استاد حسن عباسی در نشست خبری با اصحاب رسانه کرمان

استاد حسن عباسی در نشست خبری که با حضور جمعی از اصحاب رسانه در مجتمع رسانه ای کویر برگزار شد با اشاره به FATF و ساز و کارهایی که مربوط به محدودیت های مالی و پولشویی هستند، گفت: با بررسی هایی که صورت گرفته است میتوان دریافت که  کشورهای مدعی این قضیه و بانی آن دارای بالاترین ضریب پولشویی و فساد مالی در این حوزه هستند که این امر حائز اهمیت است.

قرارداد FATF نوعی تحریم از درون را در ذات خود دارد

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مطلب فوق تصریح کرد: این موضوع از این جهت دارای اهمیت است که یک نظام و سازوکار پروتکل بین المللی که اجماع کشورها در مورد آن است، محسوب شود و اهرم فشاری برای کشورهای مستقلی مانند ایران است که در نظام اقتصادی و مالی خود می خواهند استقلال داشته باشند و بر این امر تمرکز دارد.

وی در ادامه افزود: بر همین اساس قرارداد FATF نوعی تحریم از درون را در ذات خود دارد و وقتی دنبال شود تحریم از درون شکل می گیرد.

عباسی با اشاره به مسئله دور برگردان (U-turn) ابراز کرد: واقعیت این است که وزارت خزانه داری آمریکا دور برگردان را به طور مشخص مورد بررسی قرار داده که اگر ما آن را به خوبی بشناسیم و ابعاد حقوقی و محدودیت هایی که برای کشور ایجاد می کند را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که مشکلات مالی ما از طریق پذیرفتن ساختار fatf حل نمی شود؛ آنها می گویند برای اینکه جلوی پولشویی را بگیریم وبدانیم نظام مالی شما شفاف است، درآن صورت اجازه می دهیم با نظام مالی بین الملل ارتباط داشته باشید و برای قطعی شدن این موضوع هم شما باید به مفاد fatf  پایبند باشید.

http://dl-abbasi.ir/yekta/1395/Image/kerman/Rasane_Kerman/IMG_RasaneKerman%20(1).jpg

تا زمانی که وزارت خزانه داری آمریکا U-turn را حذف نکند، اتفاقی در مسائل مالی ما رخ نخواهد داد

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه هر کشوری به طور رسمی مسئله پولشویی را رد می کند، عنوان کرد: از سوی دیگر تعریف هر کشور از تروریسم با دیگری متفاوت است. اینکه ما یک تعریف و هنجار را در جامعه بین الملل بپذیریم و خود را به آن پایبند بدانیم طبیعتا با منافع ملی و ارکان سیاسی هرکشور دیگری تعارض دارد از جمله کشور ما بر همین اساس مسئله fatf مبتنی بر آنچه در دوربرگردان بررسی شده تاثیر چندانی ندارد.

وی در ادامه افزود: اصلی ترین مسئله ما این است که مشکلات مالی ما تا زمانی که وزارت خزانه داری آمریکا، چرخه دلار یا اصطلاحا دوربرگردان را نسبت به ایران حذف نکند، هیچ اتفاق ویژه ای در مسائل مالی رخ نخواهد داد.

برخی حل مشکلات مالی ایجاد شده از طریق وزارت خزانه داری را از مقوله دیگری به نام FATF می خواهند

رئیس اندیشکده یقین اظهار کرد: حال ما برای رفع این مشکلات مالی به سمت پذیرش محدودیت هایfatf  برویم با این شعار که پذیرفته ایم پولشویی نداریم، اما فرض کنیم برای رفع مشکلات مالی بین نظام مالی و بانکی ایران با جهان از طریق  دوربرگردان در وزارت خزانه داری ایجاد شده، انتظار حل مشکل را از مقوله دیگری به نام fatf داشته باشیم که نوعی سازوکار نظارت بر نظام و گردش مالی هرکشوری از جمله ایران است.

