سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع سیاست، فرهنگ، اقتصاد و سقوط اخلاق

استاد حسن عباسی در همایش سیاست، فرهنگ، اقتصاد و سقوط اخلاق که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه رازی در محل آمفی تئاتر دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد، به خبرهای دو هفته اخیر رسانه‌ها اشاره و تصریح کرد: تنها با خواندن تیتر اخبار می‌شود از سقوط اخلاق در کشور اطلاع پیدا کرد.

استاد عباسی اظهار کرد: اینکه یک پزشک تنها به خاطر 150 هزار تومان بخیه‌ها را از صورت یک کودک باز کند، نشانه‌ای بارز از انحطاط اخلاق در جامعه است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان تنها به برخوردهای قوه قضاییه و وزارت بهداشت در این زمینه اکتفا کرد، گفت: باید از خود بپرسیم کجای کار اشکال دارد که چنین فرد تحصیلکرده‌ای در جامعه ما دست به چنین اقدامی می‌زند و قطعا با کمی تأمل و بررسی اشکال کار را در دانشگاه پیدا خواهیم کرد، زیرا آن دکتر و پرستار از دل دانشگاه بیرون آمده‌اند.

وی افزود: در بروز چنین رفتارهایی ایراد کار به خانواده، آموزش و پرورش، نظام عالی دانشگاه و هنر بر می‌گردد.

این پژوهشگر با بیان اینکه برخوردهای پلیسی و مدیریتی در این زمینه راهگشا نخواهد بود، گفت: چنانچه این روند سقوط اخلاق در جامعه ادامه پیدا کند باید منتظر فجایع بیشتر و یک جامعه به شدت خشن باشیم. همان جامعه‌ای که نمونه آن را امروز در آمریکا می‌بینیم که تنها ظرف امسال 1011 نفر به ضرب گلوله مستقیم پلیس کشته شده و 355 حادثه خشونت بار که طی آن گروهی به رگبار بسته شده‌اند در این کشور رخ داده است.

عباسی با بیان اینکه انضباط اجتماعی با ساختار پلیسی جمع نمی‌شود، گفت: تجربه نشان داده که جامعه پلیسی به نتیجه نمی‌رسد و نمی‌توان اخلاق را کنار گذاشته و تمام کم کاری‌های دانشگاه و حوزه علمیه و سیستم آموزشی کشور را تنها با سیستم قضایی و انتظامی و برخوردهای پلیسی رفع کرد.

وی عامل سقوط اخلاقی در جامعه را پیشروی سبک زندگی ایرانی اسلامی به سبک غربی در جامعه عنوان کرد و افزود: متاسفانه امروزه در جامعه ما همانند جوامع غربی برای همه چیز و برای انجام هر کاری چرتکه می‌اندازند و حساب و کتاب می‌کنند.

ایشان افزود: این در حالیست که در دوره‌های گذشته ایثار و فداکاری بسیار میان مردم وجود داشت که نمونه کوچک آن را می‌توان در فداکاری مدافعان حرم مشاهده کرد که نمونه این موارد در زمانهای گذشته بسیار بود.

عباسی خبر دفن چند صد تن سیب زمینی سالم و نیز خبرهای دادگاه بابک زنجانی را از دیگر نشانه‌های انحطاط اخلاقی در جامعه عنوان کرد و افزود: اینکه فردی بتواند ظرف مدت کوتاهی ثروت بسیار اندوخته کند و زمانی که به عنوان متهم در خصوص تخلفات خود در دادگاه حاضر می‌‍‌شود بتواند با قاضی دادگاه با لحن طلبکارانه حرف بزند، یعنی انحطاط در جامعه.

وی دستمزدهای میلیاردی برخی اقشار جامعه مانند فوتبالیست‌ها را از دیگر نشانه‌های سقوط اخلاق و انحطاط در جامعه دانست و اظهار کرد: اینکه مربی تیم ملی در سال 12 میلیارد تومان حقوق بگیرد،  نشانه بارز انحطاط اخلاقی در جامعه ما است. هیچ کس معترض دستمزد 12 میلیاردی مربی فوتبال نمی‌شود زیرا این امر را به عنوان یک معروف برای آنها تعریف کرده‌اند و آنها در مقابل این مسئله سکوت می‌کنند.

