت.

?امام خامنه‌ای – ۱۳۷۰/۱۱/۱۵
? «بعضی به غلط خیال می‌کنند که «علم‌گرایی» با «دین‌گرایی» نمی‌سازد… این‌ها کور خوانده‌اند و اشتباه می‌کنند؛ این دو با هم هیچ منافاتی ندارند؛ زیرا دین اگر دین اسلام است، دینی است که انقلاب می‌کند… و به علم دعوت می‌کند.»

❇️ علت این‌که مسلمانان توانستند برای مدت چند قرن متمادی به چنان اوج علمی دست یابند که از فارابی و خوارزمی و ابن سینا و تا شیخ بهایی و خواجه نصیر عرضه کنند، توجه دین مبین اسلام به علم و معرفت بود؛ علمی توأم با تزکیه‌ی نفوس که: «ویُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتبَ وَ الحِکمَة»

❇️هر در که زدم، صاحب آن خانه تویی تو//هر جا که روم، پرتو کاشانه تویی تو
❇️در میکده و دیر که جانانه تویی تو//مقصود من از کعبه و بتخانه تویی تو
✅مقصود تویی، کعبه و بتخانه بهانه… «شیخ بهایی»

#اختصاصی
کانال رسمی اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی
▶️ Instagram.com/Hasanabbasi_students
▶️ Eitaa.com/Hasanabbasi_students

▶️ Igap.net/Hasanabbasi_students
▶️ Sapp.ir/Hasanabbasi_students

▶️ Gap.im/Hasanabbasi_students
▶️ Bpn.im/Hasanabasi_students

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.