انتشار نهضت موسوی

?ولایت عهدی اجباری امام رضا (ع)، دردِ جان‌کاهی که به #مرواریدی درخشان بدل شد

??ششم ماه رمضان، سال‌روز اجبار #امام_رضا(ع) به پذیرش ولایت‌عهدی توسط مامون عباسی است.

? با کیفیت مطلوب ببینید:

yaghin.org/dacisfiles/Document/3465-3958-V1.jpg

?جامعه‌ی بحران زده‌ی اسلام پس از وقایع کربلا، نیاز مبرم به احیا داشت؛ امام سجاد (ع) با هدایت آرامش و بسط اسلام به طریق عبادی، زمینه را برای نهضت علمی امامان بعد از خود آماده ساختند.امام باقر (ع) به عنوان شکافنده‌ی علم، دست به تولید علم زدند و سپس امام صادق (ع) اسلام را با تربیت چهار هزار شاگرد در #کرسی_نظریه_پردازی و آزاد اندیشی‌ و با بنیان‌گذاری #فقه_جعفری بسط دادند.

?روی کار آمدن عباسیان و ترس هارون‌الرشید، از ادامه کرسی‌های نظریه‌پردازی امام صادق(ع) موجب شد تا امام موسی کاظم (ع) را زندانی کند؛ حضرت امام موسی کاظم (ع) بیشتر عمرشان را در زندان گذراندند. عصری که به گفته مورخین تاریخ، عصر اوج تمدن اسلامی‌ست، یعنی عصر هارون و پسرش مأمون، از تاریک‌ترین دوره‌های تمدن اسلام است. در زمان مأمون یعنی اوج قدرت عباسیان، دو حرکت خطرناک صورت گرفت:

1⃣ نخست، ایجاد #کرسی‌_نظریه_پردازی موازی. مأمون عباسی در مقابله با نور #حکمت_ناب قرآنی، مرکز #گفتگوی_تمدن_ها را با نام #دارالحکمه راه‌اندازی کرد؛ دو نفر (به نام‌های جرجیس بن بختی‌‌شوع و حنین بن اسحاق) #فلسفه یونان را ترجمه کرده و وارد جامعه‌‌ی اسلامی کردند تا حکمت ائمه (ع) به زاویه رانده شود. ضد فلسفه نیستیم؛ اما باید دانست که مأمون بسیار حساب‌ شده سعی براین داشت تا تفکری روی کار بیاید که بر تفکر اصلی ائمه (ع) سایه اندازد.

2⃣ دوم : اجبار به امام رضا (ع) در پذیرش #ولایت_عهدی. امام کاظم (ع) ۳۷ دختر و پسر داشتند. ( نوزده دختر و هجده پسر) که از این تعداد، ۲ تن در مصر، یکی در یمن، و ۳۴ تن دیگر در فلات ایران هستند؛ اگر از بالاترین مرقد مطهر ایشان تا پا یین‌ترین نقطه و از شرق تا غرب، دو خط افقی و عمودی به شکل «به‌علاوه + » هر یک به طول سی صد کیلومتر ترسیم کنیم، محدوده‌‌ی مزار مطهر این ۳۴ فرزند امام موس ی کاظم (ع) در فلات ایرانِ هزار و دویست سال قبل است.

✅ در واقع #طرح_استراتژیک_امام_کاظم (ع) با علم به وقایع پیش رو و پس از خود، چنین بود ‌که فرزندان پرشمار ایشان ( ۱۹ دختر -که همگی مجرد ماندند- و ۱۸ پسر ) در یک حرکت گسترده نهضتی، در بازه زمانی محدود به ایران تا یمن سرازیر شوند. با این طرح‌ استراتژیک محیط مدار که امام کاظم (ع) و فرزندانشان برای ما به ارمغان آوردند، شیعه در ایران نُضج گرفت. پیش از آن، تشیع در منطقه طبرستان تا بخش‌هایی از سیستان، ظهور و بروز داشت؛ اما تثبیت آن و شکل‌گیری یک ایران شیعه در دوره‌ی امام هفتم (ع) بود؛ فرزندان ایشان همگی در یک جاده به دنبال امام رضا (ع) نرفتند بلکه در سراسر ایران توزیع شدند و دست به تبلیغ زدند تا جایی که ضریب نفوذشان بالا رفت و شهید شده یا از دنیا رفتند؛ و مشهدِ هر کدام‌شان زیارتگاه و عنصر قوام و دوام فرهنگ ایرانی و شیعی است. هر کدام هرکجا بودند، #تشیع را در آن جا نهادینه کردند . یکی از عوامل پیدایش #انقلاب_اسلامی در ایران و این که ایران، اسلامی متفاوت از مهد خود یعنی عربستان دارد، این ۳۷ خواهر و برادر هستند. اگر امروز قم، قلب تپنده‌ی حرکت مرجعیت شیعه است، و با نجف رقابت می‌کند، این موقعیت را یک دختر جوان امام هفتم (ع) ایجاد نموده است. پراکندگی جمعیت این بزرگواران در ایرانِ آن زمان، پراکندگیِ نهضتی‌ست؛ الگوی انحصاری شیعه در ایجاد جنبش چریکی:

?در پهنای سه هزار در سه هزار کیلومتر توزیع شده و وارد ایران شدند.

?به صورت قبیله‌ای در یک مکان توقف نکردند بلکه گسترش پیدا کردند.

?مستقر شدند و محیط را برای شیعه تثبیت کردند.

?در آن مکان باقی ماندند، تبلیغ کردند تا ضریب نفوذشان بالاتر رفت و به شهادت رسیدند.

?اثرشان تا پیش از شهادت اگر «یک» بود، بعد از شهادت‌شان «نهصد و نود و نه» شد. بیش از هزار سال است که هر یک همچون ستاره‌ای پرفروغ در آن مکان‌ها می‌درخشند.

✅ جلسه ۲۱۷ #کرسی_نظریه_پردازی #کلبه_کرامت با موضوع 《جغرافیای نهضت موسوی》برگزار شده در اردیبهشت ۸۹ را در همین باره ملاحظه نمایید:

کانال رسمی استاد حسن عباسی
? @Hasanabbasi_ir

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.