وی افزود: تصور کنید کارگری که چند ماه حقوق خود را نگرفته، اخبار تلویزیون را بشنود که در یک خبر مربی خارجی فوتبال 12 میلیارد تومان حقوق می‌گیرد و در خبر بعدی دادگاه بابک زنجانی را می‌شنود و اخباری از این دست قطعا انگیزه کارگر را برای کار بیشتر و فداکاری و ایثار می‌گیرد و به او این القا را می‌کند که سرش این وسط بی‌کلاه مانده است. این امر موجب می‌شود که او از فردا هرجا که برایش ممکن باشد یا کلاه کسی را بردارد یا حداقل تنها به فکر حفظ کلاه خودش باشد و به کار دیگران کار نداشته باشد.

این پژوهشگر با بیان اینکه انحطاط اخلاقی در ایران تبلیغ می‌شود، نوع سقوط اخلاقی در ایران را عجیب توصیف کرد و افزود: از دیدگاه قرآن دو مورد از 9 گانه‌ای که در توصیف مومنین آمده است امر به معروف و نهی از منکر است. این دو مورد مفهوم بسیار عمیق داشته و موارد بسیاری را شامل می‌شود.

وی افزود: مشکل اصلی در حال حاضر بحث امر به معروف کردن و نهی از منکر کردن نیست، مشکل این است که معروف و منکر در جامعه ما دچار وارونگی شده و در بسیاری موارد باطل به جای معروف و حق به جای منکر تبلیغ می‌شود.

وی به دیدار رییس بانک مرکزی با مراجع تقلید نیز اشاره کرد و افزود: در این دیدارها تمامی مراجع بر حرام بودن دریافت دیرکرد تاکید کردند، اما از آنجا که باطلی به نام “ربا” در قالب بانکداری اسلامی به عنوان یک معروف به خورد جامعه داده شده، هیچ کس از حکومت گرفته تا مراجع تقلید نمی‌تواند جلوی این روند را در جامعه بگیرد.

وی با اشاره به موارد دیگر در زمینه وارونگی حق و باطل در جامعه و تبلیغ باطل به عنوان معروف و حق به عنوان منکر گفت: این وارونگی، ابتدای سقوط اخلاقی در جامعه است.

عباسی در ادامه به نامه ارسالی چهار وزیر اقتصاد، رفاه، دفاع و صنعت و معدن به رییس جمهور در شهریور ماه امسال اشاره کرد و افزود: متن این نامه در مهرماه لو می‌رود که چهار وزیر در آن مطرح کردند که از دی ماه سال 1392 تا تیرماه 1394، 180 هزار میلیارد تومان از پول‌های مردم در بورس تهران نابود شده است.

عباسی با بیان اینکه بر اساس اصل بقا جرم پول ناپدید نمی‌شود، گفت: بروید بالای شهر تهران و خانه‌های چند صد میلیاردی و پورشه‌های میلیاردی را ببینید متوجه می‌شوید پول‌های بورس کجا رفته است.

وی با بیان اینکه اساس بورس بر قمار است، گفت: از آنجایی که قمار را در قالب یک معروف به عنوان علم و تحت عنوان بورس به خورد جامعه داده‌اند، کسی معترض ناپدید شدن این حجم سرمایه مردم نمی‌شود.

عباسی با بیان اینکه ربا و قمار در اسلام حرام بوده و بر دوری از آن تاکید شده است، گفت: متاسفانه این دو باطل در لوای علم بانکداری اسلامی و بورس داری اسلامی به خورد جامعه داده شده و قطعا خسارت‌های بسیاری از آن خواهیم دید که کسی معترض آن نمی‌شود. حال که بورس به عنوان یک معروف به خورد مردم داده شده هیچ کس از رسانه‌ها گرفته تا حکومت توان مقابله با آن را ندارد.