عباسی در ادامه با بیان اینکه این دو با هم خلط شده و جا افتاده است که اگر fatf را بپذیریم تعهد داده ایم مشکلات اقتصادی کشور حل می شود، اذعان داشت: ما در مذاکرات هسته ای تعهد دادیم به دنبال سلاح هسته ای نیستیم واجازه دادیم از سوخت 20 درصد به 3.7 درصد برسیم و عملا سیستم هسته ای را مینیاتوری و کوچک کردیم تا حقانیت حرف خود را ثابت کنیم که نمی خواهیم سلاح هسته ای داشته باشیم پس محدودیت انرژی هسته ای را پذیرفتیم و سوخت غنی شده را به خارج از مرزها فرستادیم.

مدافعان پیوستن به FATF نمی دانند مشکلات مالی ما مربوط به مسئله دور برگردان وزارت خزانه داری است

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه با این روند عملا بخش عمده ای از ظرفیت هسته ای ما از دست رفت، گفت: حال در سیستم و سازوکار مالی برای اینکه ثابت کنیم اهل پولشویی نیستیم و به گروه های تروریستی در دنیا کمک نمی کنیم، هر محدودیتی مبتنی بر مفاد fatf بگویند را می پذیریم تا فاتحانه بگوییم ما بردیم و این قضیه را به دنیا  ثابت کرده ایم .

رئیس اندیشکدهٔ یقین یادآور شد: این دنیایی که ما مدام باید ثابت کنیم به دنبال بمب اتمی ، پولشویی و کمک به تروریست نیستیم، چیست؟ خود این دنیا پولشویی نمی کند؟ بمب اتم ندارد؟ حامی داعش و غیره نیست؟

عباسی تصریح کرد: مدافعان پیوستن به fatf  در این فکر بودند که ما در شرایط پسابرجام باید مشکلات مالی کشور را حل کنیم و حل مشکلات مالی منوط براین است که fatf و محدودیت آن را در گردش مالی کشور بپذیریم؛ حال آنکه این آقایان متوجه نیستند اگر ما مشکلات مالی در مناسبات بین المللی داریم ، به مقوله ای به نام دوربرگردان که وزارت خزانه داری آمریکا مشخص کرده، بر می گردد.

جمله ای که اصرار کردیم در برجام قید شود اما گوش شنوایی نبود

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به برجام و مفاد آن عنوان کرد: در برجام باید از سمت آمریکا بندی می آمد که متعهد می شود پس از توافق هسته ای بین ایران و 5+1، یوغ و فشاری که دوربرگردان در سازوکار وزارت خزانه داری ایجاد کرده، بر می دارد؛ آمریکایی ها این را ذکر نکردند و از آنها درخواست نشد که این بند با وجود اینکه یک جمله هم بیشتر نبود، در مفاد برجام بیاید با اینکه اصرار کردیم که حتما قید شود اما گوش شنوایی نبود.

وی خاطرنشان کرد: اگر زمانی که آنها پیشرفت های محدودیت هسته ای را در نظر می گرفتند و بحث می کردیم بپذیریم یا نه، از طرف ما مسئله حذف دوربرگردان در خزانه داری مطرح می شد و می پذیرفتند، یک جمله می آمد که وزارت خزانه داری پس از توافق هسته ای دوربرگردان را حذف می کند و دراین صورت از فردای توافق هسته ای دیگر با نظام مالی دنیا مشکلی نداشتیم اما الان اینگونه شده که ما دیگر تحریم نیستیم، بلکه دنیا با ما تحریم است.

http://dl-abbasi.ir/yekta/1395/Image/kerman/Rasane_Kerman/IMG_RasaneKerman%20(2).jpg

انتظار رفع مشکلات از طریق FATF اشتباه در محاسبه است

رئیس اندیشکده یقین افزود: به این معنی که هرکس بخواهد از ما چیزی بخرد یا چیزی به ما بفروشد مبتنی بر سازوکار مربوطه، باید با آمریکا هماهنگ شود خصوصا اگر یک پای آن در دلار و دیگری مرتبط با نظام مالی آمریکا باشد.

