ترازویی سعادت‌سنج

ترازویی سعادت‌سنج

?دانش مدرن که مبتنی بر اصالت فایده (یوتیلیتاریانیسم) به برخورداری بی‌حساب و کتاب دامن زده، سود و زیان را صرفاً مادی می‌سنجد.
چه بسا سودی که حاصل می‌شود، شقاوت اخروی در پی داشته باشد..
اما حسابداری مدرن، مسأله‌ فقط در همین خلاصه می‌شود که چه داشته‌ای بوده و چه برداشتی عاید شده است. اینکه آیا منفعت من حلال بوده یا نه، جایگاهی در این علم ندارد.
از این نظر، عجیب نیست که جرمی بنتام، یکی از چهار مرد بزرگ لیبرالیسم، بر اساس نظریه‌ی خود « #یوتیلیتاریانیسم» یا «اصالت منفعت» کتابی به نام «دفاع از ربا» دارد! در نگاه بنتام، «سود» همه‌چیز است..

?به گفته پروفسور نایل فرگوسن: «شاید هیچ خاندان دیگری به آن اندازه که خاندان #رباخوار « مدیچی» بر رنسانس اثر گذاشت، بر یک عصر اثر نگذاشته باشد. خاندان مدیچی، بخشی از موفقیتشان را مدیون روش‌های حسابداری خلاقانه‌ای بودند که آن‌ها را از قوانین ضد ربا خلاص می‌کرد.»

? ۱۵ آذر، روز #حسابدار است.

❇️ #علم_حسابداری_اسلامی، در کنار سود و زیان، فلاح و خسارت اخروی و حتی دنیوی را باید محاسبه کند. و همینطور، نهادهای #سازمان_بازرسی و #دیوان_محاسبات در تحقق اسلام ناب، ‌باید عزت و ذلت، فلاح و خسارت، سعادت و شقاوت و.. را هم محاسبه کنند.
? t.me/hasanabbasi_ir/1568
#ترند_انقلاب_اسلامی
#سنجه_تمدن_سازی

?طراحی علم اقتصادسنجی و حسابداری که اساس آن بر محاسبه‌ فلاح و خسارت باشد، ضروری است که در جلسه ۳۳۹ کلبه_کرامت با موضوع «دکترین ملی حسابداری» (در فروردین۹۱) بررسی شده است:
? kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/253

کانال رسمی استاد حسن عباسی

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.