این پژوهشگر، دو گروه مسئولین و اساتید دانشگاه و حوزه‌های علمیه را در زمینه بروز این شرایط مقصر دانست و افزود: گناه گروه دوم به مراتب بیشتر است، زیرا آن مسئولین هم از دل دانشگاه بیرون آمده‌اند.

ایشان در ادامه به مشکلات موجود در حوزه کاری روانشناسان و روانپزشکان هم اشاره کرد و افزود: متاسفانه این قشر از جامعه که بیشتر مفاهیم درسی آنها در دانشگاه برگرفته از متون غربی است، در حال قبح شکنی درباره خیلی از مسائل هستند.

وی اظهار کرد: برخی از این افراد این مسئله را در جامعه ترویج می‌کنند که زمانی که امری ترویج پیدا کرد، قبح آن شکسته شده و فرد می‌تواند آن را انجام دهد، بدون آنکه جرم و یا حتی گناهی برای او داشته باشد. این امر موجب شده تا با تاسف و شرمندگی بسیار ما شاهد راه اندازی کلاسهای سکس تراپی در شهرهایی مانند تهران، اصفهان و شیراز باشیم.

وی افزود: حرف این افراد و ترویج این عقیده فاسد در حالیست که احدی از روانشناسان و روانپزشکان دیگر تاکنون معترض این مسئله نشده‌اند.

عباسی اظهار کرد: این ایده که با عادی شدن باطل، انجام آن نه جرم است و نه گناه پیامدهای منفی و وحشتناک بسیاری دارد و متاسفانه از خیلی از این افراد حتی شنیده شده که به ترویج هم جنس بازی در بسیاری کشورها اشاره می‌کنند و انجام آن را امری طبیعی و عادی می‌دانند!

وی افزود: در قوم لوط هم، هم جنس بازی عادی شده بود اما هیچ گاه این مسئله از حالت جرم و گناه خارج نشد و پایان کار قوم لوط و آن عذاب الیم هم مشخص می‌کند که با عادی شدن باطل، نمی شود گناه آن را از بین برد.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر باید از این روانشناسان و روانپزشکان سوال کرد کدام عادی شدن. آیا فقط با اعتراف چند بیمار به انجام یک گناه مشترک می‌توان گفت که این مسئله در جامعه عادی و همه گیر شده و آیا این افراد به اصطلاح تحصیلکرده، خیل جوانان در مساجد و راهپیمایی اربعین و ایام اعتکاف را نمی‌بینند.

عباسی شیوه روانشناسان را در اعتراف‌گیری شیوه دین مسیحیت دانست و افزود: “فروید” یک یهودی بود و چون می‌دید افراد مسیحی با اعتراف در کلیسا حالشان بهتر می‌شود این کار را چون یهودی بود به شکل یک علم درآورد و به خورد جامعه داد.

وی اظهار کرد: این عمل دین مسیحیت که کاملا غلط و اشتباه است امروزه توسط روانشناسان ما در حال اجراست و آنها از بیمار خود می‌خواهند تمام کارهای خود را بازگو کند که همین اعتراف به کارها موجب شده شاهد اخاذی‌های بسیاری از سوی برخی روانشناسان و روانپزشکان باشیم.

رئیس اندیشکده یقین افزود: این در حالیست که در دین اسلام بارها تاکید شده که اعترافات را باید تنها پیش خداوند مطرح کرد و اوست که ستارالعیوب است .

عباسی افزود: این‌ها همه نشانه‌های انحطاط در جامعه است و همه افراد باید هوشیار باشند و تا آنجا که می‌توانند تلنگر بزنند و افراد را بیدار کنند.

این پژوهشگر متهمین ردیف اول بوجود آمدن این شرایط را اساتید دانشگاه و حوزه علمیه دانست و عنوان کرد: جناح‌های سیاسی، مدیران و مسئولین و پلیس در ردیف‌های بعدی هستند.

عباسی به همه افراد جامعه و بویژه جوانان هشدار داد که به هر آنچه که به آنها به عنوان علم داده می‌شود شک کنند، بویژه علوم انسانی، زیرا انحطاط غرب هم به خاطر انحطاط در علوم انسانی رخ داده است.

