شبی به قدر هزار ماه…

  • معجزه بود؟

?انسان معاصر وقتی که دید می‌تواند هواپیما بسازد و با آن در آسمان پرواز کند؛ فضاپیمایی بسازد و به فضا سفر کند؛ و… حس کرد دیگر می‌تواند تمام مشکلات خود را حل کند؛ و از این رو دچار حسِ خودخواهی و خودبرتربینی شد.
«یا أَیُّهَا الإِنسان‌ُ ما غَرَّک‌َ بِرَبِّک‌َ الکَرِیم‌ِ»

?غافل از آنکه هیچ اتفاق خارق العاده‌ای رخ نداده بود.
?این توانمندی را خدا برای انسان #جعل کرده بود، اما بشر هنوز به میزان بلوغی نرسیده بود تا بتواند از آن بهره ببرد.
?او #عاجز بود که بتواند چون پرندگان در آسمان پرواز کند؛ علم به کمک او آمد تا #قادر شود.
?پس معجزه‌ای در کار نبود؛ او فقط بخش بسیار بسیار کوچکی از ظرفیت‌های آماده‌ و معطل مانده را کشف کرده بود.

✅ « #قدر» یعنی توانمند شدن؛ ارزش یافتن؛ یعنی بتوانیم مرزهای توانایی خود را آن قدر بگسترانیم که دامنه‌ی #عجزهای‌مان کمتر و کمتر شود. چه عجزهای مادی و چه معنوی!

✅ خداوند برای هر شیئی قدری #جعل کرده است: «قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَی ءٍ قَدْراً» #شب_قدر یعنی آن که #قدر یا نهایتِ ظرفیتِ توانمندی خود را بشناسیم و تلاش کنیم تا به آن برسیم. #تقدیر ما این چنین رقم می‌خورد…
و همچنین بدانیم که هرچه سعی و کوشش کنیم، از یک جایی به بعد، دیگر همه #عاجزیم..
?«مَوْلايَ مَوْلايَ اَنْتَ القادر وأنا العاجز وهل يرحم العاجز إلاّ القادر»

❇️ #شب_قدر باید شب سالِ برنامه‌ریزی #جامعه_اسلامی باشد.

کانال رسمی استاد حسن عباسی
? @Hasanabbasi_ir

✳️ شبی به قدر هزار ماه…

?اگر کسی #قدر خود را بداند، خودش را ضایع نمی‌کند.
?«قدر» یعنی توانمند شدن؛ ارزش یافتن؛ یعنی بتوانیم مرزهای توانایی خود را آن قدر بگسترانیم و توسعه دهیم که دامنه‌ی عجزهای‌مان کمتر و کمتر شود. چه عجزهای مادی و چه معنوی! ( #خلق و #جعل)
خداوند برای هر شیئی قدری #جعل کرده است: «قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَی ءٍ قَدْراً»

?مؤمن باید، عجزهای خودش را کم کند و قدر خودش را توسعه بخشد؛ این توسعه چطور انجام می‌شود؟
?با #تمنا. تمنایی برای توسعه و تسخیر…
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رَسُولٍ وَلا نَبِیٍّ إِلا إِذَا #تمنى أَلْقَى الشَّیْطَانُ فِی أُمْنِیَّتِهِ فَیَنْسَخُ اللَّهُ مَا یُلْقِی الشَّیْطَانُ ثُمَّ یُحْکِمُ اللَّهُ آیَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ » – سوره حج – ٥٢

?تمنا یعنی طلبِ وسع کردن. انبیا، امامان معصوم و ولی فقیه برای رقم زدن جامعه‌ی آرمانی موردنظر خود، هرگز در گوشه‌ای نمی‌نشستند تا همچون یک سوپرمن (ابرمرد)، تنهایی جامعه‌ی خود را بسازند و سپس مردم را به آن دعوت کنند.
?بلکه آن‌ها از یک یک مردم طلب وسع می‌کردند. زمانی که تک تک مردم کوشش کنند و #توسعه پیدا کنند و قدر یابند، آن گاه جامعه توسعه پیدا می‌کند؛ قدر می‌یابد و مقتدر می‌شود.

?اگر مردم عزیز ما برای نخستین بار در تاریخ انبیا و ائمه و صلحا توانستند حکومتی اسلامی بنا کنند که چهل سال برپا بماند؛ به طوری که به نسبت روزهای آغازین انقلاب، به مراتب از #اقتدار مضاعف‌تری برخوردار است، چه چیزی‌ست جز آنکه بر وسع مردم افزوده شده؛ و اینجا بود که امام راحل می‌فرمودند: «می‌بینم که این مردم الهی شده‌اند» «این مردم را انبیا و ائمه نداشتند» البته، ملتی که وسع یافته و توسعه‌ و قادر است، لاجرم تکلیف مضاعف‌تری هم دارد که: «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها» هرچه به وسع ما افزوده شود، تکلیف ما بیشتر می‌شود. و امروز، تکلیفی به مراتب بزرگتر از روزها و ماه‌های نخست انقلاب اسلامی بر دوش ماست…

✅ پس برای #مقتدر شدن، برای #قدر یافتن و قادر شدن، برای زدودن عجزهای باقیمانده، برای قدر پیدا کردنِ تمام بخش‌هایی که هنوز در آن عاجز مانده‌ایم، راهی نداریم جز اینکه خودمان، #توسعه بیابیم؛ با تمنا!

✳️ و این شب‌ها، شب‌های #تمنا است. امشب تمنا می‌کنیم تا برای یک سال دیگر، نه؛ برای هزار ماه دیگر، بیشتر و بیشتر قدر یابیم…. #تقدیر ما این چنین رقم می‌خورد.

?قدر بالقدر ⬅️ توانایی‌هایی هستند که هنوز آزادشان نکردیم.
?قدر بالفعل ⬅️ آنچه اکنون هستیم.
?عجز بالفعل⬅️ باید زدوده بشود.
?عجز بالعجز⬅️ بعید است در این حوزه‌ها هرگز قادر بشیم. همچون بازگشت به دوران کودکی‌مان.

#قاعده_قدر

کانال رسمی استاد حسن عباسی
? @Hasanabbasi_ir

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

یک دیدگاه

  1. با سلام و عرض تشکر از زحمات شما اجازه بدهید امسال قدر شما را بیشتر بدانیم بوسیله دریافت ویدیو از شوً استاد عباسی توسط شما به جای مطالب خواندنی و عده زیادی را خوشحال و دعا گویتان بکنید لطفا علت را شرح دهید اگر جواب شما د باره منفی باشد برایمان انشاالله که جواب شما برایمان مثبت خواهد بود. ممنون