سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع سایه روشن‌های دکترین ملی تکنولوژی جمهوری اسلامی‌ ایران

انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر روز یکشنبه 22 فروردین میزبان سخنرانی استاد حسن عباسی بود.

استاد حسن عباسی صحبت‌های خود را با یاد شهید مرتضی آوینی و شهید صیاد شیرازی آغاز کرد و یادآور شد که شهید صیاد شیرازی در تمام نمازهایش و شروع کارهایش آیه «رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا» را می‌خواندند که ورود و خروج خود به هر کاری را با صدق در راه خدا رقم بزند.

محور اول: فرآیند شوروی سازی جمهوری اسلامی به پایان رسیده است!

رئیس مرکز بررسی های دکترینال بحث را با جواب به بیانیه ابتدای جلسه پیش برد که نماینده انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر قرائت کرد. در این بیانیه به فرآیند شوروی سازی ایران توسط غرب اشاره شد.

استاد عباسی در این زمینه گفت: فرآیند شوروی سازی روشی بود که دشمن در دهه 70 پیش گرفت که نزدیک 300 نفر از روشنفکران این حوزه فکری از کشور فرار کردند و به دانشگاه‌ها و شبکه‌های خارجی رفتند.

وی تصریح کرد که امروز این پروژه تغییر کرده است و روش انقلاب چین را امروز برای جمهوری اسلامی پیاده می‌کنند.

همچنین اظهار کرد که در کشور چین قبل از اینکه «مائو» از دنیا برود شخصی به اسم «چوئن‌لای» سیاست نزدیکی به غرب را پیش گرفت و یک سال قبل از انقلاب ایران، استراتژی درهای باز توسط «شیائوپینگ» انجام شد که در سیاست درهای باز یک بار درها را رو به داخل کشور باز می‌کنیم و یک بار چیزی در داخل نداریم پس درها را باز می‌کنیم تا همه چیز از بیرون بیاید.

وی افزود: این روش در مورد چین تا سال پیش ادامه داشت که چند ماه قبل جنگ ارزی بین چین و امریکا صورت گرفت و اقتصاد چین 40 درصد سقوط کرد؛ بورس این کشور نابود شد و رقم 500 میلیارد دلار از ذخیره ارزی این کشور که دو برابر بودجه ایران است از بین رفت.

همچنین خاطرنشان کرد: چند روز قبل از عید نوروز همایشی در چین برگزار شد که این مطالب در آن ذکر شد و در این همایش برنامه سیزدهم توسعه خود را تغییر دادند تا به سمت تجارت داخلی بروند.

رئیس اندیشکده یقین در مورد این سیاست در ایران گفت: از سال 1382 مسئله «چین نو» در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد که آیا می‌توان مدل چین را برای ایران پیاده کرد؟

وی افزود: 10 تا 15 نفر از دولت فعلی به فرآیند چینی کردن اعتقاد راسخ دارند و بعضی خود را «دنگ شیائوپینگ» می‌نامند.

همچنین اظهار کرد: اگر اسم یکی از مشاوران دولت در دانشگاه شهید بهشتی که مسافر دائمی اجلاس داووس است را در فضای سایبر جستجو کنید می‌بینید که این فرد چه نقش موثری در معرفی چوئن‌لای و نزدیک شدن به غرب داشته است.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال گفت: در مدل شوروی کل سیستم پاشید اما در مدل چین پوسته باقی می‌ماند و مغز آن تهی می‌شود. مثلا چین پوسته کومونیستی دارد اما مغز آن لیبرالی است. چطور می‌شود که کشوری کومونیستی باشد اما منطقه آزاد تجاری، بازار آزاد و اقتصاد رقابتی داشته باشد؟

محور2: خطرناک‌ترین جنگ، جنگ ارزی است

وی اتفاق اقتصادی که در چین افتاد را عبرت‌آموز خواند و گفت: خطرناکترین جنگ نه نظامی است و نه جنگ نرم بلکه جنگ ارزی است که می‌تواند در فاصله 24 ساعت کشوری را نابود کند.

همچنین تاکید کرد که رهبر معظم انقلاب در پاییز سال گذشته دو مرتبه خاطره‌ای را تعریف کردند که در دیدار یکی از سران کشورهای جنوب شرقی آسیا داشتند و آن شخص گفت: یک شب تا صبح نابود شدیم!

این خاطره اشاره به مصیبت اقتصادی دارد که توسط «جورج سوروس» بانکدار شاخص صهیونیستی_امریکایی انجام شد و کشوری مثل سنگاپور یکی از کشورهای قربانی بود که دولتش به کلی نابود شد.