وی راه حل برون رفت از این شرایط را نقد بی‌امان آنچه در حال رخ دادن است و حساس کردن جامعه نسبت به موضوعات پیرامون و در مرحله بعد تولید علم جایگزین برای علوم انسانی وارداتی از غرب عنوان کرد.

عباسی با تاکید بر اینکه جلوی انحطاط اخلاقی از هم اکنون باید گرفته شود،گفت: چنانچه اکنون مواردی از انحطاط را مشاهده می‌کنیم و ابتدای آن هستیم، در آینده این انحطاط عمومی خواهد شد و آن موقع کاری ازدست کسی بر نمی‌آید، اما از هم اکنون باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

استاد حسن عباسی در همایش سیاست، فرهنگ، اقتصاد و سقوط اخلاق که در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: امروزه فجایع بزرگی در جهان به دلیل عوض شدن جای حق و باطل رخ داده و شاهدیم که بسیاری از منکرات در جامعه رخ داده و بسیاری از معروفات رنگ باخته است.

عباسی با انتقاد از وضعیت فعلی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بیان داشت: معروفات و منکرات به دلیل ارائه نشدن یک تعریف مشخص جابه‌جا شدند.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به اینکه نقش‌ها باید در جامعه به درستی تعریف و مشخص شود، عنوان کرد: در حوزه‌های مختلف نقش‌ها عوض شده و بسیاری از افراد نقش‌های وارونه ایفا می‌کنند که منجر به فروپاشی اخلاقی در جامعه می‌شود.

ایشان مشخصه جامعه بورژوایی را تمرکز بر مادیات و خدشه‌دار شدن مباحث اخلاقی دانست و بیان داشت: امروزه به عنوان یک نیاز ضروری باید امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ترویج شود تا شاهد اصلاح بسیاری از ناهنجاری‌ها باشیم.

عباسی با بیان اینکه پیش از انقلاب مباحث اخلاقی در جامعه ایرانی بسیار نامناسب و ضعیف بود، خاطرنشان کرد: تبیین امر به معروف و نهی از منکر بسیاری از مشکلات اجتماعی را حل می‌کند و در نتیجه آن بسیاری از امور اصلاح شده و همین بستر پیشرفت و توسعه را فراهم می‌کند.

وی نقش آموزش و تعلیم و تربیت را بی‌بدیل توصیف کرد و متذکر شد: افراد باید در مراکز آموزشی به ویژه در سنین پایه با مباحث مختلف آشنا شوند تا وجدان اجتماعی در آنان تقویت شود.

ایشان تقویت بنیان‌های اخلاقی و وجدان اجتماعی را یک راهکار اساسی در دنیای پرتلاطم امروز معرفی کرد و گفت: سقوط اخلاقی در جامعه تبعات خطرناکی به دنبال دارد که از جمله آن می‌توان به اختلاس و پایمال کردن حقوق مردم از سوی برخی از افراد اشاره کرد.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به نامه اخیر تعدادی از وزیران به رئیس جمهور و وقایع 16 آذر گفت: 180 هزار میلیارد تومان طی دو سال در بازار بورس هدر رفت و این به معنای کاهش 42 درصدی است.

وی رقم مذکور را 60 برابر اختلاس 3 هزار میلیاردی برشمرد و یادآور شد: مسئولان در مورد منکر بودن ربا و حرام بودن آن روشنگری نکرده و موضوع قمار بورس نیز نادیده گرفته شده است.

عباسی در پایان رنگ‌ باختن اخلاقیات در جامعه را در بخش عمده‌ای مربوط به تأثیرات شبکه‌های ماهواره‌ای و جنگ نرم دشمنان دانست و خاطرنشان کرد: باید به این مقوله بسیار توجه داشته باشیم چرا که سیستم قضایی به تنهایی نمی‌تواند تمام مشکلات جامعه را حل کند.