عباسی با بیان اینکه مشکل کار ما در جای دیگر می باشد و حل آن مربوط به دور برگردان است، ابراز کرد: این در حالی است که حل  مشکلات  را از مقوله دیگری به نام FATF میخواهیم که این اشتباه در محاسبه است.

 وی افزود: زمانی که ما انرژی هسته ای را به دشمن دادیم، ثابت کردیم که نمی خواهیم بمب اتم درست کنیم و حال چه  داریم؟ انرژی هسته ای که خیلی نیازهای ما را پاسخ نخواهد داد؛ هم اکنون نیز در خصوص مسائل مالی نمی توانیم با نظام بین الملل کار بانکی انجام دهیم چرا که موضوع ساخت سلاح اتمی متوجه این مسئله است که ایران حامی گروه های تروریستی  است و  پولشویی می کند و در این باره نیز باید  شفاف سازی کند که چنین کاری را انجام نمی دهد.

اثبات حسن نیت ایران به حامیان تروریست به قیمت از دست دادن هست و نیست کشور

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه بیان کرد: به همین منظور برای اینکه حسن نیت خود را همانند قضیه هسته ای ثابت کنیم باید تمام هست و نیست کشور را زیر نظارت و کنترل کسانی که مهمترین حامی تروریست هستند و مهمترین پولشویی ها را در دنیا انجام میدهند قرار دهیم.

رئیس اندیشکده یقین تأکید کرد: این که رفع مشکلات محاسبات مالی ما با نظام بین الملل بانکی در FATF می باشد اشتباه محاسباتی است که هم اکنون در کشور در حال شکل گیری است. این در حالی است که پذیرش FATF به این صورت نیست بلکه در فهمیدن این نکته است که ما باید پشاپیش  به آمریکایی ها می گفتیم که تکلیف جامع جهان در نسبت با ما را در دور برگردان حل کنند .

عباسی ادامه داد: تا زمانی که این مسئله حل نشود ما 100 پله جلوتر از FATF  را هم اگر بپذیریم هیچ گونه اتفاق مالی دنیا با ایران رخ نخواهد داد. از این رو مهمترین مسئله روشن کردن این دو مقوله است که چه انتظاری طرف FATF از طرف ایرانی دارد و آن انتظاراتی است که طرف ایرانی باید از طریق حذف دور برگردان بر می داشت.

تایید مراحل اولیه قراردادهای نفتی، ایران را به پیش از ملی شدن صنعت نفت بر می گرداند/ روشنگری به موقع رسانه ها جلوی این امر را گرفت

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه قراردادهای نفتی در حال حاضر توسط رهبری کنترل و پیگیری می شود، اظهار کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان در تابستان سال جاری به طور رسمی فرمودند که چندین اصلاحیه از قراردادهای نفتی را آورده اند و برخی از سازمان های امنیتی، ساختارهای امنیتی پروژه را بررسی و کنترل می کنند .

وی ضمن هشدار در ادامه بیان کرد:اگر آنچه در مرحله اول قراردهای نفتی آورده شده بود مورد تأیید قرار می گرفت، ایران از نظر نفتی به زمان قبل از ملی شدن صنعت نفت و پیش از پروژه مرحوم کاشانی و دکتر مصدق باز می گشت اما با توجه به حضور نهادها و با بررسی های امنیتی و کارشناسی هایی که به موقع انجام گرفت و البته حضور کارشناسان تخصصی حوزه نفت که فضای عمومی را بر این قضیه ایجاد کردند و همچنین ورود به موقع رسانه ها که با تبیین و روشنگری به جا توانستند جلوی این کار را بگیرند.

رئیس اندیشکده یقین  خاطر نشان کرد: امروزه در خصوص بسیاری از اتفاقاتی که در کشور رخ می دهد برچسب محرمانه درج می شود به این معنی که ما دیگر حق آن را نداریم که در خصوص آن و یا مفاد مربوطه مطلع شویم.

