شرح جلسه 327 کلبه کرامت / درآمدی بر دکترین سینما 5

شرح جلسه 327 کلبه کرامت / درآمدی بر دکترین سینما 5

مهمترین مولفه کلبه دیجیتالی ، بی معنایی است . کلبه دیجیتال تافلر میوه درخت فلسفه است همانند ریشه های اصلی اش (لوگوس ، کمیت و کیفیت ) به اعتبار گرفته شده اند و مولفه اصلی آنها بی معنایی است؛ در نتیجه کلبه دیجیتال مولفه اصلیش بی معنایی خواهد بود.

ادامه توضیحات و عکس های این جلسه در ادامه مطلب …


نظام اعتباریات بی معنا است و از مهمترین وجوه تمایز دنیا و آخرت از ارزش افتادن اعتبارات دنیا در آخرت است و به قول حکما این اعتبار گرایی انحراف بزرگ بشر بوده است.
اتفاق مهم این است که کلبه دیجیتال کلیه بخش های زندگی را درنوردیدهست و نسبت به نسلهای قبل میزان استفاده از ابزارهای تکنولوژیک یک روند افزایشی را طی کرده است و به جایی رسیده است که زندگی بشر کنونی را تسخیر کرده است و به اصطلاح دیجیتالایز شده است.

موضوع اصلی این جلسه حول دو محور بیان های کلبه دیجیتال و تمایز آن از کلبه کرامت و جایگاه عنصر طمع در کلبه دیجیتال تافلر می باشد.
استراتژی؛ فن و هنر به میدان آوردن نیروهاست و تاکتیک را در یک سطح پایین تر به معنی فن مدیریت نیروها در میدان می گویند. به طور مثال تقابل سنت و مدرنیسم در میدان انسانگرایی مطرح می شود و این موضوع در میدان خداگرایی مطرح نیست.

در ابتدا باید سطح بالاتر (سطح استراتژیک) میدان ها را شناخت و تعریف کرد؛ زیرا هر میدانی شرایط خاص خود را دارد. ولی اگر بپذیریم که فقط یک زمین برای بازی وجود دارد آنگاه دیگر استراتژی بی معنی خواهد بود چون هر زمینی ضوابط خود را دارد و در این هنگام تکنیک و تاکتیک بر استراتژی غلبه می کند. ولی وقتی از بالا نگاه کردیم و زمینهای مختلف را شناختیم آنگاه به وسیله استراتژی تصمیم می گیرم یم که نیرو های خود را در کدام زمین به کار گیریم و بعد وقتی وارد زمین شدیم به وسیله تاکتیک ادامه می دهیم و در این صورت دیگر استراتژی دیگر اسیر تکنیک و تاکتیک نخواهد بود چون یک استراتژیست نیاز به زمین های مختلف و قدرت انتخاب دارد و در یک زمین مشخصی طراحی استراتژی های متخلف بی معنی خواهد بود.

کلبه دیجیتال روندی رو به تکامل دارد که در این باره دو نکته محل هشدار می شود:
۱-بی معنایی و الگوریتم سازی برای تمام پدیده ها
۲-حرص و طمعی که برای تصاحب این ابزار و تکنیک ایجاد می کندو برآیند این تحول منجر به فردگرایی جوامع بشری و نتیجتا نابود شدن زندگی اجتماعی بشر است.
و در نهایت ما دو زمین بازی داریم: ۱- کرامت ۲- دیجیتال
در نهایت اگر قرار باشد در یک زندگی دیجیتالزده معنا و کرامت هم تولید کنیم باید منابع و امکانات را به آن سوق دهیم؛ هدف کرامت است چون انسان کریم خلق شده است « لقد کرمنا بنی آدم » و کلبه دیجیتال و تلاش های انجام شده برای تحقق ساز و کارهای آن با چه ابزاری می خواهد کرامت را رقم بزند.

Case Study این جلسه اختصاص به فیلم “آئینه سیاه” ( Black Mirror ) محصول ۲۰۱۱ انگلستان یافت که استاد به تحلیل استراتژیک آن پرداختند. با دیدن این فیلم آن چه در ذهن تداعی می شود انیمیشن “یوگی و دوستان” است که در ذیل به چند مورد آن اشاره می گردد:
۱-در انیمیشن یوگی همان طور که با نشان دادن موز به میمون، طمع اش را برمیانگیختند تا روی تسمه نقاله برود و انرژی لازم برای حرکت (پرواز) کشتی را تامین کند، در این فیلم هم نشان می دهد که افراد با رکاب زدن بر روی دوچرخه و تلاش برای کسب امتیاز، به تامین انرژی مورد نیاز سیستم می پردازند.
۲-در انیمیشن یوگی عامل حرکت کشتی را یک میمون نشان می دهد و چون میمون در تفکر داروین به انسان شبیهتر است؛ همین طور می بینیم این انسانها هستند که انرژی این سیستم را تامین می کنند.
۳-در این انیمیشن عامل حرکت کشتی را میمون نشان می دهد و نه خداوند (این توهینی به حضرت نوح و کشتیست و در صحنه هایی از آن عبارت Noha’s Ark ) Yogi’s Ark ) مشاهده می شود که واژه Ark در ادبیات انگلیسی فقط به کشتی حضرت نوح اطلاق میگردد.

منبع : هفته نامه فرهنگی سایبری رویکرد

عکس های جلسه 327 کلبه کرامت این جلسه:

برای دیدن در سایز اصلی روی عکس های کلیک کنید.

درباره امیر (سردبیر پایگاه)

امیر؛ سردبیر پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار فایل‌های جلسات استاد حسن عباسی است. هیچ دسترسی به استاد عباسی ندارم پس لطفا سوالات مهم خود که فقط استاد عباسی در توان پاسخ به آن است را برای ما ارسال نکنید و به سایت اندیشکده مراجعه نمایید و در آن پایگاه بپرسید.

4 دیدگاه

  1. سلام برادر عزیز؛
    این خضوع شما نشانگر تعهد رسانه ای شماست، (قدرش رو بدونید داخل هیچ زرگری ای نمی فروشنش!!!) ما هم متعاقبا شما رو لینک دادیم. هر کمکی هم از دست ما برمیاد به نیت رضای خدا حاضر به انجامیم.
    فقط اینکه ما آرا و نظرات استاد رو هم به صورت غیر مستقیم در دیگر مقالات انتشار میدیم، و هرگونه معرفی بیشتر ما (شما رو هم حساب کردم) به تسری بیشتر اندیشه های استاد میانجامد. همیشه شادکام و بهروز باشید.
    رویکرد

  2. اين عكس بالاي عجب عكس باحاليه آدم ياد فيلمهاي گنگستري ميفته دكتر خيلي خوب ژست گرفته(نيشخند)

  3. حقوق کپی رایت به یغما رفته!!!

  4. سلام اگه میشه قسمتی رو برای ارسال پستی فایلاتون تو سایت در نظر بگیرید ممنونم