منبع: خبرگزاری فارس

استاد حسن عباسی در نشست سیاست، فرهنگ، اقتصاد و سقوط اخلاق که در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: این علوم انسانی غیرالهی سرچشمه گرفته از غرب در جهان امروز مشکلات بسیاری هم‌چون ساختار پلیس حاکم بر جوامع، سیستم بانکداری و بورس دارای فساد و غیره را به همراه دارد.

رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه با سیستم انضباطی و قضایی نمی‌شود جوامع را اصلاح کرد، بیان کرد: در نتیجه عدم توجه به اخلاق و آگاهی برای اداره جوامع، امروزه جوامع به انحطاط اخلاقی شدید فرو رفته‌اند که باید کارهایی زیربنایی برای رهایی و نجات جامعه از این انحطاط اجرا شود.

عباسی سقوط اخلاقی جوامع را نتیجه وارونگی نقش‌ها در این جامعه دانست و خاطرنشان کرد: وارونگی ارزش‌ها سبب شده که معروف‌ها به منکر و منکرات به معروف تغییر یابند و تا زمانی که این جامعه اصلاح نشود هر چه به‌ واسطه سیستم انضباطی و قضایی تلاش کنیم نمی‌توان آن را مقید به اخلاق کرد.

وی با بیان اینکه در بحث تحول در علوم انسانی باید جایگزینی برای علوم انسانی غیرالهی غربی داشته باشیم که در جامعه دانشگاهی عرضه شود، اظهار کرد: از سوی دیگر مدیران و دانشگاهیان مقصران اصلی وضعیت امروز هستند  زیرا علمی که هیچ‌گونه نظر اسلامی در آن وجود ندارد را به خورد مردم می‌دهند.

رئیس اندیشکده یقین یکی دیگر از انحطاط جوامع به وسیله غرب را سیستم بانکداری و بورس غیراسلامی دانست و بیان کرد: ستاد بانکی و بورس دچار انحطاط و فساد شده ولی اساتید دانشگاه به اسم اینکه این نظام بانکداری و بورس اسلامی است آن را به خورد جامعه می‌دهند.

عباسی با بیان اینکه اعتراض‌ها به سیستم بانکداری تاکنون بی‌فایده بوده است، خاطرنشان کرد: راه‌حل این وضعیت تبدیل مطالبات اسلامی از بانک‌ها به گفتمان عمومی است تا تغییر در این وضعیت به یک خواست مردمی تبدیل شده و مسئولان به‌خاطر پاسخ‌گویی در برابر مردم اقدام به برطرف کردن مشکل کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

 

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

4 دیدگاه

  1. سلام
    واقعا حیفه استاد این همه زحمت میکشن ولی این سخنرانی ها به گوش طالبانش نمیرسه
    من اصلا درک نمیکنم چطور نمیتونید سخنرانی هارو ضبط کنید
    اگه دلیل خاصی وجود داره لطفا بیان کنید
    البته از زحمت هایی که میکشید ممنونم ولی میتونه خیلی پربار تر باشه
    ما که در شهرستان هستیم جلسات کلبه کرامت رو با تاخیر یک ساله دریافت میکنیم و از بیشتر سخنرانی های به روز استاد محروم هستیم

    • یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

      سلام
      درخواست خود را در سایت اندیشکده مطرح نمایید.

    • باسلام ، موضوع مطرح شده از طرف جناب عالی بارها توسط من حتی تو سایت اندیشکده مطرح شده اما جواب قابل قبولی دریافت نشد. گفتنش هم هیچ فایده ای نداره! !!!!؟؟؟؟

  2. محمد جواد خواجه وند

    کلیپ پرسش و پاسخ علی شجاعی عضو هیئت تحریریه نشریه خط امام دانشگاه آزاد استان کرمانشاه

    http://www.aparat.com/v/1BA2n

    ——————

    گزارش تصویری دانشگاه رازی:

    http://s1.picofile.com/file/8228065892/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4_%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C_%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87_%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C.rar.html

    —————-

    گزارش تصویری آمفی تأتر بعثت:

    http://s3.picofile.com/file/8228067226/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4_%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C_%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%86_%D8%A8%D8%B9%D8%AB%D8%AA.rar.html