شرح جلسه 323 (درآمدی بر دکترین سینما 3) به همراه نمودارها
در ذیل خلاصهای از مطروحات جلسه ۳۲۳ از سلسله جلسات کلبه کرامت از نظرتان میگذرد با این تذکر جدی که این مباحث برای دانشجویان و شرکت کنندهگان ثابت این جلسات مفید و معین است و بدیهی است که این شِمای کلی و گسترهای از واژهها و کلید واژهها برای افرادی که پیگیر مستمر تفکرات و مباحث ایشان نیستند شاید نامفهوم و ثقیل تلقی گردد. علاقهمندان برای اطلاع و آگاهی بیشتر میتوانند به سایت و دی وی دی های (رسمی) منتشر شده ایشان توسط مرکز بررسیهای دکترینال امنیت بدون مرز مراجعه نمایند.
استاد حسن عباسی در این جلسه برای سومین جلسه متوالی به «درآمدی بر دکترین سینما» پرداخت. او با اشاره به انقلابی که در زمینه رسانه در حال وقوع است دیدگاه پست مدرن و ترنس مدرن و نگاه اسلام به وجوه رسانه و ارتباط بین آنها را را تشریح کرده و در نهایت راه رسیدن به رسانه دینی را مشخص کرد.
ادامه توضیح و نمودارها در ادامه مطلب …
سینما شامل سه جزء هنر، صنعت و رسانه است که در عصر حاضر جزء رسانه در حال یک انقلاب بزرگ است. این انقلاب در رابطه بین سه وجه گوینده، پیام و گیرنده در حال وقوع است و بر خلاف گذشته که فقط گوینده مطرح بوده امروزه؛ هم گوینده و هم شنونده مطرح هستند.
در این عصر جدید رسانه ای پیام در حال ترکیب با گیرنده است و از آنجایی که در نگاه پست مدرنیسم گزاره مرگ مؤلف به عنوان سرچشمه صرف پیام و به معنی حذف او پس از تولید پیام مطرح است و این نگاه نوعی کثرت گرایی (پلورالیسم) به وجود میآورد که در آن پیام توسط گیرنده ایجاد میشود و هر کس برداشت خود را فارغ از منظور گوینده (سرچشمه پیام) خواهد داشت. مانند برداشتهای مختلف از قرآن که موجب ایجاد فرقه های مختلف در اسلام شده است. ایشاندر ادامه مرحله گذار از پست مدرنیسم به ترنس مدرنیسم را تبیین کردند و ترنس مدرنیسم را که در آن رسانه گیرنده پیام با پیام یکی میشود را با چند مثال به صورت مبسوط توضیح دادند.
رسانه در قرآن در دو وجه بلاغ و دعوت مورد توجه قرار گرفتهاند. وجه دعوت شامل سه گزاره موعظه ، جدال احسن و حکمت است. در این وجه آنچه از قرآن و سیره عملی معصومین و حدیث«کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم»از امام صادق (ع) برمیآید این است که گوینده پیام باید خود، پیام بوده و به آنچه میگوید عمل کند. همانند انسانهای صالح و بزرگی که خود وجودشان پیام است. اگر کسی به آنچه میگوید عامل نباشد حرف او اثر نمیکند. لذا دلیل اکثر مشکلات درونی رسانه امروزی (داخل کشور) عدم تطابق عمل اصحاب رسانه با پیامی است که به مخاطب میرساند.
در همین راستا ایشان برای تفسیر بهتر شاگردان اکثر علما و حکمای بزرگ با آنها زندگی میکردند را به عنوان مثالی آوردند که درس خود را از رفتار آنها میگرفتند و به عبارتی گیرنده پیام با پیامی که از گوینده ای که خود عامل به آن بوده دریافت کرده یکی میشود اما در علم مدرن شخص عالم لزوماً به دانسته خود ایمان نداشته و بین پیامی که میرساند و گوینده پیام که خود اوست یک شکاف وجود دارد.
در نگاه دینی پیام باید با گوینده آن ممزوج شود و گوینده عین پیامی باشد که ایجاد میکند لذا اگر بتوان آنطور که در دین مطرح است گوینده خود به پیام خود عامل باشد و همچنین گیرنده نیز خارج از نگاه تکنولوژیک با پیام یکی شود یعنی آن پیام را باور کرده و به آن عمل کند، دکترین رسانه مبتنی بر حکمت دعوت و بلاغت رقم خواهد خورد و در نتیجه رسانه دینی ایجاد میشود.
در این نگاه گوینده پیام باید از روایت «قل و دل» پیروی کند همچنین گیرنده پیام نیز باید پیام دریافتی را به مثابه گاو در نگاه آیت الله سید علی قاضی پیام را نشخوار کرده و سپس آنرا جذب کند. در چنین رسانهای پیام ارسال شده رها نخواهد بود.
منبع : هفته نامه فرهنگی سایبری رویکرد
نمودارهای جلسه 323:
برای دیدن نمودار ها با اندازه اصلی روی عکس ها کلیک کنید
سلام علیکم خسته نباشید
امیدوارم این کار امام زمان پسندتون رو ادامه بدید
نمودار ها و جداول دکتر واقعا مفیدن ممنون
لطفا بقیه ی جلسات رو هم نمودارهاشو اشکالشو اگر
که دارین بذارین واگر سایتی اون ها رو برای دانلود گذاشته بفرمایید تا ما بریم بگیریم
طیب الله
دوستان عزیز خسته نباشید
چرا از جلسه 304 به بعد را برای دانلود نزاشتین
لطفا بطور منظم بزارید تا دانلود کنیم پا به پای جلسات پیش بریم