محور3: مبنای اقتصاد دولت، ضد اقتصاد مقاومتی است

حسن عباسی در مورد مکتب اقتصادی دولت گفت: دولتی‌ها به زبان می‌گویند که اقتصاد مقاومتی را عمل می‌کنند اما اینگونه نیست. سخنگوی دولت در ایام عید به رسانه ملی آمد و گفت اقتصاد مقاومتی برای ما چیز جدیدی نیست و کتاب امنیت ملی و نظام‌های اقتصادی را نقشه راه دولت معرفی کرد.

وی در مورد این کتاب اظهار کرد که در صفحه 782 آن مکتب اقتصادی مورد نظر دولت، مکتب نهادگرایان است.

همچنین ادامه داد که لیبرالیسم در اقتصاد شخص معروفی به اسم «جرمی بنتام» را دارد که شعار می‌دهد “سود همه چیز است!” و220 سال پیش در نامه‌نگاری‌هایش با ادام اسمیت کتابی می‌نویسد با عنوان «دفاعی از ربا».

وی افزود: کینز شخصی است که تمام این روش‌های اقتصادی را می‌گیرد و در جهت شیوع ربا استفاده می‌کند آنگاه دولت این مکتب را برای ما تجویز می‌کند.

محور4: ایران هراسی اقتصادی شروع شده است

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال در مورد سیاست‌های امریکا گفت: چند هفته قبل از روی کار آمدن اوباما سندی توسط مرکز سیاست دوحزبی امریکا (bipartisan policy center) منتشر شد که معروف به دوربرگردان (u-turn) است و طبق آن همه کشورهایی که می‌خواهند با ایران تجارت کنند باید پولشان را به دلار آمریکا تبدیل کنند و باید این مسیر طی شود.

وی تصریح کرد: معاون خزانه داری امریکا چند روز پیش در مورد ایران گفت که u-turn تغییر نخواهد کرد. یعنی نه تنها تحریم‌های حقوق بشر و موشکی ایران برداشته نشده است بلکه تحریم‌های هسته‌ای هم در بسیاری از حوزه‌ها قابل اجرا نیست و برخی از افراد را در کشورهای مختلف به جرم اینکه تجارتشان با ایران در حوزه دورزدن تحریم ها از طرف ایران استفاده شده است دستگیر کردند که محیط را برای تجاری ایران نا امن می‌کند.

محور5: استراتژی رفت و برگشت، راهکاری برای اقتصاد ایران

استاد حسن عباسی، کارشناس مسائل استراتژیک در آخر سخنرانی اظهار داشت: برای صنعتی شدن کشورها 5 روش وجود دارد. مکتب اول مربوط به انگلیس است که در زمینه صنعت کشاورزی خود را توسعه دادند و سپس از این طریق صنایع دیگرشان توسعه پیدا کرد که این مکتب برای ما به دلیل کم آبی و مشکلات دیگر مناسب نیست.

مکتب دوم روش امریکا است که توسعه نظامی را پیش گرفت. مثلا وزارت دفاع امریکا اینترنت را برای مصرف نظامی ایجاد کرد و بعد از آن در حد ساده‌تر آن را به مردم ارائه کرد که البته هنوز در دست ‌NSA یا همان وزارت دفاع امریکا است. این روش هم به دلیل قوانین و ساختار حکومتی ما پذیرفته نیست.

صنعت حمل و نقل مکتب بعدی است که آلمان‌ها آن را به کار بردند. دولت پهلوی هم سعی کرد ایران را از این طریق صنعتی کند که اتومبیل‌هایی را در کشور وارد کرد تا از روی آن‌ها تولید شود اما در این روش ما با کشورهای پیشتاز فاصله بسیاری داریم.

مکتب چهارم مربوط به تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی می‌شود که البته این مکتب نیز نمی‌تواند تمام حوزه‌های صنعتی شدن را پوشش دهد و بیشتر برای کشورهای کوچک مثل سنگاپور مناسب است.

مکتب آخر تمرکز روی انرژی دارد که کشور ما در این حوزه حائز مزیت نسبی است. ما تنها کشوری هستیم که تمام انرژی‌ها را دارا هستیم و می‌توانیم با حداقل قیمت آنها را به شکل بومی تولید کنیم.

وی به استراتژی رفت و برگشت یا شاتل استراتژی اشاره کرد و گفت: ما با این استراتژی در چهار لایه عملیاتی، تاکتیکی و تکنیکی، دانش را ابداع می‌کنیم و بعد از تولید و استفاده جامعه مازاد آن سه چیز را ارائه می‌دهیم که صدور دانش فنی، انرژی در گونه‌های مختلف و محصولات مختلف انرژی است.