عباسی با اشاره به حضور آمریکایی ها در 4 خرداد 1365 در ایران تصریح کرد: بحث اصلی آمریکایی ها از حضور در کشور ایجاد مراوده بود لیکن این نشست دو حاشیه دیگری نیز به همراه داشت که یکی کمک گرفتن از ایران به جهت آزادسازی گروگان ها و اسرای آمریکایی در لبنان و دیگر خرید برخی از تسلیحات نظامی دفاع مقدس ایران بوده است .

http://dl-abbasi.ir/yekta/1395/Image/kerman/Rasane_Kerman/IMG_RasaneKerman%20(3).jpg

بسنده کردن به بیان خاطره ها در ایران در مقابل انتشار 42 هزار سند طبقه بندی شده در آمریکا در خصوص مک فارلین

وی  ادامه داد: در سی امین سالگرد آن ماجرا که تابستان سال 1395 بود  42 هزار سند از طبقه بندی خارج و منتشر شده است که راست و دروغ این اسناد را نمی دانیم ،گفتنی است که پنج مجموعه شامل دولت آمریکا،کنگره آمریکا،وزارت خزانه داری آمریکا ،CIA،FBI در قالب کتاب این اسناد را انتشار داده اند این در حالی است که در مقابل، ایران هیچ سند رسمی در اختیار ندارد و هنوز نمی دانیم که در آن زمان چه اتفاقی افتاده است و تنها دو خاطره نقل کرده اند که این روش حکومت داری نمی باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به برجام، قراردادIPC  و FATF تصریح کرد:سی سال بعد میگذرد و مشاهده میکنیم که آمریکایی ها برای این قرار دادها صد ها هزار صفحه سند منتشر می کنند که به تعبیر رهبر معظم انقلاب آنها فکت شیت خود را قبل از اینکه وارد جلسه بشوند آماده می کنند و شما نیز فکت شیت خود را ارائه دهید .

چرا افکار عمومی و مردم در کشور ما نامحرمند؟/ حکومت داری مطلوب در سایه صادق بودن با مردم و رسانه ها شکل می گیرد

رئیس اندیشکده یقین ابراز کرد: می گویند مسائل برجام ،قراردادهای نفتی،FATF محرمانه است ،این محرمانه بودن یعنی یا از طرف مقابل ما در ایران سندی وجود دارد یا ندارد، اگر وجود دارد چرا افکار عمومی نباید در جریان قرار بگیرد؟چرا آنان نامحرم هستند؟

وی در ادامه تأکید کرد:برای برجام دو سال و نیم زمان صرف شد باید دقت داشته باشیم  که پس از 30 سال که اسناد مربوط به این قرار دادها از طبقه بندی وزارت خزانه داری،انرژی، دفاع آمریکا و در کنگره آمریکا خارج می شود به طور حتم 1 میلیون سند منتشر خواهند کرد.

عباسی حکومت داری مطلوب را در سایه صادق بودن حکومت با مردم، رسانه و افکار عمومی دانست و اظهار کرد: در مسائل مربوط به امنیت ملی اگر طبقه بندی اسناد آن منتفی شود به امنیت ملی کشور صدمه میزند .

این کارشناس مسائل سیاسی متذکر شد: تعریفی که سازمان امنیت از طبقه بندی عادی، محرمانه ،خیلی محرمانه، سری و به کلی سری در قانون دارند این است که اگر افشا شود به امنیت ملی کشور صدمه میزند.

وی با اشاره به مراودات دیپلماسی ایران با آمریکا عنوان کرد: این دولت قبل از بازگشت به کشور به اسرائیل می روند تا گزارش کار خود را به رژیم صهیونیستی دهند.

