بررسی سیر تاریخی جریان های منحرف، منافقین قدیم منافقین جدید
قلب شناخت دشمن، شناخت نفاق است.به شهادت اسناد و روایات، اسلام بیش از هر چیز، صدمات و ضربات جبران ناپذیری از جانب نفاق دیده است. شناخت دشمن در میدان قدیم به سادگی از روی خط کشی های موجود مثل متفاوت بودن یونیفرم، و اسحله ها و مشخص بودن مرزهای بین خودی و غیر خودی قابل تشخیص است.خودی و غیر خودی در این میدان به راحتی صورت می پذیرد.
در سیر از خود تا دشمن خود، در مهندسی برخوردها پنج گام فاصله است : اول خود، پس از آنشریک، آنگاه رقیب، سپس حریف، در نهایت دشمن. نفاق شناسی شناخت حدفاصل بین خود تا دشمن خود است. نفاق زمانی موضوعیت پیدا می کند که کسی یا گروهی خودش را در قالب شریک، رقیب یا حریف نشان دهد.
دکتر حسن عباسی در این جلسه ابتدا به سیر شناخت نفاق و منافقین در صدر اسلام تا زمان حضرت امام رضا(علیه السلام) و بعد آن اشاره کرده و به آسیب شناسی در این مورد می پردازد. اینکه در درون اسلام نفاق و حوزه های آن چگونه پرورانده می شود؛ باید گفت که در صدر اسلام پس از مهاجرت مسلمانان به مدینه و آغاز همزیستی مسالمت آمیز مهاجرین و انصار، اولین گروه های نفاق شکل گرفت؛ افرادی که به ظاهر رفتار محترمانه با پیامبر (صلوات الله علیه) داشتند ولی در باطن کینه پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) را در دل می پروراندند و به معنای واقعی دورویی و نفاق در دل داشتند. همین گروه بعدهای باعث کودتای سقیفه شدند که در نهایت باعث خانه نشینی حضرت علی (علیه السلام) شد و پیدایش سه جریان انحرافی ناکثین، قاسطین و مارقین شدند.
مدت زمان: 46 دقیقه
تاریخ : 3 مرداد 83
مکان برگزاری: اصفهان
کاری از: حزب الله اصفهان، انصار ولایت
موضوع : منافقین قدیم ، منافقین جدید
فرمت: mp4 , mp3
کیفیت: خوب
فایل صوتی و تصویری با لینک مستقیم در ادامه مطلب …
دانلود فایل صوتی:
دانلود فایل تصویری:
دانلود به صورت پارت های ۱۰۰ مگابایتی:
دانلود پارت ۱ : Direct Link
دانلود پارت ۲: Direct Link
دانلود پارت ۳: Direct Link
نفاق درونی در زمان پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) در زمان حضرت علی (علیه السلام) سر باز کرد. از زمان پیامبر اکرم (صلوات علیه) با نفاق درونی (ذاتی) شروع شد، در زمان حضرت علی (علیه السلام) همراه با ریزش ها بود و این سیر ادامه داشت تا به عصر امام رضا (علیه السلام) رسید که به حرکت به سوی تفکر التقاطی منجر شد. پس از امام رضا (علیه السلام) گوشه نوشینی در خاندان امامت رسوخ کرد و از این به بعد با بدعت مأمون تفکر های غربی از جمله هلنیسم (یونان مآبی) وارد جهان اسلام شد و تا جایی پیش رفت تفکر های فلسفی جلوی نشر اندیشه و حکمت ناب امامان شیعه را گرفت.
در ادامه ایشان به بررسی و آسیب شناسی در زمان وقوع انقلاب اسلامی و بعد آن می پردازند. ایشان همچنین در زمان انقلاب و بعد آن به آسیب شناسی افراد یا گروه هایی که باعث جدایی روند پیاده سازی اسلام در جامعه شده اند [به وجود آورندگان نفاق های فرهنگی، اقتصادی، علمی و سیاسی]؛ می پردازند. به طور نمونه به سازمان منافقین اشاره می کنند که تفکر غالب در آن مارکسیسم بود و به گونه ای اسلام را با مارکسیسم تلفیق کرد و پدیده مارکسیسم اسلامی را به وجود آوردند. نفاق در عصر انقلاب بیشتر بصورت تفکر التقاطی بروز کرد. سازمان منافقین نیز از صورت نفاق علنی در زمان انقلاب در آمده و در قالب دشمن علنی در آن سوی مرز ها نمایان شدند.
پس از دوران دفاع مقدس دوران سازندگی آغاز شد، اما در رگه های توسعه و سازندگی، اسلام دمیده نشد و پایه های جامعه از تفکر و اندیشه و حکومت دینی فاصله گرفت؛ سازندگی ای که راه به جایی نخواهد برد. رگه های نفاق با سهم خواهی ها شروع شد. تفکر های التقاطی به طور نمونه با تفکر مرکانتلیسمی در اقتصاد کشور ریشه دواندند.
پس از آن تئوری عدالت یا توسعه در زمینه اقتصاد شکل گرفت؛ در این تئوری که در سال ۷۲ ارائه شد بیان می کرد که کشور بایستی به سمت توسعه پیش رود و مستضعفانی نیز در حین حرکت این چرخ توسعه از بین خواهند رفت. در هیچ کدام از تئوری ها از جمله تئوری های اقتصادی با زمینه اسلامی شکل نگرفت.
ایشان در ادامه اشاره می کنند که براندازی نظام در درون نظام با خط نفاق علمی آغاز می شود و نفاق را در یک جمله کوتاه اینگونه بیان می کند که هر زمان که گفتار با کردار دوگانگی داشته باشد، نفاق شکل می گیرد. وقتی یک مسئول کشوری در ظاهر از دین صحبت کند و در عمل تئوری های غیر دینی در همه زمینه ها از جمله اقتصاد، سیاست و فرهنگ را پیاده سازی کند یک نمود علنی نفاق است.
در آخر هم اشاره می کنند که نفاق سیاسی امروز از شکل نفاق به صورت علنی تغییر کرده است، امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با مدیریت خوب به گونه ای عمل کرده اند که گونه هایی از نفاق [نفاق های فرهنگی، اقتصادی، علمی و سیاسی] و چهره هایی از منافقین از صورت غیر ظاهری به صورت علنی در آیند و خود را نشان دهند و در نهایت مهمترین وظیفه ما نیز مقابله با نفاق اقتصادی، علمی و فرهنگی است.