منبع: دکتر عباسی

ویژه برنامه یادبود روز ملی فناوری هسته ای به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور استاد حسن عباسی، کارشناس مسائل استراتژیک با موضوع سایه روشن های دکترین ملی تکنولوژی جمهوری اسلامی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

 در این برنامه حسن عباسی، کارشناس مسائل استراتژیک ضمن گرامیداشت سالروز شهادت سپهبد صیاد شیرازی گفت: اینکه امروز می گویند می خواهند ایران را به سبک مدل شوروی پیش ببرند اشتباه است و دیگر این فرآیند کنار گذاشته شده است و پروژه به مدل چین تغییر کرده است.

 وی تصریح کرد: در کشور چین زمانی که مائو از دنیا رفت نخست وزیر این کشور پروژه غرب گرایی و توسعه با نگاه به غرب و سیاست درهای باز را کلید زد. در چند ماه گذشته بین آمریکا و چین جنگ ارزی صورت گرفت که در آن 40 درصد اقتصاد چین سقوط کرد.

 کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به هدف کشور چین از اجرای سیاست درهای باز در کشورش اظهار داشت: چین با دو هدف جذب سرمایه خارجی و افزایش تولید داخلی این سیاست را کلید زد. نخست وزیر چین طبق گزارشی که در جلسات سالانه خود داشتند اعلام کرد که این کشور پس از 38 سال سیاست درهای باز را تغییر داده و قرار شده که به سمت تجارت داخلی پیش بروند.

 وی ادامه داد: در حال حاضر دولت فعلی سیاست درهای باز را اتخاذ کرده و برجام تنها بهانه ای برای رسیدن به مقاصدش بود.

 عباسی با بیان اینکه برخی در ایران سیاست چین را پی گرفته اند ادامه داد: در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصحلت نظام با پول بیت المال تحقیقاتی را انجام دادند برای پاسخ به اینکه چگونه می شود جمهوری اسلامی استحاله شود و این پروژه از سال 76 تاکنون مورد بررسی واقع شده است تا ایران را به سمت سیاست درهای باز چین سوق دهند.

 وی با بیان اینکه چین در جنگ ارزی که با آمریکا داشت سیاست درهای باز خود را تغییر داد افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرماندهان نیروی هوایی اشاره کردند که: «دشمن با اینکه فردی عمامه به سر بالای سر جمهوری اسلامی باشد مشکلی ندارد اما درد آنها این است که دیگر در مغز جمهوری اسلامی پدیده ای به عنوان اسلام نباشد.» همچنین در ایام عید فرمودند: «دشمن با صورت جمهوری اسلامی کار ندارد و هدف آنها سیرت کشورمان است.» و این تاکیدات ناظر به مدلی است که در جامعه در حال شکل گیری است.

 کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه دولت فعلی پروایی ندارد که بگوید مدل چینی را در کشور پایه ریزی می کند بیان داشت:  مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در مجله راهبرد مقاله ای را منتشر کرد که راه هایی برای چینی کردن جمهوری اسلامی وجود دارد و به این امر پرداخت. همه شما شاهدید که دولت به طور واضح سیاست درهای باز را پیش گرفته است . اینکه می گوید درهای کشور را باز گذاشته ایم تا غربی ها به کشورمان بیایند و بازار کالاهایشان را در اختیار ما بگذارند و یا اینکه دیگر تحریم ها ترک برداشته است بر همین موضوع دلالت دارد.

 وی گفت: حسن روحانی در سال 84 در همایشی به سخنرانی می پردازد و تنها دو سوال می پرسد و آن این است که آیا می خواهیم ثروت ملی تولید کنیم یا قدرت ملی؟ آیا می خواهیم انقلاب اسلامی داشته باشیم یا جمهوری اسلامی؟ در این همایش رئیس جمهور کشورمان ثابت می کند اگر می خواهیم انقلاب اسلامی داشته باشیم و آن را صادر کنیم نیازمند به جمهوری اسلامی است. پس اگر می خواهیم تولید ملی داشته باشیم دیگر کاری به قدرت ملی نداریم. همچنین اضافه می کند که دیگر نباید انقلاب اسلامی داشته باشیم و تنها جمهوری اسلامی کفایت می کند. این فرد معتقد است ما سال ها کوشیدیم که انقلاب کنیم تا جمهوری اسلامی برقرار شود حال که این موضوع شکل گرفته نیازی به انقلاب اسلامی نداریم. همچنین باور دارد که دیگر رهبر انقلاب اسلامی نمی خواهیم و وجود رئیس جمهور برای جمهوری اسلامی کافی است و می گوید در جمهوری اسلامی نیاز به سپاه پاسداران نیست و وجود ارتش برای یک کشور کفایت می کند.