عباسی یادآور شد: پس چگونه است که ما با قوانینی که در حوزه امنیت داریم مردم،نخبگان،رسانه های خود کشور نامحرم هستند این نکته ای است  که باید از سوی رسانه ملی کشور پیگیری شود چرا که یک سند می باشد.

http://dl-abbasi.ir/yekta/1395/Image/kerman/Rasane_Kerman/IMG_RasaneKerman%20(4).jpg

ضرورت ثبت و ضبط اسناد در تمام اتفاقات کشوری و انتشار آن برای آیندگان

رئیس اندیشکده یقین ضمن ابراز نگرانی در خصوص پیامدهای ماجرای مک فارلین اذعان داشت: این ماجرا نشان میدهد که حکومت داری تراز نیست ، حکمرانی تراز این است که تمامی اتفاقات و اسناد را ثبت و ضبط کنند و پس از سال ها برای آیندگان آن اسناد را منتشر کند .

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اگر رسانه ها بتوانند مجموعه حکومت را پاسخگو کنند در این که دشمن ما در جریان است این دسته موارد در داخل کشور برای مردم و رسانه ها ماهیت طبقه بندی نخواهد داشت و غیر محرمانه به آنها اطلاق نخواهد شد و هم اکنون هوشیاری های مقام معظم رهبری موجب شده از این مصیبت جلوگیری شود.

نسبی شدن فرهنگ، حاصل قرار گرفتن اخلاق ذیل سیاست است

عباسی با بیان اینکه فرهنگ برآیند اقتصاد، سیاست،امنیت و… می باشد، اظهار داشت: گاهی اوقات فرهنگ را جدای از بقیه موارد میدانیم که طبیعتا به این گونه نیست، اگر تمام مسائل جامعه را مبتنی بر مکتب پولی رقم بزنیم، تعلیم و تربیت پولی می شود اما شنیدیم که در گذشته ورزش جوانمردی داشته و مسئله پولی در این خصوص مطرح نبوده است.

وی مطرح کرد: امروزه اقتصاد جامعه مردم را به سمت سوداگری برده است؛ وقتی پایه اقتصاد سوداگری شد، فرهنگ سوداگری به وجود خواهد آمد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اخلاق امری قطعی است، ابراز کرد: وقتی اخلاق فوق سیاست باشد، سیاست هم قطعی می شود اما زمانی که اخلاق ذیل سیاست باشد، از آنجا که سیاست نسبی است، اخلاق هم نسبی می شود زمانی که اخلاق نسبی شود حاصل آن سرریز شدن در فرهنگ است.

لزوم اظهار نظر ائمه جمعه در مسائل مختلف به عنوان راهبران فکری و پاسبانان شریعت

رئیس اندیشکده یقین  با بیان اینکه از مسئولان فرهنگی به طور صرف اصلاح فرهنگی بر نمی آید، تاکید کرد: با توجه به فرمان رهبر معظم انقلاب ، شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاه مرکزی فرهنگی کشور می باشد و این شورا وظیفه خود را باید انجام دهد؛ از سویی نیروی انتظامی که نهاد ضابط قضایی است، مبتنی بر مفاد قانون عمل می کند، از سوی دیگر ائمه جمعه هستند که باید به عنوان راهبران فکری، دینی و اعتقادی مردم، در خصوص مسائل جامعه نظر دهند که اگر اظهار نظری انجام ندهند باید مواخذه شوند چرا که به عنوان پاسبانان شریعت و اعتقادات مردم هستند، در سوی دیگر نهاد متولی اداری می باشد که وزارت ارشاد است که به نظر بنده انتظار حل تمام مشکلات از وزارت ارشاد انتظار معقولی نیست.

وی با اشاره به ساختار قدرت نظامی کشور که همه نیروهای نظامی در نهایت تحت یک مرجعیت خاص قرار دارند، توضیح داد: در فرهنگ چنین ساختاری را نداریم؛ 5 حیطه کلان نهاد فرهنگی در کشور وجود دارد که مرجعیت آنها دست شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ وزارت ارشاد که سطح آن از نظر لایه بندی سطح عملیاتی و پایین تر از دیگران است، نمی تواند به آنها حکم دهد.

http://dl-abbasi.ir/yekta/1395/Image/kerman/Rasane_Kerman/IMG_RasaneKerman%20(5).jpg

