گزارش از سخنرانی همایش وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه اصفهان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حسن عباسی در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که در تالار پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان برگزار شده بود، اظهار کرد: یکی از مسائل کلیدی این است که آمریکا امروز اقتدار دارد و به فضا هم رفته و در بسیاری از علوم مادی نیز سرآمد بوده اما آیا در نظامی که با اقتصاد ربوی در حال فروپاشی است علم اقتصادی وجود دارد که جلوی فروپاشی آن را گیرد.

گزارش از سخنرانی همایش وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه اصفهان

وی با اعتقاد بر اینکه علم اقتصاد امروز غرب به جای اینکه اقتدار زا باشد اقتدار زدا است، افزود: بزرگ‌ترین اقتصاد دانان آمریکا معتقد هستند که اقتصاد آمریکا سقوط نکرده است بلکه علم اقتصاد است که سقوط کرده است.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین با تأکید بر اینکه علوم امروز ما اقتدار زدا است نه اقتدار زا و ما در نقد اقتصاد حرفی برای گفتن نداریم، تصریح کرد: و امروز در دیرین شناسی فهم اگر به 2700 سال گذشته برویم با 3 الگوواره مکاتب غربی، شرقی و ابراهیمی رو به رو هستیم.

وی با بیان اینکه تثلیث از اندیشه مصر وارد تفکر غربی شده و به همین دلیل زمانی که اندیشه مدرن شکل گرفت علم امروزشان تثلیثی شد، بیان کرد: شرق نیز اندیشه های ثنویتی دارند و معرفت انسان شرقی را ثنویتی کرده است.

عباسی با بیان اینکه اگر به تثلیث و ثنویت غرب و شرق توجه و شناخت نداشته باشیم نا آگاهانه به این سو می رویم، خاطر نشان کرد: در حوزه فهم، پایه و اساس، با نمایش انیمیشین ها نگاه ثنویتی و تثلیثی را به خورد کودکان می دهیم.

وی با اعتقاد بر اینکه ما در این زمینه غافل هستیم و باید با نگاه توحیدی به علم باید روش ها را مورد بررسی قرار داد، عنوان کرد: در تثلیث حیات، علم زیست شناسی در گیاه، نبات و بشر خلاصه می شود و جن، ملک و خدای حی قیوم جائی ندارند.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین با توجه به اینکه این سه گانگی و تثلیث در علوم غربی نیز وجود دارد، گفت: و در این 34 سال کسی متعرض این مسئله در علوم زیستی از مدرسه تا دانشگاه نشده و این نوعی سکولاریزم است.

وی با بیان اینکه ما بی سر و صدا موارد دیگر را رد می کنیم و خود متوجه آن نیستیم، اظهار کرد: علوم پزشکی ما در زمان تشریح جسدی برای دانشجو از فی قلوبهم مرض و قلب سلیم صحبتی به میان نیاورده است و با توجه به اینکه در واقع علوم ما توحیدی نیست و تنها به عالم ماده محدود شده ایم، این یک اشکال اساسی است و اقتدار ما را می زداید.

عباسی با تأکید بر اینکه اقتصادی که ذاتش ربوی است اقتدار زدا است، افزود: اگر متعرض برخی علوم شویم برخی در مقابل ما ایستاده و این در حالی است که متولیان اقتصاد دنیا معتقدند خلق پول خلق ثروت نیست بلکه خلق بدهی است و برخی اینگونه از آن دفاع می کنند.

وی با اعتقاد بر اینکه آنچه که دنیای غرب درباره حیات فهمیده است همه حیات نیست بلکه قسمتی بسیار جزئی از حیات است، تصریح کرد: برای وحدت حوزه و دانشگاه باید دید که کدام علم اقتدار ما را می زداید و کدامیک ما را به اقتدار می رساند و اگر این اتفاق رخ دهد نتایج چشمگیری را شاهدیم.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین با بیان اینکه اگر فهم توحیدی نداشته باشیم و تثلیث را از علوم خود نزدائیم فهم ما شرک آلود می شود، بیان کرد: حوزه در ایجا می تواند ما را کمک کند و فهم توحیدی را برای ما تبیین کند.

منبع : خبرگزاری تسنیم 

درباره امیر (سردبیر پایگاه)

امیر؛ سردبیر پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار فایل‌های جلسات استاد حسن عباسی است. هیچ دسترسی به استاد عباسی ندارم پس لطفا سوالات مهم خود که فقط استاد عباسی در توان پاسخ به آن است را برای ما ارسال نکنید و به سایت اندیشکده مراجعه نمایید و در آن پایگاه بپرسید.

2 دیدگاه

  1. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همسنگر سایبری
    وبلاگ قشنگی دارید انشاالله در راهتون ثابت قدم و موفق باشید.
    اگر مایل بودید برای تبادل لینک و لوگو اطلاع بدید.
    پایگاه فرهنگی صدیق
    http://www.sediq.ir
    التماس دعا

  2. فیلمیش هم بزار