 عباسی ادامه داد: به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اشاره کردند که غرب بهانه های مختلفی دارد و اگر امروز می گویند چرا شما موشک دارید فردا روزی از ما می پرسند که برای چه سپاه پاسداران را در کشور تجهیز می کنید.

 وی با بیان اینکه مدل سیاست درهای باز چین شکست خورده است چرا که صنعت بومی در آن نبود و تنها صنعتش کپی برداری بود افزود: کشور چین وابسته شد و در تابستان سال گذشته مقابل آمریکا ایستاد. خطرناک ترین و پیچیده ترین نوع جنگ، جنگ ارزی است که می تواند در فاصله 24 ساعت کشور را نابود کند. همچنین رهبر معظم انقلاب دو بار این موضوع را که شرایط جنگ ارزی پس از شرایط برجام مهیاست گوشزد کرده اند.

 کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به شکست کشور چین در جنگ ارزی با آمریکا گفت: در جنگ ارزی چین 40 درصد سرمایه های بورسش نابود شد و بیش از 500 میلیارد دلار از ذخیره ارزی اش از بین رفت و رشد اقتصادی کشورش از 11 درصد به 6.5 درصد سقوط کرد.

 وی با اشاره به اینکه کشور چین اقتصاد مقاومتی را در عمل ایجاد کرده است افزود: چین معتقد بود که به جای بازاریابی از بازار داخلی یک میلیارد نفری خود استفاده کند و مردم کشورش را درگیر مسائل اقتصادی و مصرف گرایی کند.

 عباسی افزود: یکی از دلایل ترور دانشمندان هسته ای این بود که دشمن معتقد است توان موشکی ایران را می تواند از بین ببرد ولی نمی تواند به علم و فکر دانشمند ایران زخم بزند.

 وی ضمن توضیحاتی درباره موشک های ساخته شده توسط دانشمندان ایرانی گفت: موشک جدید عماد اولین موشک بالستیک نقطه زن است همچنین موشک فاتح 110 هم دقیقا می تواند یک ناو کشتی بر را هدف بگیرد. موشک عماد مانند موشک شهاب سه می باشد با این تفاوت که می تواند دقیق تر نشانه بگیرد. ساخت موشک چیزی نیست که تکنولوژی خارج باشد و برای ساخت آن دانشمندان موشکی توانستند در سازمان هوا فضا به این موفقیت دست پیدا کنند.

 کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه کشور چین دیگر از صنعت کپی برداری دست کشیده است افزود: آنها امروز می خواهند به سمت ابداع پیش بروند.

برخی در زبان به اقتصاد مقاومتی معتقدند

 وی با بیان اینکه برخی ها تنها در زبان به اقتصاد مقاومتی معتقدند گفت: سخنگوی دولت در یکی از شب های نوروز در گفتگوی ویژه خبری گفت که دولت قبل از باب شدن و بررسی اقتصاد مقاومتی در جامعه کنونی از سال 87 بر روی این موضوع کار می کرد و در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام کتاب نظام های اقتصادی نوشته حسن روحانی به چاپ رسیده است و مبنای اقتصادی دولت بر اساس این کتاب است.

 عباسی ادامه داد: خرسندیم که سخنگوی دولت اعتراف کرد که مبنای اقتصادی دولت بر اساس کتاب نظام های اقتصادی می باشد. در این کتاب یک آیه از قرآن و یا روایت از مسئولان و یا نقل قولی از امام و رهبری پیرامون اقتصاد نیامده است و از صفر تا صد این کتاب پیرامون مکتب نهادگرایی و نئولیبرالی می باشد.

 وی با بیان اینکه دو سند در راستای اقتصاد مقاومتی داریم گفت: یکی سیاست های ابلاغی رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی و دیگری کتاب امنیت ملی و نظام اقتصاد ایران نوشته حسن روحانی می باشد.

 کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه مبنای جمهوری اسلامی قرآن می باشد گفت: از دیدگاه اسمیت، جان لاک و بنتام همه چیز در این دنیا براساس سود است و قرآن این امر را قبول ندارد. برای مثال جوانی که از زن جوان خود می گذرد و برای دفاع از دینش به سوریه می رود در ظاهر ضرر کرده است ولی در آخرت رستگار خواهد شد. قرآن قسم می خورد که انسان دچار خسران و زیان است مگر اینکه ایمان بیاورد و عمل صالح داشته باشد و این دو هم تنها با استعانت از صبر و حق میسر است.