انفعال شورای عالی انقلاب فرهنگی در حل مشکلات بین نهادهای ذیربط

عباسی با بیان اینکه البته مسئول شورای فرهنگ عمومی وزیر ارشاد است که وظیفه اش پیگیری مناسبات تاکتیکی است، اذعان داشت: معتقدم مشکلات امروز ناشی از اختلافی است که یک سوی آن مراجع عظام تقلید، ائمه جمعه و متشرعین هستند، سوی دیگر آن نهادهای قضایی و انتظامی می باشند و سمت دیگر آن نهادهای فرهنگی همچون وزارت ارشاد هستند که مجوز می دهند؛ این اختلافات را سطح بالاتری که در لایه بندی استراتژیک قرار دارد، یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، باید حل کند و انفعال در این مسئله به آن برمی گردد.

این کارشناس مسائل فرهنگی عنوان کرد: متاسفانه فرهنگ ما در حوزه های مختلف با بیماری عجیبی روبه روست و آن وابستگی به مسائل مالی و اقتصادی است؛ ما دامنه سینما را کوچک و منابع آن را محدود کرده ایم در حالیکه سینمای ما کارآمد است اما چون سفره آن کوچک است از ظرفیت آن مناسب استفاده نمی شود؛ امروز بالای 60-70% ظرفیت سینما کشور تعطیل است که از نظر منابع مالی و پشتیبانی نمی توانند در صحنه کار خود را انجام دهند.

وی افزود: این بیماری که در بخش صنعت سینما و هنر در بخش خصوصی و دولتی وجود دارد، باعث شده که بخش عمده ای از بدنه سینما دچار مشکل شود؛ در موسیقی نیز اینگونه است که عرصه برای موسیقی های سنتی، ملی و پاپ مجاز تنگ شده چرا که موسیقی های زیر زمینی و وارداتی از خارج مرزها در لایه های پایین جامعه، بازار موسیقی کشور را اشباع می کنند و دیگران هستند که نیازهای کشور در این حوزه را پاسخ می دهند.

حل مشکلات فرهنگی کشور به مرجعی قوی تر از شورای عالی انقلاب نیاز دارد

عباسی تاکید کرد: حل و رفع مشکلات فرهنگی کشور نیاز دارد که مرجعی بالاتر و قوی تر از شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان ستاد هماهنگی وجود داشته باشد و بتواند اختلاف نظرهای نهادهای فرهنگی با نهادهای دیگر را حل کند.

وی با اشاره به اینکه باید برای پشتیبانی مالی بخش فرهنگ، فکر مناسبی شود، عنوان کرد: در حال حاضر کمتر از 30% ظرفیت هنری و فرهنگی کشور به کار گرفته می شود که اگر مابقی آن را در حوزه کتاب، اسباب بازی و … به کار گرفته شود قطعا فرهنگ از این شکل انفعال خارج می شود.

رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه دود اختلاف دستگاه های قضایی و انتظامی، ائمه جمعه و جامعه هنری به چشم مردم می رود، تصریح کرد: عنصر هماهنگ کننده ای باید مقابل این صدمات فرهنگی قرار بگیرد و اختلافات باید پشت درهای بسته حل شود نه در تریبون های ملی.

http://dl-abbasi.ir/yekta/1395/Image/kerman/Rasane_Kerman/IMG_RasaneKerman%20(6).jpg

جمهوری خواهان در مقابله با ایران شمشیر را از رو می بندند

رئیس اندیشکده یقین در رابطه با اختلاف بین جمهوری خواهان و دموکرات ها عنوان کرد: این دو حزب در اصل با یکدیگر متحد هستند و تنها در حوزه های تاکتیکی با یکدیگر اختلاف نظر دارند، اما نمی شود کتمان کرد که جمهوری خواهان در مقابله با ایران همیشه شمشیر را از رو می بندند و برخوردشان علنی و عینی است در حالی که دموکرات ها با پنه سر می برند که این مسئله همیشگی بوده است.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود:دشمنی جمهوری خواهان عریان و آشکار است و دشمنی دموکرات ها پوششی تر و مخفیانه تر می باشد ولی به طور کلی پس از انتخاب ریاست جمهوری اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد باید به سه لایه اصلی باز گردیم  که لایه اول مربوط به داخل خاک آمریکا می باشد و مشکلاتی که در خود این کشور وجود دارد، لایه دوم در محدوده اروپا و حوزه قدرت های شرق آسیا است و لایه سوم به منطقه غرب آسیا، ایران و جهان اسلام و مشکلاتی که هم اکنون همه کشورهای منطقه از داعش و تروریسم دارند.