 وی با اشاره به واکنش بسیاری از مراجع پیرامون ربا گفت: هیچ کس پس از واکنش مراجع عظام پیرامون ربا موضعی نگرفت چرا که دیگر تار و پود ساختار جمهوری اسلامی مبتنی بر لیبرالیسم شکل گرفته چرا که مجمع تشخیص امروز سندی را تولید می  کند که در صفحه 782 آن کتاب می گوید که مکتب نهادگرایی و نئولیبرالی برای جامعه جمهوری اسلامی مطلوب است. در آن کتاب صراحتا نئوکنزی ها معتقدند که همه چیز این دنیا براساس سود است و این امر با قرآن ما در تعارض می باشد.

 عباسی گفت: سال گذشته در همین مکان گفتم که دولت کنونی اعتقادی به پیاده کردن اسلام و اقتصاد مقاومتی ندارد و مبنایش لیبرال می باشد همان طور که چین براساس نفوذها لیبرالی شد جمهوری اسلامی هم پوسته‌اش جمهوری اسلامی می ماند ولی مغزش لیبرالیستی می شود.

دولت روحانی جوهر عملش لیبرالی و سیاست کاری اش چینی می باشد

 وی بیان داشت: تشکر می کنیم از دولت که رسما اعلام کرد که اعتقادی به پیاده کردن اسلام در این جامعه ندارد، تار و پود این مسئولان لیبرالی است. دولت کنونی جوهر عملش لیبرالی و سیاست کاری اش بر مبنای سیاست های چین است.

 کارشناس مسائل استراتژیک بابیان اینکه دیگر آمریکا نمی تواند به ما الگوی سیاسی بدهد گفت: در 15 سال پیش عده ای از همین دانشگاه به VOA و BBC رفتند که بگویند در ایران دموکراسی وجود ندارد. دولت آمریکا از دیکتاتورترین دولت هاست و عده ای برای اینکه در ایران دموکراسی بیاورند حاضرند به دیکتاتورترین کشورها پناهنده شوند.

 وی با بیان اینکه مدل شوروی در ایران با شکست مواجه شده است گفت: آمریکا دارای کلید واژه هایی است که جریان های روشنفکری آن را تکرار می کنند در حالی که امروز دیگر ایالات متحده نمی تواند پیرامون حقوق بشر و لیبرالیسم صحبت کند. امروز آمریکا بیست هزار میلیارد دلار بدهکار است و بدهی اقتصاد جهان در آستانه شصت تریلیون دلار می باشد.

دشمن به هوش باشد که مسئله موشکی صاحب دارد/ دولت تدبیر و امید زورش به جیبوتی هم نرسید

 عباسی گفت: عده ای برای پایه ریزی مدل چینی گفتند که باید چرخ سانتریفیوژهای آن بچرخد تا چرخ اقتصادمان نیز بچرخد. درست است که مسئله هسته ای در کشور پدر نداشت ولی مسئله موشکی در ایران صاحب دارد. دشمن حواسش را جمع کند اگر حسن تهرانی مقدم در هنگام آزمایش عظیم ترین موشک ایران از میان ما رفت امروز حاجی زاده معتقد است که اگر کل ایران را حصار بکشند نیاز به یک پیچ و مهره هم نداریم.

 وی در ادامه افزود:‌ تهرانی مقدم فارغ التحصیل دانشگاه شریف امیرکبیر صنعتی اصفهان و … نبود. این فرد فارغ التحصیل مدرسه خودآموزی و انقلاب بود. صنعت موشکی صنعتی بومی است و دیگر نمی توانیم به بهانه چرخیدن چرخ زندگی مردم آن را به راحتی از دست دهیم.

 کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه همگی بدانند اگر نیروگاه جوش هسته ای در فرانسه تاسیس شود غربی ها به بهانه آلودگی، نیروگاه بوشهر را جمع می کنند گفت: چه طور می توانیم بگوییم که دولت در بحث دیپلماسی موفق بوده است؟

وی با اشاره به دیپلماسی ضعیف دولت فعلی خاطرنشان کرد: برای ارزیابی دیپلماسی دولت فعلی تنها به رفتار سیاست خارجه آن در مقابل گستاخی های جیبوتی و عربستان توجه کنید که زورش به این دو کشور ضعیف هم نرسید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

یک دیدگاه

  1. سلام به استاد بگوید که به هر کسی که مگویم که دولت این طور است ما را احمق می دانند چه کار کنیم