عباسی در ادامه گفت: این سه عامل به تغییر رویکرد دولت آمریکا بر می گردد و هر کسی که می خواهد در چند هفته آینده وارد کاخ سفید شود چاره ای جز پاسخگویی به این سه لایه و مشکل ندارد.

مشکلات اقتصادی در آمریکا به شکل فزاینده ای وجود دارد

رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه در درون خاک آمریکا مشکلات اقتصادی به شکل فزآینده ای وجود دارد، تصریح کرد: از فرگوسن که در سال گذشته آغاز شد و امسال به شارلوت رسید و شهرهای مختلف در ایالات متحده و به ویژه مناطق سیاه پوست نشین آنها که مشکلات اقتصادی را زودتر لمس کردند، نژاد پرستی ،اخراج مسلمانان و مشکلاتی که ترامپ بر روی آنها دست می گذارد ،شکاف طبقاتی وسیعی که در آمریکا پدید آمده است، می توان گفت که مسائل داخلی آمریکا به بن بست رسیده است و تقریبا راه حلی از این مشکلات متصور نمی باشد .

وی در خصوص جهان غرب اظهار کرد: امروزه مشکلات اقتصادی اتحادیه اروپا بسیار زیاد می باشد و بن بستی که در مناسبات اقتصادی اروپا وجود دارد و بحرانی که از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی وجود دارد توان غرب را تضعیف می کند و از این رو آمریکا باید تکلیف خودش را روشن کند که در این فضا به چه صورت می خواهد با شریک های اصلی خود در اروپا برخورد کند.

این کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با سر بر آوردن روسیه به عنوان کشوری که می خواهد مجدد اقتدار امپراطوری شوروی را احیا کند، ابراز کرد:  پوتین در اوکراین سعی کرد که خود را در ماجرای سوریه دخیل و مقابل غرب بایستد و از سوی دیگر مسائل ژاپن، چین و مسئله ارزی چین با آمریکا موجب شد تا چین از قضایای مربوطه زخم خورده شود .

http://dl-abbasi.ir/yekta/1395/Image/kerman/Rasane_Kerman/IMG_RasaneKerman%20(7).jpg

عباسی با بیان اینکه آمریکا با متحدین خود در غرب اروپا و رقبا در سطح آسیا مشکلاتی دارد، توضیح داد: و هر چه در مناظره های ترامپ و کلینتون دقت کردیم برای این منظور هم راه حلی دیده نشد و روسیه برای دریافت اقتدار گذشته شوروی یک تنه مقابل آمریکا ایستادگی می کند و این یک چالشی است که آمریکا در دوره رئیس جمهور بعدی با روندی که پوتین در پیش گرفته است دو قطبی و جنگ سرد جدیدی به منظور تقابل منافع ایجاد می کند.

آمریکایی ها در قضایای منطقه دچار بحران کلیدی شده اند

رئیس اندیشکده یقین ابراز کرد: شش کشور عربستان، اردن، کویت، بحرین، امارات و قطر که این شش کشور بویی از دموکراسی نبرده اند و آمریکا دچار یک چالش کلیدی است که این سوال مطرح می شود، آیا آمریکا می خواهد از دیکتاتوری موجود در منطقه دفاع کند؟ از نظر بنیان لیبرال دموکراسی، آمریکایی ها در قضایای منطقه ما دچار بحران کلیدی شده اند .

عباسی افزود: در جناح طرفدار غرب هم مشکلاتی در منطقه وجود دارد که دو دسته شکست متوجه آن ها شد یکی از سمت جبهه سوریه تا پشت حلب که امروز شهر حلب را محاصره کرده اند و شهر حلب درگیر است و از سوی دیگر در عراق شهر موصل که پایگاه اصلی داعش بود، عملیات آزاد سازی انجام شود.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: با توجه به اینکه دو پایگاه اصلی در سوریه و عراق دچار خطر و تهدید شد ،آمریکا،فرانسه،انگلیس ،عربستان ،ترکیه و …به بهانه مبارزه با داعش پای کار آمده اند ولی عملا برای حمایت از تروریست ها تعارضاتی که در مبارزات تروریست و نفی دیکتاتوری و آوردن دموکراسی آمریکا با آن درگیر است که چه دولت جمهور خواهان بیاید و چه دموکرات ها، با این چالش اصلی رو به رو هستند و با ضد آن چیزی که مد نظر آمریکا بوده است در منطقه عمل می کنند و از این رو می دانند که باید با قدرت سر برآورده ایران مواجه شوند.

رئیس اندیشکده یقین در ادامه یادآور شد: تمام این موارد پیچیدگی هایی را به وجود آورده است که اگر به ریاست جمهوری های قبلی نگاهی بیاندازیم با یکی از این ها روبه رو بودند و اکنون مشکلات زیادی وجود دارد که اگر بخواهند برای حل آن گامی بردارند انتخابات سخیف شده است و به مطالب مستهجن می پردازند و از سوی دیگر کلینتون بیمار است و پروتکل های این کشورها باید ریاست جمهوری سلامت داشته باشد.

عباسی در ادامه تاکید کرد: مشکلات مردم که در دولت اوباما حل نشده اند در دولت جدید کاندیدها باید جوابگوی آن ها باشند و این دو حزب با کاندیدهایی که دارند ترکیبشان ضعیف تر از آن است که بخواهند سه مشکلاتی که بیان شد را پاسخگو باشد .

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان خاطر نشان کرد: در آینده پس از انتخابات هیچ اتفاق متمایزی نخواهد افتاد و فقط شاید دست به اقدامات علنی بزنند و افکار عمومی را به این سمت ببرند زیرا جمهوری خواهان معتقدند که جنگ تمدن ساز است و بن بستی که هم اکنون در جهان مانند بدهی های اقتصادی که در آمریکا و بن بست فرهنگی که در این کشور وجود دارد طبیعی است که دست به اقدام خشونت آمیز گسترده ای بزنند.

منبع:  آرمان کرمان

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

3 دیدگاه

  1. با سلام و احترام ، انتقادی دارم از شما شاگردانِ در رکابِ استاد عباسی و فعالانِ فضای سایبرِ ایشون و اون اینکه من اگر بخوام ویدیوهای سخنرانی های استاد رو بصورت به روز بدست بیارم باید کجا برم؟
    بنده هم عضو کانال تلگرام ایشون هستم و هم اینجا رو رصد میکنم اما نمیدونم به چه دلیل فایلای تصویری ایشون رو نمیذارین و فقط عین مجله باید مطالعه کنیم حرفای ایشون رو! البته از یوتیوب دانلود میکنم اما واقعا جای تاسف داره برم از یوتیوب دانلود کنم سخنرانی های تصویری استاد رو !
    خواهش میکنم رسیدگی بشه .
    اللهم عجل الولیک الفرج .

    • یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

      سلام
      از فایل های صوتی که بر روی سایت قرار گرفته استفاده نمایید.
      فایل های تصویری سخنرانی ها بدست ما نمیرسد

  2. این جمله یعنی چی “این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اخلاق امری قطعی است، ابراز کرد: وقتی اخلاق فوق سیاست باشد، سیاست هم قطعی می شود اما زمانی که اخلاق ذیل سیاست باشد، از آنجا که سیاست نسبی است، اخلاق هم نسبی می شود زمانی که اخلاق نسبی شود حاصل آن سرریز شدن در فرهنگ است.”
    خیلی مبهمه